< Tilbake til oversikten

Spiser dere gresskar?

#1

Moogie sa for siden:

Har prøvd å søke inne på forumet her og blei overasket at jeg ikke fant noen oppskrifter med gresskar her inne. Spiser dere ikke den? Etter å ha sjekket næringsinnholds tabelen jeg lastet fra nett oppdaget jeg jo at gresskar har bare 2,8 karbo (kanskje ikke rart da den er jo i samme familien som squash) så da heiv jeg meg løs over gresskaret :) Den er jo så utrolig god på smak! Og kan brukes til såååå mye! Husker fra barndommen fra da vi hadde vår egne grønnsaker og hadde gresskar også og mamma brukte å lage mye godt på høsten når gresskaret var moden. Most gresskar smaker fortreffelig som desert med litt søtning og ev. piska krem til. Eller som tilbehør til middag istedenfor potetmos ol. Faktisk liker jeg gresskarmos bedre enn blomkålmos som alle lavkarbofolk spiser. Gresskarmos med litt krydder og grønt og ev. litt kremost oppi er jo helt nydelig! Koke/dampe/bake gresskar sammen med andre grønnskaer som tilbehør er også kjempe godt! Jeg har brukt den i lapper og i kaker også. Nå har jeg tenkt å prøve ut gresskarpai som alle amerikanere spiser. Noen som har en god opspkfirt?
Noen som har oppskfirter på noen gode retter med gresskar?


#2

Sanney sa for siden:

tja, selv har jeg aldri smakt gresskar. fant hele gresskar i butikken nå for første gang i mitt liv, og jeg aner ikke hvordan jeg skal angripe de greiene.. selv de minste veide over 4 kg, og neimenn om jeg har slegge eller pistol for å komme meg gjennom det skallet :o

tror nok mangelen på gresskar oppskrifter er rett og slett at det ikke har vært vanlig i norge med mindre du bor i en større by med stort utvalg, dyrker det selv eller bor nært noen som gjør det... mener at noen har funnet gresskar på boks i butikken, men kan ikke si jeg har funnet det i denna fillebyen hvertfall :p


#3

Carisma sa for siden:

De store gresskarene i butikken nå er vel ikke spiselige? De er hovedsaklig pyntegresskar til halloween.
Mange innvandrersjapper har oppdelte gresskar til salgs. Og flaskegresskar, men de har over 12g karbo pr 100g.


#4

Moogie sa for siden:

Hvorfor er de ikke siselige? Hm.... om de bare brukes til pynt (som jeg personlig syns er helt borkastet mat!!! grrr...) så betyr det vell ikke at de ikke er spiselige ;)

Ja, enig i at skallet kan være veldig hardt på noen av de. Kan ikke huske at det vi dyrkte selv var like stivt, hehe, men det er jo ikke mye jeg husker fra den tia. Uansett... så bruker jeg bare en skarp og litt stor kniv og skjerer gjennom. Funker helt fint :) Litt vanskelig å ta bort skallet, men da bruker jeg av og til å koke store biter opp og ta bort skallet når de er litt kokt og koker de videre helt til bitene er helt bløte og kan moses.
Og når det gjelder antal karbo: er det så stor forskjell på sortene? kan det være at en god del av de karboene i flaskegresskar er kostfiber? Eller?



#6

Carisma sa for siden:

Jeg har lest en plass at de vokser for fort, og derfor ikke egner seg til mat?


#7

smgj sa for siden:

Det kan godt hende de ikke blir like gode... men den forskjellen blir jo som kvalitetsforskjellen mellom "vanlig" tomat og "smakstomat"... Det er dessuten også blant gresskar forskjell på sorter. Uansett tror jeg det blir svært hypotetiske spørsmål her i Norge hvor man stort sett får kjøpe de gresskarene man finner - om man skal ha.

De aller fleste gresskar vokser fort bare de får vann, varme og gjødsel.


#8

sylwester sa for siden:

Jeg liker ovnsbakte gresskarfrø. Har aldri laga gresskarpai fordi jeg har benyttet gresskaret som pynt på Halloween, men det er absolutt spiselig de store en får på supern.. Kanskje jeg skal endre på det i år :)


#9

kamp sa for siden:

Ja! Spiser masse gresskar, både hokkaido, kabocha, Thai, og butternut. Får dessverre ikke tak i spagetti gresskar :(

Baker de i ovnen og bruker det istede for potet.


#10

Wonder woman sa for siden:

Så spennende! Jeg skal på gresskarjakt på butikken jeg da, dette må jo prøves:)

Noen som har noen gode oppskrifter?


#11

smgj sa for siden:

For vår del så bruker vi gresskar både til pynt og til mat. Det man huler ut går fint i suppe eller pai (liker ikke pai, men suppe er nydelig), så man trenger ikke å tenke "enten eller", men heller "både og"... :)


#12

Rin sa for siden:

Jeg har akkurat handlet inn mitt livs første gresskar, jeg. :p To oppdelte stykker fra tyrkersjappa på hjørnet - tror suppe blir første eksperiment!


#13

Moogie sa for siden:

Det er bare å prøve seg frem ;) jeg har delt den i tynne skiver og bakt i ovn med litt smør eller kokosloje. Bakes til den er mør og spises som desert med litt piska krem og søtning f.eks. Skreles og kokes mør i biter og moses med stavmikser eller med sånn potetstappe moseren. Godt med smør og litt fløte oppi og gjerne litt kremost med krydder. Da er det en god middagstilbehør. Eller moses med fløte og ualsetet smør og litt søtning og spises som desert med litt kremfløte til.
Jeg har brukt den i bakverk også. Skal se om jeg får skrevet opp opsprkfitene på de lappene og kakene og mosene seinere når jeg får tid.


#14

Rin sa for siden:

Gresskarsuppen min var i alle fall nydelig - så nå har jeg kjøpt inn mer gresskar med hensikt å prøve ut brownies-oppskriften fra lchf-bloggen. :) Burde bli saftig og søtt!


#15

Wonder woman sa for siden:

Rin - link til den oppskriften?


#16

sylwester sa for siden:

Tenkte jeg skulle oppdatere denne tråden da jeg sa jeg ikke hadde laga pai i 2012.. Det har jeg gjort mange ganger etterpå. Jeg liker denne oppskifta 1 1/3 cup ~ 3dl.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.