Jeg leser litt innlegg her hvor folk forteller at de opplever smerter pga stor vektnedgang og andre kosthold.
I de siste 2-3 dagene har jeg kjent en skytende smerte i høyre bekken, noe som tar meg rett tilbake til svangerskapstida da jeg var veldig plaget med bekkenløsning.
Det jeg igrunn lurer på er om det har noe sammenheng med lavkarbo livsstilen?
Jeg har gått på den i overkant av tre uker nå. Ingen stor vektnedgang som jeg leser hos andre da.
får man det av eggløsningssmerter??? ja, det forklarer jo en del. Ikke CPO, men fikk påvist vanncyster for en tid tilbake. usikkert om de er der enda...
Nå har det seg sånn at jeg "skvetter" hver gang jeg kjenner jeg har smerter i bekken, da det for meg er tidligste indikasjon på graviditet. Men det er jeg altså ikke:p
Aha, men da er det vanncyster som sprekker :ja: Det kan være lat fra ilende smerte til helt sinnsykt vondt. Det er et tegn på at kroppen blir friskere.
Jeg hadde aldri bekkenløsning, så det vet jeg ikke. Men jeg har hatt mange vanncyster, og det er smerter på siden, fra buken og nedover i beinet. Noen ganger korte stråler, men som oftest gnagende og gjør det umulig å rette seg opp f.eks.
Lavkarbo kan i tillegg lage litt rot i hormonene dine i sitt forsøk på å rette opp ting. Mange får feks kluss med mens- syklus i starten. Du skal nok ikke se bort i fra at det du kjenner er "bekkenløsning" pga noen hormoner på bærtur!
Jeg kjenner bekkensmertene hver gang jeg har mens eller eggløsning!:p
Nei, bekkenløsningssmerter er helt annerledes enn når vanncyster sprekker - i alle fall var det sånn hos meg. Bekkenløsningssmertene satt rundt i hele bekkenet på en helt annen måte. Når cystene sprakk var det vanvittig sviende i noen sekunder om jeg bøyde meg og skviste dem f.eks.
Men hormonene kan få seg en rundtur på lavkarbo ja, så det kan godt være hormonelt betinget det du kjenner, det er jo bekkenløsning også.
Det vet jeg ikke. :) Jeg vet bare at mange plutselig får tilbake eller får regelmessig mens f.eks. når de begynner på lavkarbo etter å ha manglet eller hatt svært uregelmessig mens i årevis.
Det er jo hormoner som gjør bekkenet slarkete og vondt under svangerskap, mens og eggløsning, så at det også skjer når hormonene tuller litt på LCHF, er ikke så utenkelig!
Hormonforstgyrrelser til å begynne med, ja, det kan godt være det. Ellers vil jo LCHF etterhvert gjøre det faktisk mye bedre i forhold til mange bekkenplager. Det skyldes hormoner, ja, men det skyldes også en del bettenelsetilstander i musklene og vevet rundt. Bettenelser blir jo bare verre av or mye karbo i systemet og går man over på lavkarbo så blir det mye mer stabilitet og bettenelser går ned. Det har jeg fått merket veldig godt på kroppen både i siste svangerskapet og nå. Har hatt kroniske bekkenplager i 11 år og må si at jeg har ikke hatt det bedre på mange år enn det jeg har nå. Så LCHF gjør ting bare bedre, ikke verre ;) Det er jeg overbevist i!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.