< Tilbake til oversikten

Finnes det lavkarbobrød som ikke smaker kake?

Mahler sa for siden:

Jeg er ny her inne på forumet - og ny på lavkarbo. Grunnen til at vi startet: Min mann har tendens til høyt kolesterol - arvelig. Håper at lavkarbo skal holde det i sjakk.

Vi bakte brød i går - nydelig syntes alle i familien. Unntatt han med høyt kolesterol. For han syntes det smakte kake, og han liker ikke kake så godt.
Det inneholdt:
4 egg
1/2 boks rømme
1 1/2 ts bakepulver
1/2 dl sesamfrø,
1/2 dl mandelmel,
1/2 dl solsikkefrø
4 ss linfrø
3 ss kokosolje

Håper på gode råd...

Gracella sa for siden:

Disse har jeg "dilla" på for tiden.
Jeg bruker 200 g malte mandler og har ikke prøvd med byggmel.

Jeg smører hekle røra ut i en langpanne, ruter den opp før steking og når den er ferdig stekt, deler jeg hver rute på langs så jeg får to skiver. Den hever litt, så det går fint.

Jeg fant oppskriften på en blogg, men har desverre ikke notert meg adressen.

Verdens beste scones!

Denne må jeg bare dele. Nå kjenner jeg at jeg kan fortsette på lavkarbo inn i evigheten.

Jeg hater smaken av glutenmel, bakemix og de evinnelige eggete brødene, så jeg har komponer mine egne scones. Jeg har brukt 100g byggmel fordi jeg var litt redd for at de ikke ville holde sammen, så de er ikke egnet for allergikere eller ketolyse. For meg på lutz-nivå funker det helt greit. Men røra ble helt super, så jeg tror egentlig byggmelet fint kan byttes ut med 100g malte mandler eller glutenmel/bakemix om du liker sånt. Skal absolutt droppe byggmelet neste gang.

Mengdene er sånn circa, og steketiden likeså, så følg med.

100 g finmalte mandler
100 g byggmel (evt mer mandler, bakemix, etc)
50-75 g smør
Bland
2 egg - bland i røra

200 g solsikkefrø
150 g gresskarfrø
100 g sesamfrø
100 g linfrø
2 ts bakepulver
Litt salt

1 ss fiberhusk blandet ut i
4 dl vann. La svelle i noen minutter og rør så alt sammen.

Ha i bakepapirkledd langpanne (gjerne en som ikke er så stor, de hever ikke noe særlig), og rut opp. Stek i ca 30 min på 200 grader (varmluft).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.