Oppskrift
100 g hvitt mandelmel (evt finmalte skoldede mandler)
1 kopp sukrin
1/2 ts salt
1/2 ts xanthan gum eller 1 ss fiberhusk
2 ts bakepulver
2 egg
1 ss kanel
1 dl kokende vann
Bland sammen alt det tørre. Tilsett egg og bland godt.
Tilsett det kokende vannet til slutt, og bland kraftig.
Ha røren i en godt smurt liten rund form. Strø over godt med kanel.
Rett og slett fordi jeg er GBP- operert og ikke kan spise mer enn en bitteliten bit selv.;)
Men skal ha gjester i helgen, så da har jeg noen å dele med!:D
Jeg bakte denne til min mor i går, og hun sa den var kjempegod! :) har ikke smakt den selv, men den må jo være grei å ha og servere om man får gjester og slik nå mot jul. Luktet pepperkaker :)
Så koselig at din mor ble fornøyd :)
Jeg delte kaken i to og frøs ned halvparten for å ha på lur i tilfelle uventet besøk :) Ser for meg at den tiner på et blunk i mikrobølgeovnen ;)
Litt lunken med pisket krem eller vaniljeis.... Trenger jeg si mer...:p
Sikkert godt å lage ostekrem med philadelphia, sitron og sukrinmelis (og noen dråper stevia) og ha oppå også. :) Så blir det som en gulrotkake uten gulrøtter :)
Jeg lagde denne til bursdags besøket til min niese og den ble godt tatt i mot. For min del ble den litte granne for søt, så neste gang skal jeg bruke mindre sukrin.
Kaken var kjempegod den, men er det noen måte man kan modifisere den og få den til å heve mere - kanskje legge til glutenmel og mer væske, eller bytte ut noe av mandelmelet med glutenmel - eller legge til et egg f.eks.
Jo, det kan du helt sikkert :) Det er også stor forskjell på kjøpt mandelmel... Jeg bruker bestille fra iHerb, og det er veldig finmalt. Et grovere mel vil gjøre at kaken ikke hever seg riktig så mye :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.