< Tilbake til oversikten

Monsterbrownies (med bilder)

Mat for sjelen sa for siden:

Ungene kommer til å elske denne kaken :D
Kaken blir saftig og god, nesten litt konfektaktig, pga en litt uvanlig ingrediens i kaker – nemlig avokado! Avokado er en anvendelig frukt (ja, det er faktisk en frukt) som kan brukes både i desserter og kaker, i tillegg til den klassiske Guacamolen.

Avokado er full av antioksidanter, sunne umettede fettsyrer og er dessuten rik på fiber, noe som betyr at den metter godt. Så selv om jeg egentlig ikke er så overbegeistret for Halloween, er jo dette en relativt sunn godsak det går an å ha på lur til barna. Den irrgrønne fargen avokadoen gir til glasuren er helt naturlig og inneholder ingen E-stoffer - perfekt farge nå til Halloween ;-)
Skikkelig monsterkake...

Oppskrift

2 små avokado (evt 1 stor) – most
2 ss olje
4 egg
1 ts vaniljeekstrakt eller peppermynte
2 ss kakaopulver
150 g sukrin
4 ss kokosmel
1 ts bakepulver
bittelitt salt
½ ts kanel
Evt hakkede nøtter, Cacaonibs eller hakket sjokolade (86%).

Kjør avokadoene til en jevn masse i en foodprocessor, eller bruk stavmikser.
Bland inn egg, olje og egg.
Ha i alt det tørre, og bland godt sammen.
Ha røren i en godt smurt form ca 20x20 cm eller en smurt springform.
Stekes ved 180 ⁰C i ca 30 minutter.

Glasur
1 avokado
3-4 ts Sukrinmelis
1 ss Sitronsaft
Noen dråper vaniljeekstrakt eller peppermynte
Kjør avokadoene til en jevn masse i en foodprocessor, eller bruk stavmikser.
Smak til med sitronsaft og sukrin.
Bre kremen over kaken.

Dietta sa for siden:

Spennende :D

synsegulla sa for siden:

Lurer på om man kan erstatte kokosmel med noe?

Du kan helt sikkert bruke mandelmel i stedet :) Har ikke testet det selv, så du må nesten prøve deg litt frem med mengde... Kanskje 6-7 ss??
Du må i alle fall ha i mer mandelmel enn kokosmel. Kokosmelet trekker til seg ganske mye fuktighet :)

synsegulla sa for siden:

Da blir denne overraskelse til familien på onsdag, for mandelmel har jeg :D

bligravid? sa for siden:

Jeg vet hva helgens godis kommer til å bli!!!!

Tiki sa for siden:

Så spennende. kaken såg god ut, men kjenner jeg assorierer vel mye til guacemole med "glasuren", så mulig jeg dropper den. ;)

Tiki sa for siden:

Denne ble god og lett å lage. Bytta ut litt sukrin med div stevia, og flytende stevia med smak. Litt senere skal jeg piske en kremklatt å ha på. Gleder meg. :-)

Så koselig å høre Tiki :) Pisket krem er sikkert ikke dumt nei ;)

Kattinka sa for siden:

Holder avokadoen på fargen også? Bare lurer, da avokado har en tendens til å bli brun når den oksideres :) Så god ut med en frisk farge!

Dersom du skal lage kaken for å servere senere, bør du vente med å lage glasuren ja... :) Den blir gjerne litt misfarget etter en stund... Smaken er jo like god da :D Ellers kommer det litt an på avokadoen, og hvor mye sitron du har i. Sitronen vil begrense oksideringen mye :D

Pingvin sa for siden:

Dette var en fantastisk god kake! Så saftig og god lavkarbokake har jeg ikke smakt siden.. siden.. siden jeg begynte på lavkarbo for tre år siden! Denne havner i oppskriftsboka mi ja!
Lagde dog ikke glasur, men den var knallgod alene :)

Så koselig å høre :) Tusen tusen takk...:blomster:

Sugarmom sa for siden:

må prøves :)))

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.