< Tilbake til oversikten

Vektoppgang

Vibeke-67 sa for siden:

Ganske fortvilende, men jeg går jo bare opp i vekt! Uten at jeg aner hvorfor. :mad: Men kanskje noen her kan hjelpe meg å finne ut hvorfor?
Litt bakgrunn: Begynte med lavkarbo i 2007. Da var jeg sterkt insulinresistent og begynte med metformin og lavkarbo (ED, men uten produktene, bare kostholdsfilosofien). Gikk ned 20 kg og ble frisk. C-petidnivået gikk ned fra 1200 til 430 (for ett år siden). Har fått et barn i mellomtiden, og ble syk med høyt stoffskifte i fjor. Er nå frisk fra dette. Fikk også oprert ut en defekt galleblære i høst.

Jeg er flink med maten, flinkere enn jeg var for ett år siden vil jeg si.
En normal dag for meg er slik:
Frokost: Havregrøt av store havregryn, bløtlagt i vann, kokt i H-melk. Med smør, kanel og Tagatesse.
Lunsj: To egg, salat m cc, tomat, agurk, avocado etc
Middag: Protein, grønnsaker (F eks fårikål, suppe etc). Jeg spiser ikke potet, men rotgrønnskaer som rødbeter, gulrøtter, kålrot innimellom, kanskje et par ganger i måneden.
Kvelds: Et par skiver med lavkarbobrød fra funksjonell mat med pålegg.
Jeg har et problem, jeg drikker veldig lite, og uten å ha tenkt over dette har jeg kanskje kun drukket et par kopper kaffe og et par glass vann. Har nå begynt med å drikke mer vann, prøver på 1.5 liter om dagen.
I sommer veide jeg 78 kg, nå veier jeg 81,5 :mad:
Det er fire vesentlige forskjeller fra i sommer og nå.
1: jeg trener (først syklet jeg tur/retur jobben, ca 1 times sykling om dagen. Parkerte sykkelen for høsten og nå har jeg begynt med yoga og hot yoga, 2-3 ganger i uka)
2: Jeg har tatt 850 mg metformin om dagen, men gikk tom i sommer. Har ikke skaffet meg ny resept enda. tenkte kanskje jeg ikke trengte det mer.
3: er ganske stresset i jobben og det vil jeg jo være en god stund (i innspurten av en doktorgrad).
4: jeg har ingen galleblære med en grushaug i mer, men det må jo bare være av det gode.

Lurer på hvorfor jeg går opp? Må vel få meg ny resept på metformin, men at det skal ha så stor betydning? Eller kan det være treningen? Mageomkretsen har også økt, fra 81 i sommer til 84 nå :(

Photobscura sa for siden:

Som jeg har nevnt for deg, så kan jeg ikke kutte ut metforminen. Har også prøvd uten, men får blodsukkersfall utav he****e av ingenting. Kroppen klarer visstnok heller ikke å holde nede insulinproduksjonen selv uten metforminen. Dessverre. Det kan nok være mange faktorer, men jeg begynner i alle fall å legge på meg om jeg kutter ut metforminen.

VSB sa for siden:

Kanskje du må velge mellom lavere KH inntak (ketogent?) eller medisin? Har ikke peiling, så dette er bare en tanke...

Lavkarboforlivet sa for siden:

Få deg en ny resept på metformin vil jeg også si:-) jeg legger på meg kjempefort på kort tid om jeg havnet utpå litt mere karbohydrater noen uker. Jeg må nesten ligge på rundt 50 gr pr dag om jeg vil holde vekten, og ned mot 15-25 gr for å gå ned i vekt. Kan det.hjelpe å kutte ut havregryn til frokosten?? Kanskje det ikke er noe problem for deg, men tror ikke jeg kunne hatt det som fast innslag i kosten min. Men ville startet med å få fatt i metformin igjen. Har selv pcos, og for meg er det gull verdt for flere.ting:-)

Vibeke-67 sa for siden:

Ja jeg tror jeg må få fatt i metformin igjen. Merker det jo på hårvekst i ansiktet og andre steder på kroppen man helst ikke ønsker hår på som kvinne.
Jeg trives ikke noe særlig når jeg er i ketose, så om jeg kutter havregrøt så har jeg det ikke spesielt bra. Dessuten har dette vært et fast innslag i kostholdet i mange år så det er jo rart om jeg plutselig går opp av det nå?
Tidligere har jeg lagt endel høyere på karbohydratnivået, for da har jeg spist brød med høyere innhold eller knekkebrød. Spiser jo mindre fett enn på LCHF.
Men får ringe legen igjen.

ToreH sa for siden:

Treningen som skyld i vektoppgangen tror jeg ikke kan ha veldig innvirkning siden du er stort sett like aktiv som før. I begynnelsen av trening kan man få noe oppgang siden litt vann vil ansamles, men tror ikke det nødvendigvis er ditt tilfelle. Dog kan det jo være en årsak siden 1 time sykling hver dag antakelig er mer energikrevende enn 2-3 ganger yoga i uken, dvs hvis du spiser helt likt som før, så kan det være rett og slett kaloriinntaket som er for høyt.

