Skal lavkarbofisere i epleostekake tenkte jeg. Veldig lite eple i den, det er kun 3 dl eplemos og det er brukt stevia til søtning.
Men. Denne kaken har en himmelsk bunn, laget av smør og 5 dl mel, og noe sukker og greier. Sukrin funker fint. Men det var dette melet....har dere gode tips? Jeg har plenty soyamel, men blir sikkert litt rar smak med 5 dl soyamel...? Hva med glutenmel, putte oppi noe av det?
Har ikke kokosmel for tiden, men det tror jeg ikke vil funke så bra heller...for bunnen er ikke så søt, det er mer den deilige smørsmaken som gjør seg gjeldende.
Men tips til hva erstatte melet med? På forhånd tusen hjertelig takk!!
Kom gjerne med resultat, for smuldrepai er så godt!
Jeg bruker bare kutte opp 3 epler, drysse på sukker og kanel. Smuldrepaien er kald smør i biter og sukker og mel som klemmes sammen. Og drysses på i klumper.
Skal se om jeg finner mandelmel så skal jeg prøve!
Vet ikke hvor jeg leste det, men vet noen har brukt pofiber. Her fant jeg en svensk oppskrift på "smulpaj" med nøtter og pofiber som du kanskje kan gå ut i fra?
[font=Comic Sans MS][/font]
[font=Comic Sans MS][/font]
Edit:Jeg tenkte på sånn toppsmuldring...
Men det ligger en oppskrift på forumet her med pofiber til paideig. Skal se om jeg finner den :)
Finhakket mandel, smør, kanel og søtning gir en nydelig smuldredeig. Litt kokosmel fungerer også om man vil.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.