Poden min på 17 år fikk altså i dag diagnosen MS.
En diagnose som er meget uvanlig for så unge personer og i allefall når det er snakk om gutter. Kanskje det er maks 10 på landsbasis? Kanskje færre?
"Dommedagen" kom i allefall på torsdag 20. des og ikke 21.
Han ble anbefalt å spise lavkarbo grunnet at et betent myelin ikke trives med sukker. Han er innstilt på å spise lavkarbo, men at en ungdom som bor på hybel skal klare ordne dette alene har jeg ikke helt tro på, men jeg skal "undervise" ham nå i julen.
Jeg skal dessuten sende inn en hårtust til analyse siden det henvises til at mange med MS mangler vesentlige mineraler og vitaminer.
Poden min skal takle dette! Sykdommen skal IKKE få styre ham.
Samboeren min har fått påvist MS og han har hatt det siden han var 17 kom dem frem til her nå... Han lever dessverre ikke lavkarbo, her går det stort sett i cola, snop og junk,.
Dette er i alle fall en fantastisk historie fortalt av en lege som selv ble rammet av MS. Så du kan jo se den om du vil, og vurdere om det er noe sønnen din kan bruke til inspirasjon for å spise lavkarbo.
Jeg er sikker på at et skikkelig lavkarbokosthold er bra uansett, og maskiner til grønnsakkutting er sikkert greit. Så deilig at han har en mor som kan alt om lavkarbokosthold :)
Tusen takk!!! Du gav meg ideen til den perfekte julegaven til ham; en grønnsakskutter!!! :klem: Kjøpe i morgen. :ja:
Jeg var innom helsekosten og mannen der var utrolig hjelpsom. Poden skulle få store rabatter på det meste hvis poden ville følge en diett som blir laget utifra hårmineralanalysen så fremst helsekostmannen kan "bruke" poden hvis/når han ønsker markedsføre MS og helsekost.
Poden kom ned fra rommet med ei hodepine han aldri har opplevd tidligere.
Legen sa han kunne få det etter spinalpunksjonen, dvs ikke DEN hodepinen man kan få etter punksjonen, men en litt forsinket en grunnet betennelsen i myelinet i hodet og ryggen. Jeg håper inderlig at dette ikke er begynnelsen på det som kan skje....
:klem:
Jeg har selv vært gjennom noen spinalpunksjoner og har hørt om denne forferdelige hodepinen man kan få etterpå. Cluet er da å ligge muuuusestille mens de både stikker og tapper væske. Ofte veldig vanskelig siden de ofte må "lete" med nåla for å komme inn på rette plass samt at de kanskje må stikke flere ganger. Muuusestille etterpå er også viktig. Dette maste jeg om omatt og omatt før han gikk inn og han sa han konsentrerte seg om å ligge rolig så dermed opplevdes det hele som ikke stort værre enn en blodprøve i armen. :cool:
Men jeg også snakket med dem som hadde et h..... i flere uker etterpå. Jeg for min del slapp like lett unna som poden.
Hehe, jeg måtte inn og få lappet spinalpunksjonsstikket etter en ukes smertelig sengeopphold, jeg. Men jeg husker at legen sa at det var koffeinholdig smertestillende som var best mot den "vanlige" hodepinen!
Så heldig gutten din er , midt oppi alt, som har deg som kan så mye om Lavkarbo og står på for ham!!Lykke til videre:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.