En utrolig smakfull og veldig enkel form for fingermat. Oppkriften er litt tatt ut av fantasien, og litt inspirert av diverse. Ideen begynte med gode gamle deviled eggs.
Du trenger:
-Fire hardkokte egg (gjerne lunkne/varme)
-2 ss meierismør
-1 ss majones
-En skvett sitron
-En ts dijonsennep
-Ca en ts dill
-Litt chili etter smak (jeg brukte ca en kvart teskje kruttsterkt chilipulver fra Rajah)
-Salt og pepper etter smak
-ca 200 gram røkt laks i skiver
For å gjøre det enkelt; sleng alt i en blender og kjør på til det er en hel masse (i motsetning til deviled eggs, tar man også med eggehvitten, det gjorde i alle fall jeg). Ta lakseskivene, legg på et fingertykt lag med eggemasse, rull sammen og stikk en tannpirker i. Anrett på fat, og sett i kjøleskapet til eggemassen er stivnet.
Nja, jeg burde ha skrevet det (det vil si, jeg kan redigere det), men jeg brukte chilipulver fra Rajah, ca en kvart teskje. Den er veldig sterk, og jeg har nok litt høy toleranse for chili. Men du kan jo prøve?! Redd du må bruke så mye at det blir for bløtt ...
Vi skal muligens ferie bursdagen til moren min her på lørdag. Blir det noe av, vet jeg hva jeg skal servere sammen med en kald hvitvin som velkomstdrink :)
Hadde litt lite røkelaks, så jeg laget noen med spekeskinke også. Det var også veldig godt. Jeg brukte ferdigpressa (på tube) chili, ca 1ts. Ble hot og godt :D
Og disse redda dagen min i dag :ja:
Skulle på kurs, og spiste 4 ruller ved halv ti tida i dag. Ikke sulten når brødlunchen kom, og det holdt til 17 tida :heia:
Denne har jeg glemt en stund!
Men jeg kan si at eggemassen også fungerer aldeles utmerket som pålegg på hjemmelaget knekkebrød med en skive røkelaks over! :D
Bare hyggelig! Gleder meg til frokost i morgen! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.