Jeg sliter max med å få ned blodsukkeret for tida - og er redd for å begynne med sprøyter. Altså, jeg er ikke redd for stikkene, jeg er redd for kiloene....har nok fra før :o
Jeg bruker 2x Eucreas + 500mg Metformin daglig. Dette virket greit en stund, men nå får jeg det ikke ned. Svinger mellom 13 og 25, på lavkarbo! :eek:
Idag f.eks - fastende var 14.2 Frokost: 2 egg og 150 g bacon. Målte etter 1 time: 19.9. Hva pokker, liksom... :confused:
Etter to timer: 17.8
Nå, 6 timer seinere, ingen lunsj: 14.7
Det finnes en "metformin" i sprøyteform som du kan prøve før evnt insulin. Den heter Victoza og må skrives ut av spesialist til å begynne med. Holdt en stund for meg i hvert fall!
Og 500mg metformin? Hva er det for pingle dose, liksom? Jeg brukte 850x2 + 500x1 pluss insulin + victoza rett for min GBP. I dag, etter 7 uker, er jeg helt medisinfri!:D
Når ble medisinene dine sist vurdert av en spesialist?
Egentlig bare 660mg;), og det hjelper jo ikke når det er bundet i den formen! Har enda ikke snakket med noen som har noen nytte av den! Og jeg fikk denx2 i tillegg til 500x2 uten NOEN effekt i det hele tatt!
Jeg prøvde først en sprøyte- variant som heter Byetta, men den hadde alt for mye bivirkninger for meg. Satt stille i en stol og turte nesten ikke puste for jeg var så kvalm at jeg holdt på bli gal! Ikke hadde den veldig effekt på bls heller.
Var bittelitt kvalm helt i starten med Victoza også, men ingenting til sammenlikning!
Vel verdt å snakke med en spesialist om i hvert fall!:)
jeg hadde også høye verdier på lavkarbo. Så høye at min håpløse lege mente jeg jukset og ikke levde lavkarbo som jeg sa!:( Da var det godt å komme til en ny fastlege som sendte meg videre på flekken. Og dia-legen min er en flott kar som bare vil mitt beste på alle måter!:)
Kitt: Er virkelig Eucreas så dårlig? Sukk....det forklarer jo endel. Jeg brukte 4mg Amaryl+2500 mg Metformin før, funka bra, bortsett fra en og annen måling nede på 2-3. Så legen min bestemte at jeg skulle over på Eucreas. Og så ble alt galt. Gi det tid, sa hun....det har gått 5 mnd. :(
Jaja, får bestille time, og komme meg tilbake på Metforminkjøret ;)
Dersom leveren er insulinresisten så tror den at det er for lavt blodsukker og produserer glukose. Eller noe sånt. Tror jeg. Leveren produserer iallfall glukose om natta sånn at hjernen får det den trenger selv om vi ikke spiser.
:D
smgj: Aha! Da tenker jeg selvfølgelig umiddelbart at jeg kan spise litt karber så levra kan ta seg ei pause ;) Men det funker vel ikke sånn...sukk.
Tusen takk for linker - jeg satser nå på 3 x 10 minutter med strikk og vekter daglig. Jeg forsto det slik at det kan gi en jevn og fin effekt. I tillegg går jeg med Tjukkasgjeng 3 ganger i uka - pluss at det er 2 km til butikken, og jeg har ikke lappen :o
Jeg har type 1, men regulerer blodsukkeret hovedsaklig med kosten. Jeg passer på og spise 5 karber til hvert måltid fordi protein og fett alene ikke klarer og "låse" blodsukkeret mitt.
Infeksjoner og stress øker også blodsukkeret.
Ja, jeg gjør det iallefall. Ellers har jeg ikke et jevnt lavt blodsukker. Jeg spiser grønnsaker til de fleste måltidene mine, og får hovedsaklig karbohydratene mine derfra. Jeg har et "brødmåltid" til dagen (lager proteinbrød, og hver tynne skive gir 1,44 karbo) og der spiser jeg ikke annet grønt enn litt tomat/agurk/paprika.
Med og spise slik jeg gjør trenger jeg totalt 12 enheter langtidsvirkende insulin i døgnet (jeg bruker Lantus). Jeg bruker ikke noe annet, og jeg har et fastende blodsukker mellom 3,5 og 5, stiger ytterst sjelden over 7 i løpet av dagen og har et langtidsblodsukker, HBA1c, på 5,4.
Det er 25 måneder siden jeg ble diagnotisert og jeg hadde da et fastende blodsukker på ca 18 og HBA1c på 12,6.
Takk for gode råd - akkurat nå har jeg såpass "panikk" at jeg nesten ikke spiser noe, i hvertfall ikke kh. Og det hjelper jo ikke. Siste Hba1c var 12.2 og fastende 16.6. Da ble jeg satt på Eucreas - som ikke ser ut til å ha den store virkningen.
Skal til legen i morra tidlig, og da nekter jeg å gå derfra før jeg får noe annet. Jeg har sikkert skyhøye stresshormonnivåer akkurat nå :(
Jeg vil gjerne prøve din metode, og spise litt kh til hvert måltid.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.