< Tilbake til oversikten

Lavkarbo og syk

Blåbærpiken sa for siden:

Jeg går på labkarbo type ketose, under 20 karbo per dag.
Men nå er jeg syk. Fryktelig, fryktelig forkjølet.
Har hørt en gang at dersom man er syk bør man ikke gå på den helt ekstreme formen for lavkarbo siden kroppen trenger litt karbohydrater for på bekjempe basseluskene.
At man bør øke inntaket til minst 60 per dag.
Stemmer det?

Kitt sa for siden:

Du vil nok møte massiv motstand mot den påstanden her inne. Her er vel gjengs teori at bassilukser trenger karbohydrater for å leve og derfor bør man nok heller sulte dem ut enn fore dem!;)

Som sykepleier vil jeg heller si det sånn at så lenge du får i deg nok væske, gjør det ikke noe om du spiser lite eller ingenting noen dager. Hva du spiser når du er syk, syns jeg dagsformen bør diktere og ikke en eller annet kostholdsfilosofi!:p
Som regel blir det såpass lite mat, at man stort sett ofte er i ketose likevel!:)

God bedring!:)

bligravid? sa for siden:

Basseluskene får også energi, lett tilgjengelig sådan, av karbo. Spiser du mere, får de mere.. så kan ikke se hvorfor det skulle være fornuftig. En annen ting er at man føler for å skjemme seg litt bort når man er syk ;)

langaard sa for siden:

Signerer kloke Kitt:ja:
Masse god bedring:klem:

Yonah sa for siden:

Som regel spiser jeg ketogent når jeg er forkjøla, ellers hadde jeg sprukket hver 2-4 uke vinteren i gjennom( ja, er mye sjuk). Forrige gang sprakk jeg og endte med å spise hva som helst.. Å komme seg i ketose igjen når man er slapp er SLITSOMT. Så jeg prøver å spise vanlig mat ( ketogent ) når jeg er sjuk, slik som tomatsuppe, blomkålsuppe osv. Varmt vann med revet ingefær og en splæsj funlight med limesmak er godt for halsen.

senka sa for siden:

God bedring :)

sylwester sa for siden:

Tror det kommer litt an på. Hvis du sliter med å få i deg næring så bør du skifte strategi.

God bedring

Kula sa for siden:

Karbohydratene er absolutt ikke med på å bekjempe bakterier – heller tvert om. Derimot er leukocyttene (de hvite blodlegemene) et viktig forsvarsverk for kroppen.

Dessverre tåler leukocyttene karbohydrater ganske dårlig. Karbohydrater tilsvarende det som er i en halv liter brus halverer antall aktive leukocytter i timevis. Man nedsetter med andre ord immunforsvaret betydelig ved sukkerinntak.

Strategien med å "unne seg" noe søtt fordi man er syk er med andre ord ikke særlig smart hvis man ønsker å bli fortest mulig frisk igjen.

Mat & Helse hadde en artikkel om dette temaet for en tid tilbake:
www.matoghelse.no/artikler/2011/1/vi-sukkerbomber-immunforsvaret/

Poppy sa for siden:

Mitt råd er spis det du føler at gjør deg frisk!
Jeg var sylte forkjøla nå og som vanlig tok det 14 dager før jeg ble noenlunde frisk. I den perioden var jeg ikke sulten og det eneste jeg hadde lyst på var agurk. Nå er jo ikke agurk farlig for verken den ene eller den andre kostholdsfilosofien, men poenget her er at jeg tror at kroppen selv ordner opp bare du lytter til den.
Forkjølelse tar tid, og får kroppen tid og nok vann og hvile så blir du frisk.

God bedring!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.