For ei tid tilbake møtte jeg ei dame som jeg ikke hadde sett på ei stund. Hun kommenterte at jeg var blitt slankere, og jeg fortalte at jeg hadde lagt om kostholdet. Hun spurte meg om jeg hadde merka noe til depresjon. Jeg benekta det, og spurte hvorfor hun spurte om det. Jo, fortalte hun, mange som levde på lavkarbokosthold ble deprimerte fordi de ikke fikk nok vitaminer i seg.
Jeg reagerte etterpå (er litt treg av meg..) ;) syntes det var litt frekt av henne å nevne det. At jeg kan være litt deppa av og til tror jeg har mer sammenheng med at jeg har en diagnose der depresjon kan være ett av symptomene. Og det hadde jeg ikke tenkt å nevne for henne. Dernest tror jeg at jeg får i meg mye mer vitaminer nå enn da jeg levde på høykarbo.
Dama jeg traff har gått på opptil flere GR-kurs og har også vært kursholder, men jeg vet ikke om hun fortsatt er det.
Har levd på lavkarbo i et og et halvt år....aldri deprimert :) Tror som deg at jeg får mere vitaminer nå enn før. Spiser mye mer grønnsaker og mye sunnere og renere enn før.
Jeg har bare en ting å si, og det er det at jeg var MYE mere deprimert da jeg levde høykarbo. Samme hva jeg gjorde gikk vekta oppover, og iallefall ikke nedover. DA var jeg deprimert da, nesten på stadiet til å ikke ønske å være tilstede lenger og sperret meg inn og blokkerte meg vekk fra resten av samfunnet. Nå er livsgleden på full vei tilbake, og jeg er mere positiv enn negativ. Jeg får i meg mye mere vitaminer nå gjennom kosten, da grønnsaker var fraværende omtrent på høykarbo... Nå spiser jeg mye av det, hver eneste dag. Er jeg litt deppa en dag, kan man ikke akkurat skylde det på lavkarbo, det blir litt for dumt:)
Vi ser jo her inne at det er mange måter å "leve lavkarbo" på. Jeg er sikker på at det også på lavkarbo går an å unngå å få i seg tilstrekkelig vitaminer og sporstoffer. Når det er sagt tror jeg nok det er vanskeligere enn det er på "høykarbo"...
Ut over det skjønner jeg ikke hvorfor man skulle være mer utsatt på lavkarbo. Det tror jeg at jeg ville bedt om en forklaring på - hvilke "spesielt næringsrike" elementer det finnes på høykarbo som ikke vi vår i oss.... ;)
De matvarene jeg i størst grad går "glipp" av er vel sukker og korn, og det gjelder vel de fleste av oss, skulle jeg mene. Lurer fælt på hva slags vitaminer og mineraler jeg går glipp av uten sukker og korn? Samtidig lurer jeg på hvordan de som spiser svært fettfattig klarer å absorbere vitamin A, D, E og K.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.