< Tilbake til oversikten

Hvor mye?

pepita86 sa for siden:

Det er mye som er lett å forstå på ketolyse, i forhold til hva du kan spise og ikke kan spise og hvor mye karbohydrater, hvor mye vann og hvor mye trening.

Men jeg har litt problem med å forstå mengder.

Det er mange år siden jeg mistet den følelsen av at "nå er jeg mett og nå skal jeg slutte å spise". Skal jeg gå etter den kommer jeg til å spise alt for mye. Prøvde det en uke, skrev ned hva jeg spiste og regnet ut etter uka var ferdig hvor mye kalorier de var.
Endte da på 25-40 karbohydrater hver dag og ca 2500 kcal.
Gikk nok ikke ned i vekt da :)

Ut i fra min vekt, høyde og aktivitetsnivå skal jeg i følge grete roede ha 1900 kcal om dagen for å gå ned i vekt. siden jeg ikke finner noe om mengder eller kalorier på info om ketolyse, har jeg derfor basert med på dette når jeg måler opp hvor mye jeg skal spise en dag. Men føler kanskje at dette blir for mye?

Mange synes sikkert det høres stressende ut å veie og regne på alt man spiser. For meg er det motsatt. Jeg blir stresset hvis jeg ikke gjør det :) Med å veie og skrive ned føler jeg at jeg har kontroll og slapper mye mer av :)

Nå spiser jeg frokost, lunsj og middag. 500-600 kcal til hvert måltig. ca 60% av kaloriene er fra fett, under 5 % fra karbohydrater og resten protein.
De dagene det er lange dager med mye som skjer, blir det et mellommåltid/kveldsmat på 100-200 kcal. Spiser variert, grønnsaker til nesten hvert måltid men i moderate mengder. Driker så mye vann jeg klarer, ca 2 liter om dagen.

Hvordan høres denne sammensettingen ut når man går på ketolyse? Er det noe jeg burde endre på?

pepita86 sa for siden:

Eksempel på hva jeg har spist i dag )kanskjelitt lite grønnsaker?):

kl 06.30:
Eggerøre av:
2 egg
50 g chroizo (3,5 g karbo pr 100g)A
30 g fetaost i olje
10 g meierismør til steking
518 kcal

kl 12.00:
Salat med parmesanpanert kylling
150g blandet salat av isbergsalat, tomat, parika, rødløk
150 g kyllingfilet
25 g meierismør
20g parmesan
1/2 egg
479 kcal

18.30
Soppsudde med sprøstekt bacon og graddostkjeks
40g fløte
50g sopp
60g bacon
10g meierismør
45g gräddost
657 kcal

Totalt gir dette 1654 kcal, 131g fett, 94 g protein, 7,4 g karbohydrater.
Jeg vet jeg kommer til å være god og mett frem til i morgen tidlig.

Hvordan virker denne sammensettingen for dere som har litt mer erfaring?

Lillemy71 sa for siden:

Høres ikke ille ut dette, men du kan nok med fordel pøse på med en del mer grønnsaker.

Svært mange av de grønnsakene som vokser over jorda har både lite karbohydrater og lite kcal. Nå får du i deg rundt 5-10 g kh daglig og på ketolyse kan du godt ligge på 20-25 g kh daglig og mesteparten av det bør komme fra grønnsaker. Mange opplever at de ikke går noe særlig ned dersom de ikke får nok grønnsaker.

Når det gjelder det med mengder og "spise til man er passe mett" så er det en treningssak for mange og da kan det være en fordel å notere alt ned i en periode for å ha litt kontroll. Det er viktig å spise sent, slik at kroppen får tid til å reagere og gi signal om man er mett. For noen (som meg selv f.eks) virker ikke den funksjonen og jeg spiser lett alt for mye, derfor er det greit å måle opp maten innimellom for å ha litt kontroll.

Men som sagt det ser greit ut, med litt mer grønnsaker. Går du ikke ned i vekt kanskje eller lurer du bare sånn generelt på om det er ok?

pepita86 sa for siden:

går ikke ned i vekt nei.
gått på lchf i 7 uker nå. gått ned 2 kg.
har ligget på ca 1900-2000 kcal om dagen og 25-35g karbohydrater om dagen.Kjøpte boken "slank med ketolyse" og leste i helga. Tenkte derfor å prøve mer i retning av det og holde meg under 15 g karo om dagen og nærmere 1600 kcal om dagen, for å se om det blir noe bedre da. Det føles jo så bra, så ikke klar for å gi opp enda. men 2 kg på 7 uker er litt for lite, særlig når vekttapet var de 3 første ukene, etter det har jeg stått stille.

ToreH sa for siden:

Litt lite grønnsaker synes jeg, men ellers er det vel good to go. Men seriøst, veier du alt du har i deg? Impoinerende i såfall og tidkrevende ift det å ikke veie. men hvor mye har du gått ned på denne og på hvor lang tid? Hva var utgangspunkjtet ditt, aka startvekten/høyden?

pepita86 sa for siden:

Er 160 cm høy. Startet på 95,5 kg. Er nå på 93,2 etter 7 uker. I eksempelet ovenfor er det bare hva jeg har begynt å spise ter jeg leste ketolyseboka i helga. De tidligere 7 ukene har jeg spist mer enn det, og litt mer karbo.

Lillemy71 sa for siden:

Det er ikke et mål i seg selv og ligge under 15 g kh i følge Ketolyseboka. Man skal starte med 15 g til man er i ketose også kan man øke opp til 20-25 g. De fleste er i ketose på langt mere kh enn dette.

For noen er det 0 kh en periode (a la Skaldeman) som gjelder, men mange inkludert meg selv må ha godt med grønnsaker for at ting skal fungere.

Jeg vil nok en gang råde deg til å få mer og varierte grønnsaker inn i tillegg til det du beskriver over her. Det er faktisk en anbefaling Torkil også har i boka si om vekta stagnerer. Få lagt inn litt mosjon også.

Prøv dette en periode (2-4 uker) og om det ikke hjelper så er det andre grep som kan tas (f.eks minke ned på melkeprodukter). Husk også at det krever tålmodighet og for enkelte tar det tid før kroppen klarer å omstille seg og starte fettforbrenningen. Husk også å drikke mye vann.

Torkil sa for siden:

Hei
Jeg må støtte Lillemy71. I en undersøkelse der jeg hadde ca 50 på kurs og kur, fikk alle bedre kolesterolverdier untatt to som gikk opp i kolesterol. Og de spiste ingen grønnsaker eller salat i det hele tatt.
Ketolysekuren anbefaler blandet salat og varierte grønnsaker dagilg samt moderat mosjon. Da sikrer man optimal fettforbrenning.
De fleste veier ikke maten og spiser det de vet de kan spise og er i ketose (sjekk med stix iblandt) og går ned i vekt på en veldig greei måte. Det er bare om man sliter i lengre tid med stagnasjon at man trenger regne litt på hva man spiser.
Lykke til
Torkil

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.