Knekkebrød
Supersunne lavkarbo knekkebrød.
Porsjoner: Ca 24 stk
3,5 dl havregryn
3,5 dl sammalt rug
1,5 dl sesamfrø
2 dl solsikkefrø
1 dl linfrø
1 dl kli
1 dl valnøtter
1 ts salt
1 ss honning
7 dl vann
Bland ut honningen i vannet og legg alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin. Bland godt. Fordel deigen på to stekebrett slik at de fyller hele brettet. Stekes ved 180 grader i cirka 10 minutter.
Skjær knekkebrødene i passe knekkebrødstørrelse med et pizzahjul eller skarp kniv. Sett tilbake i ovnen og stek i 30 minutter.
Legg så knekkebrødene på rist og sett i ovnen med døren litt åpen i cirka 15 minutter. Da blir knekkebrødene harde og sprø.
Nei, så absolutt ikke er vel min første innskytelse...;)
Deigen består av rimelig masse havregryn og sammaltrug, for ikke å snakke om honning som er reint sukker. Desverre altså:)
De ble svidde på mindre enn 1 time :O Prøver å ha det andre brettet inni mye mindre :) Men jeg hadde det på vanlig ovn, har ikke varmluft. Kanskje jeg har en litt for god ovn ;)
Når man ikke har varmluft, så lønner det seg steke de litt, feks 30min. Så setter man en skje el.l som ikke smelter i stekeovnsdøra slik at den står bittelitt på gløtt og steker videre på feks 100g til knekkebrødene er tørre. Dette kan ta litt tid, men det pleier å funke. Poenget er å få ut fukten.
På andre brettet har jeg fulgt godt med :) Takk for tips.
Skal de stekes på nederste rille foresten? For de første hadde jeg på midterste. Lurer på om det var det som gjorde de svarte ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.