< Tilbake til oversikten

Fettprosentbilder i praksis hos menn og kvinner

ToreH sa for siden:

BenteR, ut fra hva jeg er blitt fortalt så er vel du også i grunn alvorlig syk med et utall av plager. Så man må vel kunne si at en så lav fettprosent på en som har dine plager nok ikke er spesielt bra kanskje. Jeg som nå ligger ned mot 13-14% kan godt bli enda mer skrapet samtidig som muskelmassen øker og vekten går opp. Jeg synes jeg både er kledelig, velbehagelig og sunnere enn svært mange andre. Fordelen med en enda lavere fettprosent på meg, er at da vil jeg bli i enda bedre form og vil kunne prestere vesentlig bedre innenfor min idrett som er sykling. Alt handler om å få ned fettprosenten så lavt som mulig fordi da øker også yteevnen betraktelig med riktig trening. Vanskeligere enn det er det ikke. Når motoren er optimal, så stripper du bilen for unødig vekt (fett), men beholder et sterkt drivverk og karosseri (muskler, sener etc). Mye enklere gå ned i vekt enn å øke motorens kapasitet for å få bedre prestasjoner ;)

ToreH sa for siden:

Syklister er også svært opptatt av vekt og fettprosent. Der handler alt om vekt ift muskelmasse. Da kommer man ikke unna den eneste måleparameteren som sier deg hvor du ligger rent prestasjonsmessig: fettprosent.

Dette gjelder spesielt klatrere og ikke spurtere. Spurtere er jo gjerne feite slasker som ikke ser spesielt veltrente ut.....(hahaha). Men Thor Hushovd regnes som tjukk i sykkelverdenen, Edvald Boasson Hagen likeså. De er begge redde for å slanke seg vil gå ut over muskelmassen. Jo enig, men slanker de seg riktig og fjerner kun fett og reduserer fettprosenten med noen prosenter så kan det utgjøre seier eller tap i et etapperitt.
Tyler Hamilton hadde en fettprosent på 3,8% før start Tour DeFrance 2003. Han hadde fra før rundt 5,5% og fikk melding om å slanke seg for å komme i form. Resultatet? Han økte sin yteevne og slo samtlige av sine gamle rekorder i alle fysiske tester. Hans muskelmasse var nemlig den samme, men han fikk mindre vekt å dra på og det ga kjempeutslag.

:eek::eek::eek:

Photobscura sa for siden:

Fy søren, jeg er glad jeg ikke driver med idrett! :_oy:

Morsomt at du sammenligner deg med BenteR, forresten. Særlig med tanke på at hun er kvinne, og at vi mot normalt ligger pluss/minus fem til ti prosent over menn i fettprosent.

ToreH sa for siden:

Hooops, det er jo sant. 12-15% på en veltrent kvinne er jo superlekkert, enda lekrere enn på en mann med samme. Jeg må antakelig ned til 7-8% for å få samme effekten.

Blir feil å sammenlikne meg da. Tenkte mann jeg BenteR! Sorry, du er jo ikke en mann! hehe.

ToreH sa for siden:

Ja fy og fy, det kan du være glad for! Det er fryktelig helseskadelig og du kan også bli i god form av det.
Tenk også på alle skadene du kunne fått, for ikke snakke om all den unødvendige tiden du kaster bort på å gjøre skadelige ting ;)

Idrett fører aldri noe godt med seg, bare se på tragedien på Heysel Stadium, der døde det fryktelig mange fotballfans. :p

gamlebyen sa for siden:

boason hagen og husovd er jo kraftigkarer i feltet ja, men mange av de gutta er langt kraftigere enn man skulle tro.
sjekk også den franske rugbyspilleren sebastien chabal, utrolig.
så har man strongman da, der man må ha en del fett for å kunne hevde seg.

gamlebyen sa for siden:

for roller derby er ikke idrett... he he

ToreH sa for siden:

Eller i Sumobryting. Men i den idretten er det like mye kultur og tradisjoner som gjør at de ser ut som de gjør også. Men aldri en ulempe å ha så mye fett at det er vanskelig å få tak på fyren.

