Vi har en forferdelig ordning med kake hver fredag på jobb. Kommende uke er det min tur. Jeg tenkte kanskje å prøve denne, muligens med bringebær i stedet for jordbær (hentet herfra).
Dere som har erfaring med å bruke tagatesse, tror dere det vil fungere i denne? Bør jeg lage to kaker også, kanskje, eller kan jeg servere denne med tagatesse til kresne kakemonser? Hvor vanlig er det med vondt i magen av tagatesse, og er det så mye i denne at det kan bli et problem?
Jordbærmascarponekrem:
800 gram friske jordbær
skallet av 2 lime
6 ss sukker
6 gelatinplater
saften av 1 lime
250 gram mascarpone
ca 5,5 dl kremfløte
2 vaniljestenger
2 ss siktet melis
Sett stekeovnen på 180 grader.
Kle bunnen av en springform, ca 24-26 cm i diameter, med bakepapir. Ikke smør formen med smør.
Pisk eggehvitene stive.
Bland sammen mandler og melis. Vend mandler og melis forsiktig inn i eggevhiter.
Hell mandelmassen i formen og glatt til forsiktig med en slikkepott eller spatula.
Stek bunnen midt i ovnen i ca 35 minutter.
Avkjøl bunnen i formen på en rist.
Ta av ringen, og snu bunnen opp ned på en fjøl. Ta av bakepapiret. Snu kaken opp ned på et passende fat. Kremen vil trekke lettere inn når bunnen ligger med den bløte siden opp. Dessuten vil ikke bunnen klistre seg fast til fatet når den ligger med den tørre siden opp. :)
Vask og rens jordbærene. Skjær bærene i mindre biter.
Dryss over limeskall og sukker, og rør forsiktig.
Legg gelatinplater i bløt i kaldt vann i ca 10 minutter.
Ha limesaft i en liten kjele. Løft gelatinplatene opp av vannet. Ikke klem ut vannet. Legg gelatinplatene i kjelen sammen med limesaften. Varm opp forsiktig til gelatinen har smeltet. Avkjøl litt og hell over bærene. Rør forsiktig.
Pisk sammen mascarpone og kremfløte til en tykk krem. Pisk inn vaniljefrø og melis til slutt.
Vend inn jordbærene i kremen.
Sett en ring fra springformen rundt mandelbunnen. Bre kremen utover bunnen. Det vil se mye ut, men du skal bruke opp all kremen.
Sett kaken i kjøleskapet og la kremen stivne litt, 1-2 timer. Jo lenger du lar kaken stå i kjøleskapet, desto stivere blir kremen. Skjær forsiktig rundt kanten med en tynn kniv. Løsne kakeringen og løft opp.
Pynt kaken med friske jordbær og server. :)
*Tips:
Jordbærmascarponekremen passer også fint som fyll i kaker.
Skjær sukkerbrød i ca 6 x 6 cm firkanter, og legg kremen mellom to lag sukkerbrød. Strø over melis og pynt med friske jordbær og mynte. Server til kaffe eller som dessert. :)
Berre hyggelig :)
Eg er av dei heldige som ikkje kjenner noken ting, so eg kan egentlig ikkje svare.
Men det er vel kraftige mageknip og luftsmerter som blir resultatet.
Har ikke hørt om mageknip når det gjelder tagatesse, men jeg kan få litt sår hals av den om jeg spiser for mye. Men et kakestykke eller to er ingen problem. Jeg har servert kaker med tagatesse flere ganger uten at noen har nevnt magevondt etterpå. Er vel helst maltodin som gir mageknip.
Med tagatesse bør du dempe temperaturen på ovnen til 160 grader.
Tips til mandelbunn. Ha i et par-tre ss smeltet smør, så blir den ikke så tørr :)
Jeg får også luft av tagatesse. Myye luft.
Baker MariannS sin ostekake, og et stykke går helt bra. Tar jeg to eller mer, så blir det liv i stua ja :eek:
Jeg får også veldig mye luft i magen av tagatesse,men jeg kommer nok til å kjøpe det til jul for å bruke i brune pinner. I denne kaka hadde jeg nok brukt steviosa eller sukrin + og smakt meg til passe sødme. Kaka høres helt himmelsk ut!
Takk for alle tips! Steviosa synes jeg smaker ... ja, det egner seg ikke på trykk. Og heller ikke sukrin synes jeg riktig at jeg kan by folk på, derfor tror jeg at jeg prøver med tagatesse. Mulig jeg lager en med sukker også...
Gjett om denne kaka funka med tagatesse! Jeg laget ei med sukker også, men det gikk faktisk mest av den med tagatesse!
Jeg laget den med en blanding av bringebær og bjørnebær, og så var jeg såpass "kjip" at jeg syntes det fikk holde med frø fra ei vaniljestang per kake. Det blir i og for seg ei dyr nok kake uansett. Jeg vet ikke heeelt hvor mye mascarponen gjorde av seg i all kremen, men det spiller i grunnen ingen rolle, kaka ble fantastisk god!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.