Stress er jo populært å årsaksforklare vektøkning osv her inne, men burde ikke være tilfelle da jobb og studier kan være stressende nok for de aller fleste av oss.

Min erfaring er at vann fungerer som en fin katalysator for fettforbrenning og veldig nødvendig for å redusere fettprosent på kroppen. Jeg opplever også at et balansert forhold til vanninntak gir positive utslag, ikke bare på fettprosent, men generelt på prosesser i kroppen. 1 liter om dagen høres lite ut, så det er nok bra du øker her. Ville nå satset på kanskje noe mer enn bare 1,5 ltr, men du må nesten prøve deg frem. Er jo ikke alle som klarer drikke mer heller.

Men når jeg ser på kostholdet ditt så er det noe som slår meg og det er mengden. Det er temmelig brukbart med kcalorier i den maten du velger og selv om det for mange ikke skal ha mye å si, så gjelder nok de termiske lover uansett.
Det du spiser likner veldig på hva jeg spiser på de dager jeg skal karbe meg opp og bygge gode lager for konkurranser og harde økter, så her tror jeg du kan ha noe å hente?

Havregryn, avocado, brødskiver, melk er jo veldig gode produkter når man skal ha overskudd av energi og jeg ville sagt at dette er en god oppskrift på energioverskudd.
Så kanskje ville det vært en ide å tatt dette og regnet på det i diett.no sin kalkulator og en vanlig dag. Så gjør du det samme men da med en dag hvor du driver yogatrening. Det vil antaelig gi deg en pekepinn på om det rett og slett er for energirikt. Er jo en del her inne som selv på lavkarbokost må holde en viss kontroll på kcal inntaket fordi både basalforbrenning og aktivitetsnivå gjør at de går i godt overskudd nesten uansett.

Jeg regnet kjapt ut mitt eget kcalinntal på akkurat samme lavkarbokost som deg, da riktignok med større andel fløte i middagsporsjon og jeg endte faktisk opp med over 5500kcal på lavkarbokosten....heldigvis var min basalforbrenning og aktivitetsnivå såpass at jeg forbrukte 7500kcal. Men allikevel så var jeg vektstabil, selv om tallene burde tilsi at jeg skulle gå ned. Det kan ha noe med at jeg er temmelig tynn fra før og har en BMI på 22-23.

Siden du har spist slik (hvois jeg tolker deg riktig?) lenge og allikevel gått ned, så vil jeg ikke tro det er fordi du ikke tåler kornprodukter.

Vibeke-67 sa for siden:

Hypah, takk for svar!
Jeg må også nevne at jeg har PCOS jeg og, og synes at kroppen reagerer ganske så underlig til tider!
Ang trening så begynte faktisk vektøkningen da jeg begynte å sykle igjen etter operasjonen av galleblæren i begynnelsen av august. Da veide jeg 78 kg. Den yogatreningen jeg nå trener to ganger i uka heter hot yoga, man trener i 1,5 timer i et rom oppvarmet til 39 grader. Også trener jeg en gang til med astanga eller annen yoga.
Det kan hende jeg har mye å hente på kostholdet, men brødet inneholder et par karbohydrater pr skive. Og jeg drikker en halv liter melk i uka til kaffen. Sist jeg regnet ut kostholdet lå jeg på ca 1500 - 1800 kalorier og rundt 50 gram karbohydrater. Jeg vil tro at karbohydratinnholdet er lavere nå som jeg har skiftet brød.
Jeg tror nok jeg har mye å hente med å drikke mer vann! Men jeg har alltid lagt lavt på væskeinntaket. Dette har jeg snakket ofte med legen min om, og må stadig minne meg selv på dette.
Jeg blir faktisk uvel når jeg drikker for mye. Det vokser liksom i halsen. Til en stor klump. Så 1,5 liter er faktisk bra til å være meg;)
Jeg tror det har med at jeg nå ikke tar metformin. Og kanskje yogatreningen kan få meg til å slappe mer av i kroppen min, stresset nå er ikke bra. Skal kontakte legen i morgen og starte opp igjen. Så får vi se! Jeg tenker at det kanskje kan ha med hormonendrinoger i kroppen å gjøre også? Kanskje stoffskiftet er på vei ned? Siden det har svingt de siste årene....

ToreH sa for siden:

155 kcal på den kosten var lite, da vil jeg anta du ligger på svært lave porsjoner. Sikkert medisinen da ja.

Satser på det.

Vibeke-67 sa for siden:

Nei, ligger ikke på lave porsjoner egentlig, men har ikke så mye fett i maten heller.
Men poenget er jo at jeg har begynt å gå opp i vekt, selv om kostholdet er det samme/bedre enn det var for et halvt år siden. Jeg begynte jo å være mer aktiv med å sykle nettopp for å forsøke å gå ned de siste kiloene. Omtrent samtidig gikk jeg tom for metformin. Og når jeg tenker etter så er det nok det, siden magen er blitt større og hårveksten har begynt å tilta. Tenk at metofrmin skal ha så stor betydning?

