Bønna200 sa
for 12år siden:
Har noen en god oppskrift på gresskarsuppe? Jeg har søkt litt rundt på nettet, men det er så mange forskjellige.
Jeg har aldi smakt gresskar heller, så vet ikke helt hvilke krydder osv som passer best.
Furine sa
for 12år siden:
Salt, pepar og muskat trur eg gemalen har i når han lagar. Moglegvis litt chilli også.
Bønna200 sa
for 12år siden:
Furine sa:
Salt, pepar og muskat trur eg gemalen har i når han lagar. Moglegvis litt chilli også.
Okay, takk! :blomster: Så ikke noe mer fancy enn det altså. :) Noen av suppene jeg fant var det tusen ting oppi. :rolleyes:
Furine sa
for 12år siden:
Bønna200 sa:
Okay. :blomster: Så ikke noe mer fancy enn det altså. :) Noen av suppene jeg fant var det tusen ting oppi. :rolleyes:
Trur det var såpass enkelt ja, moglegvis suppegrønsaker i tillegg til graskar, men ikkje noko spesielt hokuspokus. Det er seriøst godt, forresten!
Edit: Har fått innspel frå mannen, han har i gulrot og tomat i tillegg til graskar. Men det må ein ikkje sjølvsagt. :)
Rin sa
for 12år siden:
Jeg bruker enkel oppskrift og krydrer helst med kanel og chili - fordi jeg er glad i det. :)
Bønna200 sa
for 12år siden:
:blomster:
Kan lage mye spennende ut av det, da. :) Må kjøpe gresskar på fredag! (Reiser bort i morgen tidlig, så da blir det ikke noe gresskar på meg. :p)
smgj sa
for 12år siden:
Denne - med eller uten basillikum
www.aperitif.no/Oppskrifter2/mat/hoestmat/Suppe-i-et-gresskar
Dietta sa
for 12år siden:
Jeg tenkte å bruke gresskar helt til smgj gjorde meg oppmerksom på at kokt gresskar har GI på 75 :eek:
De er derfor bare til pynt her i huset :o
smgj sa
for 12år siden:
Dietta sa:
Jeg tenkte å bruke gresskar helt til smgj gjorde meg oppmerksom på at kokt gresskar har GI på 75 :eek:
De er derfor bare til pynt her i huset :o
Nja - håper da ikke at det har fått deg til å ikke begynne med gresskar? GI er høy, men GL er lav... og det er GL som sier noe om hvor raskt gresskaret blir til karbohydrater som kroppen kan ta opp. :) Og dermed også om hvordan matvaren til slutt vil påvirke blodsukkeret/insulinen.
www.glycemicindex.com/faqsList.php
Your blood glucose rises and falls when you eat a meal containing carbs. How high it rises and how long it remains high depends on the quality of the carbs (the GI) and the quantity. Glycemic load or GL combines both the quality and quantity of carbohydrate in one 'number'. It's the best way to predict blood glucose values of different types and amounts of food. The formula is:
GL = (GI x the amount of carbohydrate) divided by 100.
Let's take a single apple as an example. It has a GI of 40 and it contains 15 grams of carbohydrate.
GL = 40 x 15/100 = 6 g
What about a small baked potato? Its GI is 80 and it contains 15 g of carbohydrate.
GL = 80 x 15/100 = 12 g
So we can predict that our potato will have twice the metabolic effect of an apple. You can think of GL as the amount of carbohydrate in a food 'adjusted' for its glycemic potency.
Og når man ser på GL så er ikke gresskar så dumt likevel. DVS at i kroppen så fungerer gresskar som "trege karbohydrater" så det holder. :) Og i en suppe vil du typisk tilsette buljong og fløte som igjen tilsier at mengden gresskar pr porsjon i sluttresultatet nok ikke bør skremme noen fra å spise den.
www.dummies.com/how-to/content/foods-high-on-the-glycemic-index-but-low-on-glycem.html
If you’ve been avoiding certain foods or avoiding a low-glycemic diet because some foods you love are considered “bad,” you can take these foods off of your taboo list. The following foods not only have a low glycemic load but are also healthy, low-calorie choices:
Cantaloupe (GI 65; GL 4): This fruit offers a full array of nutrients, including vitamin C, vitamin A, potassium, and fiber.
Papaya (GI 59; GL 10): This incredible fruit that you may not have eaten much has a rich, tropical taste and is high in vitamin A, vitamin C, potassium, folate, magnesium, and fiber.
Pineapple (GI 59; GL 7): Being a tropical fruit, pineapple is naturally loaded with vitamin C, but it also contains a special substance called bromelain, which has shown potential as an anti-inflammatory as well as a digestive aid.
Pumpkin (GI 75; GL 3): You can safely include pumpkin in your glycemic index diet thanks to its low glycemic load of 3. This food is an excellent source of vitamins A and C as well as fiber. It’s also wonderfully sweet and can be used in everything from soups to healthy desserts.
Watermelon (GI 72; GL 4): This delicious summer fruit may at first look like a high-glycemic food with its glycemic index of 72, but it actually has a very low glycemic load. Why? Because it’s made up of a lot of water, hence the name. Watermelon is also loaded in antioxidants with high levels of both vitamin C and vitamin A. It also contains lycopene, which is shown to be helpful for heart health.
When you take glycemic load into account, you find that nearly all fruits and vegetables are acceptable on your low-glycemic diet. This is an important realization because fruits and veggies (which are naturally low in calories) also provide the majority of nutrients and fiber in your diet. Including five to nine servings of fruits and vegetables in your diet will help you lose weight in a way that you can eat plenty of food and not starve yourself!
Rin sa
for 12år siden:
Tja - kostholdet mitt er jo som regel ketogent, og jeg merket ingenting negativt etter måltider med mye gresskar i. Pleier å kjenne det godt på kroppen om jeg får i meg noe "feil" - så jeg velger å konkludere at jeg tåler det greit. :p
Dietta sa
for 12år siden:
Så flott med mer forklaring. Da skal jeg se om det finnes noe gresskar igjen i butikken :D
Har ikke sett noen her lokalt i det hele tatt, men får ta på meg briller og lete godt :)
senka sa
for 12år siden:
Dietta sa:
Så flott med mer forklaring. Da skal jeg se om det finnes noe gresskar igjen i butikken :D
Har ikke sett noen her lokalt i det hele tatt, men får ta på meg briller og lete godt :)
Du kan kjøpe den Dietta i utelandske butikkene opskåret i skiver:)
Det er mange år siden jeg lagde den til barna,de elsker det.
Du kan steke i ovnen,eller koke den,det blir som dessert:)Godt det var.
Dietta sa
for 12år siden:
senka sa:
Du kan kjøpe den Dietta i utelandske butikkene opskåret i skiver:)
Det er mange år siden jeg lagde den til barna,de elsker det.
Du kan steke i ovnen,eller koke den,det blir som dessert:)Godt det var.
Tusen takk for tips senka :blomster: