Dilly sa for siden:
Jeg lurer på om dette er en grei sak å kjøpe i Danmark? Brukes som delfiafett kanskje? Eller til andre ting?
Dilly sa for siden:
Jeg lurer på om dette er en grei sak å kjøpe i Danmark? Brukes som delfiafett kanskje? Eller til andre ting?
Moogie sa for siden:
Regner med den er lik norske delfia fet? Eller? Da er det jo like dårlig kvalitet. Jeg ville heller kjøpt på helsekost eller iHerb ;)
Gerd sa for siden:
Ser ut som det er det samme som delfiafett ja.
Kan fint bruke til baking.
Mener Lindberg "friskmeldte" delfiafett for noen år tilbake. (ikke skyt meg om jeg tar feil :p)
Uansett så ser jeg ikke faren med å bruke litt en gang i året ;) Å bruke cocosa i baking, syns jeg blir dyrt.
smgj sa for siden:
Det har jeg også stusset på. Siden kokosfett i all hovedsak er mettet fett (91%mettet + 6%enumettet og 3%flerumettet) så burde det være begrenset hvor mye galt en ikke ideell framstillingsprosess skal kunne gjore med det. Det er såvidt jeg kan forstå de 9 prosentene av en- og flerumettet fett som blir herpet?
Såvidt jeg forstår så er "herpingen" i delfiafett og annet billig kokosfett en hydrogeneringsprosess.
Dette skriver wikipedia
en.wikipedia.org/wiki/Coconut_oil#Composition_and_comparison
Så jeg ville vel ha sagt at man må vurdere de potensielle trans-fettsyrene opp mot pris og den mengden man bruker.
Selv er jeg smørmenneske, så når jeg bruker kokosolje (sjelden) så kjøper jeg den dyre.
Chamomilla sa for siden:
Jeg kjøper bokser på iherb med over 900 g oppi. Det får jo ned kiloprisen en smule. F.eks. jarrow formula. Om det er prisen man vil få ned. En annen ting er at om man lager noe til andre som ikke er så vant til kokos-smaken som er i de kaldpressede oljene så ender man fort opp med å spise mesteparten selv.. Delfiafettet er jo mye mer nøytral på smak og dermed mer egnet om man vil glede seg over noe sammen med andre (for en gangs skyld.. :o ). Men jeg kjenner at jeg stoler ikke helt på det delfia-fettet.. :o
Interessant om fedon friskmeldte det.
Liiiil sa for siden:
Kokosnøttolje er et fantastisk produkt. Her er en noen eksempler på hva kokosnøttolje kan brukes til: gomestic.com/gardening/five-great-uses-for-coconut-oil/
På iherb kan du kjøpe billig og god kokosnøttolje.
Dilly sa for siden:
Ja ja.. nå har jeg vært i Danmark, men det ble ingen kokosfettklump denne gang. Jeg holder meg vel til cocosaen :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.