< Tilbake til oversikten

Bake kake til juleavslutning. Hjelp!

stinei sa for siden:

Med tre barn så blir det jo noen avslutninger før jul, både på skolen/barnehagen og for fritidsaktivitetene. Og det byttes jo på hvem som skal bake, men i år klaffet det visst slik at jeg skal bake til 4 avslutninger. Og siden jeg må anta at alt annet på kakebordet er fullt av sukker og merk så er det greit å ha med noe jeg også kan spise, tenker jeg.
Har søkt litt rundt her, men syns det er vanskelig å finne noe som passer. Hadde med snickerskake sist, og har laget mye pavlova når det har vært bursdag, men kan jo ikke det nå. Og kjenner jeg ikke har lyst til å bake 4 snickerskaker i løpet av en to ukers tid heller...
Hjelp meg med oppskrifter da! Hva pleier du å bake?

smgj sa for siden:

Lag ulike kaker med mandel/nøttebunn. Det er iallfall min løsning. De er gode og lette å få til også med alternativt sukker. Du kan bruke gul krem (suksessterte), mokka-/sjokoladekrem eller (jord-)bær+marscaponekrem.

synsegulla sa for siden:

Jeg har ikke prøvd de selv enda, men jeg har kjøpt div ferdigpakker fra easy living som jeg har liggende i skuffen. Har både sjokoladekake, krydderkake og nøytral kake man kan lage mye variert med. Vet ikke hvordan de smaker, men har sett at de fleste skriver at kakene er ok. Kunne det vært noe?

Carisma sa for siden:

Fedons franske sjokoladekake gjør alltid suksess! Ellers er Gerds ostekake lettvint og trenger ikke steking.
Husk å opplyse at de inneholder sukkererstatning i tilfelle noen får magetrøbbel av det.

index sa for siden:

Har bare prøvd krydderkaken så langt, men den var skikkelig snadder. Også resten av familien, som ikke er videre begeistret for lavkarbo, syntes den var suveren! Så den kan trygt anbefales!

Gracella sa for siden:

Fedons mandelkjeks med kanel, mmmmmm :)
Enkelt og greit og godt!

Moogie sa for siden:

Jeg har bakt en del lavkarbo gulrotkake med squash eller gresskar istedfor gulroter med kromosomer glasur! Nydelig og smaker akkurat som eller faktisk bedre enn vanlig gulrotkake :) også sjokoladekake som jeg fant oppskrift på her inne. Skal se om jeg finner lenken til den. Helt genial kake! Går på høykant hos alle voksne i alle fall ;)

Gerd sa for siden:

Jeg syns det blir for dyrt å bake lavkarbokake til hver avslutning. De aller fleste andre bryr seg katta om hva slags kake de spiser :rolleyes:
Så jeg baker "vanlig" kake og har med.

Men jeg har heller en liten bit av sukkerfri kake, eller en sjokoladebit i veska som jeg koser meg med når de andre spiser sukkerbombene. Som oftest dropper jeg å spise kake og nyter kaffen og godt selskap i stedet for.

stinei sa for siden:

Ja, jeg ser den altså. Kan nok hende jeg går for enkel høykarbo-kake på noen av dem ja og heller dropper å spise selv :-)

Yonah sa for siden:

Jeg baker også vanlige sukker/hvetemelkaker til avsluttninger og har med noe til meg selv i veska. De fleste unngår heller fett enn sukker virker det som..Har jeg med sukkerfri suksessterte, så får jeg høre at den er jo likevel full av fett;)

Så jeg bruker heller energi og penger på en suksessterte til meg selv som jeg fryser i porsjonsiter og tar med til slike anledninger.

smgj sa for siden:

:eek: Som om at det er noe bedre å overspise sukker enn fett... Når man ser på livsstilssykdommer så er de fleste tettere knyttet til sukker enn fett (om man godtar at det er sukker og ikke fett som driver triglyserider iallfall).

Jaja - enig i at det er å kaste perler for svin om folk har fettpanikk og heller går etter høykarbokakene. :rolleyes:

stinei sa for siden:

Enig! Og uansett ikke en diskusjon jeg vil ta på mine barns juleavslutning :-) Jeg har av og til en følelse av at avisene har ødelagt med sine «lavkarbo er farlig» artikler så noen har veldig behov for å prate høyt om hvor latterlig det er å spise lavkarbo

Moogie sa for siden:

Her er foresten den sjokoladekaken jeg snakket om
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=52935
den er virkelig god!

Ellers må jeg bare si at jeg driter å fortelle dem om hva som er i kakene ;) la bare folk spise de og spørre etter opsprkiftene, hehe. Helt klart er det ikke noe egna plass på ta diskjon om hvor vidt fett er farlig når man er på en juleavslutning. Noen ganger går det jo greit å bare bake vanlig høykarbokake og levere inn og heller ha noe for seg selv i veska, men andre ganger orsker jeg ikke det. Har man en kake på kakebordet som man kan ta selv fra bordet så skiller det seg jo ikke så mye ut om man tar noe fra vesken, hehe. Men jeg er nok enig med de andre om at det er jo ikke sikkert at jeg ville orsket å bake 4 lavkarbokaker til 4 avslutninger.

Carisma sa for siden:

Du ville servert snickerskake til en nøtteallergiker? Mange reagerer tildels kraftig på sukkererstatninger....

Moogie sa for siden:

alergiker er jo en ting, selvsagt. Sier jo selvagt om det er nøtter, gluten, egg, laktose eller lignende i kaken eller ikke. Sånne vanlige allergispørsmål er jo ok å opplyse om. Men om det er sukker eller ikke sukker i kaka? ser ikke større poeng å si noe stort om det. Jeg kan si at dette er diabetesvennlig kaka. Er det noen som allergisk mot sukkererstattninger? det var jeg ikke klar over....

Kanutten sa for siden:

Hva er kromosom glasur?? :confused:

stinei sa for siden:

Jeg trodde kanskje det var Autokorrektur som slo inn, og at det skulle være kremostglasur, men mulig jeg har feil? Jeg bruker stort sett mobil til forum, og glemmer stadig å sjekke om autokorrekturen har vært på ferde og gjort teksten morsommere.

Moogie sa for siden:

Hahaha! Det blei jo helt på jorda det der! Helt rett, stinei! Det var nok autokorrekt som har vert på ferde. Jeg glemmer jo å sjekke det! Bruker også mobil og pad til forum, så det blir en del styr med den, hehe

Moogie sa for siden:

Den er virkelig god! Ja!

index sa for siden:

Er det ikke opp til allergikeren selv å spørre om hva som er i kaka? Det ville sett rart ut om alle skulle ramse opp hva som er i kakeoppskriften i tilfelle noen ikke tåler noe av det....

index sa for siden:

Det hørtes veldig personlig ut...:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.