< Tilbake til oversikten

Zink, Omega 3 og hva annet?

Okie sa for siden:

Jeg sliter med å finne riktig dose med zink. Gir for mye de samme tegn som for lite? Altså jeg mister mye hår og får belegg i hodebunn samt sår munn om jeg ikke får i meg nok. Fikk med meg feil sist jeg kjøpte, og med vitamin blir det 45mg totalt. Syns 30mg gikk noenlunde men vil spørre for sikkerhetsskyld da jeg syns 15 er for lite. Burde kanskje prøve en tillegg på 5 eller 10?

Og jeg har mye betennelse i kroppen det siste halve året og de blir bare verre. Senefester i hælene og i høyre skulder. Greier nesten ikke gå eller bruke armen for tiden. Vil ikke mye ibuprofen om ikke jeg må. Eneste jeg tenkte på var omega 3 i litt større mengder. Spiser nemlig ikke mye fisk. Noen teorier om hva annet det kan skyldes?

Vurderer time hos legen og spørre om blodprøver, men æsj... han er vond å kommunisere med. Noen erfaringer med Hexeberg? Kanskje det er tingen?

takk for input'n dere :)

Huldr sa for siden:

Jeg tror godt du kan ta mye mer sink uten problemer. Jeg har ME, et av de typiske symptomene er kronisk sår hals. Og jeg har funnet ut at sink trengs i varierende mengder, men ofte ganske store, for å få bort den såre halsen. Nylig kjøpte jeg 50 mg tabletter fra England, og tar to i slengen et par tre ganger om dagen hvis det er skikkelig ille, sånn at jeg er sår i munnen og det holder på å bryte ut i noe (som akkurat nå, for øvrig ...). Men så er det viktig å balansere med kobber, da, siden de to er antagonister ...

Omega 3 er jo fantastisk for betennelsestilstander :ja:

Okie sa for siden:

Vet du hvor mye kobberet må opp i forhold til zink i så fall?

Huldr sa for siden:

Nei, jeg er egentlig litt i villrede selv ... :o kanskje noen andre vet?

smgj sa for siden:

Zinc tally - som den kalles den testen det refereres til her www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8112809 kan brukes for å finne ut hvor du ligger statusmessig. Det er da forutsatt at du ikke er en "supertaster" eller en "nontaster". Hos folk med supertaste eller nontaste vil ikke testen virke. Testen virker for 50-70% av folk. Resten vil være supertasteres (kjenner fæl smak selv ved lav status) eller nontasteres (kjenner ingenting uavhengig av status).
www.kinsarvik.no/products/34420-metagenics-sink-tally-sinktest-120-ml.aspx

Jeg har prøvd dette selv og jeg kjenner smak. Noen ganger en litt emmen, søt, ekkel smak (da har jeg normal-lav status) og noen ganger en helt forjævlig metallsmak (høy sinkstatus). En venninne av meg kjenner ingenting. (Sannsynligvis en non-taster.)

Okie sa for siden:

Aha, very interesting :-) Jeg har merket ånden min og smaken i munnen har vært litt i overkant ille siste uka. Ikke engang sb12 har hjulpet. Tusen takk for tipset!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.