< Tilbake til oversikten

Kuer som spiser gress

Dynejonas sa for siden:

Hei.

På de sidene jeg leser om lavkarbo på internett så skrives det mye om hvorfor det er bedre med kjøtt og smør fra kuer som beiter på kun gress.
Er det noen som har informasjon om dette?

Går det an å kjøpe kjøtt og smør fra kuer som beiter gress i norge?

Blir det gitt hormoner til norske kuer?

sylwester sa for siden:

Tviler på at de blir gitt hormoner, men det blir nok ikke biff uten kraftfor og det foret er ikke kortreist.

kamp sa for siden:

Jeg ble fortalt av slakteren på Idsøe at gresset i Norge ikke har nok næring i seg pga kort "sesong" at det vil ikke gå uten kraftfôr i tillegg. De vil ikke vokse nok.

Lillemy71 sa for siden:

Det er ikke lov å gi hormoner til dyr her i Norge :)

beths sa for siden:

Hormoner?? Nei nei nei, det får de ikke. De fleste er ute og spiser friskt gress hele sommeren og om vinteren mest silofor (lagret gress fra silo eller rundballer). Kraftfor kommer i tillegg. Iallefall der jeg kommer fra ;)

Yonah sa for siden:

Men de får dog mye kraftfòr, ikke like mye som i andre land, men kjempeporsjoner. For å si det slik, jeg har hatt hester som har dratt tømmer og jobba HARDT, men ingen av de hestene på 6-650kg spiste så mye kraftfòr som ei mjølkeku( og som kjent, mjølkekyr går til mat etterhvert de også).
Hormoner er ikke lov i norge. Og det er lang tilbakeholdesesfrist etter medisiner før mjølkelevering og slakt. I andre land er medisinrester et problem, godt vi er strengere her til lands.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.