dingpot sa for siden:
Nå som jeg har klart å mekke sammen en skikkelig paibunn, så tenkte jeg at jeg kunne eksperimentere litt med søte paier også! Oppskriftene er ikke utpvød enda, men er tatt fra diverse kokebøker jeg har og oversatt til lavkarbo.
Generell bunn til alle oppskriftene:
3 dl soyaprotein
søtning tilsv. 25 g sukker
120 g smør
1 eggehvite
Bland mel og søtning i en bolle. Tilsett kaldt smør i biter og eggehviten, og kna deigen jevn. La den stå kaldt en liten stund (30 min). Trykk deigen ut i paiformen (evt i kjøl en halvtime til etterpå), prikk bunnen med en gaffel, og dekk med aluminiumsfolie (og legg evt tørkede bønner/erter for å tynge ned, men ikke nødvendig) Stekes ved 190 -200 grader i ca 15 minutter. Fjern folien og stek i 15 minutter til, til bunnen er sprø.
Eggekremterte
3 egg
3 dl fløte
revet frisk muskat
Pisk eggene sammen med fløte og msukat. Hell det i terte/paibunnen, og stek videre i 25-30 minutter, til fyllet har stivnet. Dryss evt med kanel før servering.
Sitronpai
2,5 dl fløte
søtning til 100 g sukker
4 egg
revet skall av 3 sitroner
sitronekstrakt (eller essens) til passe smak
Pisk fløte, egg, søtning, sitronskall og sitronessens sammen, ta paiskallet ut av formen og sett på en bakeplate, og hell fyllet oppi. Du kan evt. helle halvparten av fyllet oppi først, sette paien i ovnen, og helle resten oppi etterpå for å unngå søl. Stek videre i ovnen i ca 20 minutter, til fyllet er knapt stivnet.
Rømmekake/pai
350 g creme fraiche eller kesam
4 ss kremfløte
3 egg
søtning til 125 g sukker
revt skall av en appelsin
evt 100 g pinjekjerner, hakkede macademianøtter, mandler eller andre nøtter
Demp varmen i ovnen til 160 grader.
Visp kesam, fløte, egg, søtning, appelsinskall og halparten av pinjekjernene/nøttene sammen i en bolle. Hell fyllet oppi paiskallet, og dryss resten av kjernene/nøttene oppå. Stek til fyllet har knapt stivnet, ca 35 minutter.
Vaniljeterte
4 eggeplommer
søtning til 50 gram sukker
4 dl kremfløte
5 dråper vaniljeekstrakt eller vaniljeessens (høres lite ut??)
Pisk eggeplommer og sukker til eggedosis i en bolle. Varm opp fløte og vanilje i en kjele til rett under kokepunktet. Hell det i eggedosisen, og pisk hele tiden. Ha blandingen i en ren kjele og varm opp under omrøring til rett under kokepunktet, til blandingen tykner. Den må ikke koke. Avkjøl kremen litt, og fordel den i tertebunnen. Avkjøl helt og sett tertene i kjøleskap natten over.
Alle tertene/paiene kan gjerne serveres med bær eller en kremklatt! :p
Si ifra hvis dere prøver ut noen av oppskriftene da! ;)