Men hvorfor må strongmankarer være så feite? Kikket på strongman for maange år siden og en av de aller beste der var superfit som f....Man må ikke være et fleskeberg for å være sterk liksom, men for å bygge muskler må man være på energioverskudd og jeg tror kanskje noen av de karene der ikke helt har så veldig nøye forhold til kosthold så lenge det de stapper i seg gir de muskler og styrke? Or am I wrong now?

Photobscura sa for siden:

Haha. Vel, manglende interesse hjelper jo også på. Heldigvis finnes det mange nyanser av mellomtingen. Ærlig talt hørtes det der bare helt vanvittig slitsomt ut!

Nå, de ble så blodseriøse at jeg droppa det. Rett etter jeg starta opp så ble jeg operert, og klarte nesten ikke å stå oppreist på en måned. Har sagt at de kan tenke på å starte et "mosjons/amatør"lag. Konkurransenivå har jeg verken helse eller tid til ... :o Men har utstyret, da. ;)

gamlebyen sa for siden:

har ikke sett mye strongman, men mitt innntrykk er at de største gutta har en del fett for å beskytte og støtte. så har man f eks elliot hulse som jo ikke kan kalles feit.. hørte en kommentator si om en utøver at han ikke hadde nok fett og dermed ikke ville klare å hevde seg helt i toppen

BenteR sa for siden:

:lol:
Ikke er jeg mann og ikke er jeg veltrent eller superlekker....jeg er bare meg:rolleyes:
Men fra spøk til revolver;
fettprosenten sier kanskje at jeg skulle sett trent og lekker ut, men realiteten er at tall lyver, eller i det minste så forteller de ikke sannheten.
Før jeg ble syk var jeg veldig fysisk aktiv både på fritida og på jobb. Har opp gjennom årene drevet med både karate, svømming og sykling og hadde smidige sterke muskler. Da veide jeg 10-12 kilo mer enn jeg gjør nå. Med 10 kilo ekstra på meg så så jeg faktisk både trent og sunn ut, hvilket jeg ikke gjør nå.
Enkelte nebbdyr mener derimot at til mer skrapt man blir, til sunnere er man.:rolleyes:

gamlebyen sa for siden:

det finnes absolutt en grense ja. samtidig spiller jo kroppskomposisjon inn, der en utrent person m en fettprosent rundt 10 til 15 ville sett syk ut, ville en trent person nok sett rimelig bra ut.

ToreH sa for siden:

Tynn og utrent så ser man syk ut. Er man veltrent så ser man ikke
Syk ut selv om
Man har lav fettprosent. Kanskje med unntak av toppsyklister som er klatrere, de sernesten syke ut i toppform.

gamlebyen sa for siden:

og disse folka som løper. var jo en slik en her inne, men han har tatt til vettet og begynt å løfte...

men seriøst, de enduroløperne ser faen meg sjuke ut.

ToreH sa for siden:

Slapp av, jeg løper enda, men periodiserer. Vekttrening er en vesentlig del av syklistens treningsregime off-season. Det er derfor jeg har lår som ser ut som de gjør også. Håper vekttreninga gir resultater på sykkelsetet når sesongen er i gang igjen.

Enduroløpere ja, er vel de som anser en maraton som en sprintdistanse det?

Har nå troen på at både vekter og kardio er sunt. Men det spørs jo hva man vil med treningen. Fin kropp, prestere i konkurranse, slankende, oppstrammende eller rett og slett bare ha velvære. Så får hver enkelt legge opp slik det passer en selv tenker jeg.

Men jeg klarer jo ikke skrive uten å provosere heller, så min påstand er uansett at stort sett alle som trener vekter, slanker og veier seg hver uke har et ønske om å se ut som en idealkropp. Veltrent, slank med flotte spillende muskler, damer som menn. Men de kamuflerer det bak helse.....men innerst inne er det pur skjær rent utseende det handler om...hehe.

gamlebyen sa for siden:

he he, måtte erte litt...

kardio og styrke er en bra kombo ja, og som du skriver, formålet er viktig for hvordan du legger regimet.

innrømmer glatt utseendet selvsagt spiller inn. beefcake, BEEFCAKE!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.