< Tilbake til oversikten

Redningsaksjon for mørbrad

Huldr sa for siden:

Jeg kjøpte en mørbrad jeg stekte som roastbeef, men synes ikke den ble spesielt god ... Lite smak, rett og slett. Forslag til redningsplanke?

(Tenker en eller annen type gryte, men vet ikke helt hva som passer best. Noe med rødvin i, kanskje?)

Kanutten sa for siden:

Skjær den i terninger, brun på panna. Ha i en kasserole og tilsett guinnessøl, timian, lauvbærblad, litt chili, litt hvitløk, charlottløk, et par svisker, en klunk rødvin, litt tomatpure, sopp og la koke i to-tre timer til den rame øllukta/smaken er borte! Det blir nyyydelig!! Dette er en av ørten oppskrifter på guinness beef casserole. :sikle:

Huldr sa for siden:

Høres ikke dumt ut, Kanutten! :)

Kula sa for siden:

...men ikke la mørbradbiffen koke i 2-3 timer – da blir det tyggegummikonsistens. Stek den ferdig og ha den heller i de siste 10 minuttene av kokingen.

Kanutten sa for siden:

Neida, den blir ikke tyggegummi. Da må den koke enda lengere. Den skal koke såpass lenge at den begynner å koke sund. Dette har jeg laget mange ganger og vet at man må være tålmodig.

Huldr sa for siden:

Å? Jeg vil jo tro den blir mørere av å kokes lenge jeg da ... Utdyp? ;)

Carisma sa for siden:

Den chicken tikka sausen du har lagt ut her inne er veldig god med biff også :ja:

Huldr sa for siden:

Ja, nettopp :ja:. Jeg stoler på deg her, Kanutten, den hørtes knall ut den gryta! Men jeg ville kanskje stekt soppen for seg, er veldig glad i stekt sopp :) Å, takk for tips :D. Måtte kokt det sammen en stund da tror jeg, for kom til at det ikke var så lite smak på kjøttet, men det var litt for grovt for min smak. Og litt fett og sener - trodde ikke det skulle være det i mørbrad, men ...

Vibeke-67 sa for siden:

Høres godt ut! Samtidig minnet den litt om spikersuppa:D den spilte jeg på barneskolen, jeg var kjærringa. Hihi.

Huldr sa for siden:

Hva har du som tilbehør forresten? Jeg tenkte på rosenkål, så ferske i butikken her om dagen ... :sikle: :lol:

Kula sa for siden:

Desto tettere og finere muskelfibre det er i kjøttet, desto hardere og mer tyggegummiaktig blir det ved langvarig koking. Grunnen er at langvarig varmepåvirkning får kjøttfibrene til å trekke seg sammen og skrumpe inn. Indrefilet, ytrefilet, mørbrad og flatbiff er eksempler på slike tettfibrede kjøttstykker.

Bog, bibringe og høyrygg er grovere og løsere i fibrene, og tvert om ha lang koke- eller steketid for å bli mørt og lett og tygge.

Gjør et forsøk selv, så skal du se at dette stemmer.

Kanutten sa for siden:

Jeg har kokt både mørbrad og indrefileer mange ganger. Koker du dem lenge nok vil de koke sund. De blir fibrete. Grunnen til at jeg har kokt kjøttet såpass lenge er fordi ølet jeg koker det i trenger såpass lang tid før at den beske smaken forsvinner.

Men indrefileen trenger mye kortere tid enn mørbraden så jeg planlegger kjøttet alt etter hvor lenge det skal koke....

Kanutten sa for siden:

DETTE er den oppskrifta som ligner kanskje mest på den jeg pleier lage. Bare at jeg har en liten skvett rødvin oppi i tillegg. Som tilbehør får de andre potetmos mens jeg spiser brokkoli, rosenkål og stekt sopp. Ja, jeg steker mye sopp og har ved siden av også for det er ikke alle som liker sopp. :confused:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.