< Tilbake til oversikten

God oppskrift på gresskarsuppe?

Bønna200 sa for siden:

Har noen en god oppskrift på gresskarsuppe? Jeg har søkt litt rundt på nettet, men det er så mange forskjellige.
Jeg har aldi smakt gresskar heller, så vet ikke helt hvilke krydder osv som passer best.

Furine sa for siden:

Salt, pepar og muskat trur eg gemalen har i når han lagar. Moglegvis litt chilli også.

Bønna200 sa for siden:

Okay, takk! :blomster: Så ikke noe mer fancy enn det altså. :) Noen av suppene jeg fant var det tusen ting oppi. :rolleyes:

Furine sa for siden:

Trur det var såpass enkelt ja, moglegvis suppegrønsaker i tillegg til graskar, men ikkje noko spesielt hokuspokus. Det er seriøst godt, forresten!

Edit: Har fått innspel frå mannen, han har i gulrot og tomat i tillegg til graskar. Men det må ein ikkje sjølvsagt. :)

Rin sa for siden:

Jeg bruker enkel oppskrift og krydrer helst med kanel og chili - fordi jeg er glad i det. :)

Bønna200 sa for siden:

:blomster:

Kan lage mye spennende ut av det, da. :) Må kjøpe gresskar på fredag! (Reiser bort i morgen tidlig, så da blir det ikke noe gresskar på meg. :p)

Dietta sa for siden:

Jeg tenkte å bruke gresskar helt til smgj gjorde meg oppmerksom på at kokt gresskar har GI på 75 :eek:
De er derfor bare til pynt her i huset :o

smgj sa for siden:

Nja - håper da ikke at det har fått deg til å ikke begynne med gresskar? GI er høy, men GL er lav... og det er GL som sier noe om hvor raskt gresskaret blir til karbohydrater som kroppen kan ta opp. :) Og dermed også om hvordan matvaren til slutt vil påvirke blodsukkeret/insulinen.

www.glycemicindex.com/faqsList.php

Og når man ser på GL så er ikke gresskar så dumt likevel. DVS at i kroppen så fungerer gresskar som "trege karbohydrater" så det holder. :) Og i en suppe vil du typisk tilsette buljong og fløte som igjen tilsier at mengden gresskar pr porsjon i sluttresultatet nok ikke bør skremme noen fra å spise den.

www.dummies.com/how-to/content/foods-high-on-the-glycemic-index-but-low-on-glycem.html

Rin sa for siden:

Tja - kostholdet mitt er jo som regel ketogent, og jeg merket ingenting negativt etter måltider med mye gresskar i. Pleier å kjenne det godt på kroppen om jeg får i meg noe "feil" - så jeg velger å konkludere at jeg tåler det greit. :p

Dietta sa for siden:

Så flott med mer forklaring. Da skal jeg se om det finnes noe gresskar igjen i butikken :D
Har ikke sett noen her lokalt i det hele tatt, men får ta på meg briller og lete godt :)

senka sa for siden:

Du kan kjøpe den Dietta i utelandske butikkene opskåret i skiver:)
Det er mange år siden jeg lagde den til barna,de elsker det.
Du kan steke i ovnen,eller koke den,det blir som dessert:)Godt det var.

Dietta sa for siden:

Tusen takk for tips senka :blomster:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.