Når man skal male nøtter til mel: skal man riste dem før eller ikke? Jeg har gjort begge deler og klarer ikke å finne ut om jeg syns det ene eller det andre var best. Skal man foresten skalla nøttene eller bare bruke de me skal på? Og da tenker jeg på paranøtter, hasselnøtter, vallnøtter og mandler (det er det jeg har brukt). Har prøvd med peanøtter også, men de blei fort til peanøttsmørr, hehe, ikke noe mel det der.
Hehe, sånt blir det når man bare skrive rett frem uten å tenke på rettskriving. Beklager. Tar selvsagt det harde skallet av :) men tenkte jo da på det tynne brune skallet/hva det nå heter som er over nøttene.
Å fjerne det heter vel å skålde, og for alt jeg vet så er det bare mandler man skålder.:)
Det gjør jeg bare hvis jeg skal lage "fin" marsipan som også skal se god ut.
Er det marsipan som bare jeg skal gumle i meg, så bryr jeg meg ikke om å skålde de først.
Jeg har aldri lest/hørt om at man skålder andre nøtter, men det må vel bli smak og behag??
Ellers burde du kanskje google fermentering (bløtlegging) av mandler/nøtter/frø. Jeg har bare smakt fermenterte mandler, og det var stor forskjell, ja!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.