Som pcos'er selv vet jeg hvor mye metformin har gjort.for meg:-) så å starte opp igjen med det er nok lurt. Jeg klarer fint å legge på meg med metformin, men da er det snakk om visst jeg spiser veldig usunt. Spiser jeg riktig og sunt for min kropp, noe jeg i hovedsak gjør, funker alt fint. Men jeg bruker ikke metformin bare for vekttap sin skyld, men det.hjelper meg også med å ha en stabil syklus. Tror nok medisinen er det.som holder deg tilbake, siden du selv vet at du spiser bedre enn før, og at vekten steg etter at du gikk tom. :-)

smgj sa for siden:

Vibeke - jeg håper du ser litt videre på "stress"-begrepet. Stress (kortisoløkning) er IKKE bare det stresset som hodet anerkjenner, men OGSÅ "fysisk påkjenning" (stress) fra sykdom.
Kan det hende at det at du har gått av metformin har ført kroppen din lenger ut i ubalansae. Jeg tolker det dit hen at du ser symptomer på det også på andre måter... Da er det mulig (men ikke sikker) at den samme ubalansen også "stresser" kroppen....

Forstår deg som at du ikke har endret noe annet, vesentlig.

Når det gjelder væske så MÅ det ikke være vann... saft eller tynn te kan være greie alternativer. Eller spis suppe/buljong innimellom. Det er også væske.

Ja, og en ting til ... prøv å drikke med sugerør. Noen synes det er lettere da?

Vibeke-67 sa for siden:

Takk for svar, jeg har ikke tenkt i disse baner, men det kan godt hende du er inne på noe vesentlig her!
Jeg ser jo også at situasjonen i jobben ikke er god, med skal f eks på et videregående kurs i meditasjon om to uker for å få bedre nytte av meditasjonen. Både kroppen og hodet trenger å stresse ned. Jeg ble stresset i kroppen av å sykle, mens yoga gjør at kroppen slapper mer av, jeg har ikke vondt i ryggen, nakke osv.
Men takk for svar alle sammen, takk for at dere reflekterer sammen med meg, i morgon den dag skal jeg kontakte legen og begynne med medisinene igjen. Jeg trodde faktisk at siden jeg har lavt c-peptid nivå så ville jeg ikke ha samme nytte av metformin. Men nå har jeg lært;)

smgj sa for siden:

Vel - om du nå begynner på metformin igjen og merker bedring, så er det jo sannsynlig at det kan være en sammenheng for deg. :) Virker det ikke - så kan det jo være noe helt annet som skjer.

Vibeke-67 sa for siden:

resept på metformin er herved bestilt;)
Så håper jegvat ting bedrer seg og at jeg i alle fall slutter å gå OPP i vekt.

Husk på å trappe opp forsiktig igjen, da. Nå som du har vært uten så lenge. Var som sagt tre uker uten, og bivirkningene var nesten like ille som første gang ...

Vibeke-67 sa for siden:

Ja, takk for påminnelse! :klem:

Vibeke-67 sa for siden:

Takk søte du :suss: og :klem:

Lillemy71 sa for siden:

Jeg ville bare si lykke til med doktorgraden jeg (vet hva det er av stress), og alt det andre også da :)

Vibeke-67 sa for siden:

Takk Lillemy :) skal være veldig glad når denne ferden er over ja!

Nannah sa for siden:

Oi, nå ble jeg glad for at jeg for en gangs skyld beveget meg bort fra bloggene og ut på forumet :)

Her har vi sikkert svaret på hvorfor mannen min legger på seg vanvittig om han har en sprekk på LCHF...det er lenge siden han brukte Metformin nå. Helt sikkert på tide å begynne igjen!

Marella77 sa for siden:

Er det bare de med PCOS som skal bruke metformin? Eller er det bra for alle som vil gå ned i vekt?

milena sa for siden:

Jeg har fått metformin og på den lappen de printer ut på apoteket står det "hjelpemiddel ved slanking". Man betaler vist litt mer for den da. Er ikke mye - 60 kr måneden tror jeg.

Jeg vet jo ikke om det hjelper, men nedgangen min har vært både stor og jevn. Tror nok den hjelper selv om jeg er veldig streng.

Lillemy71 sa for siden:

Man kan få metformin dersom man har påvist insulinresistens, med høye nok verdier.

milena sa for siden:

Min lege er raus... Fikk den uten påvist insulinresistens, bare som hjelpemiddel.

Lillemy71 sa for siden:

He he he, tror nok du er en av de heldige da.

Heldig og heldig. Er du ikke insulinresistent (noe man helst er også når man har PCOS), så har ikke metformin noen nevneverdig effekt. Det er tross alt en diabetesmedisin.

milena sa for siden:

Jepp, er veldig klar over det. Det er derfor jeg ikke er helt sikker på om den virker. Men, fordi resultatene er så gode (40kg på 6 1/2 måned) så velger jeg (uten annen vitenskapelig bakgrunn enn at veldig mange overvektige er insulinresistente) å tro at det hjelper. Jeg kommer i alle fall til å være forsiktig og følge godt med når jeg skal slutte å ta de. Tør ikke ta sjansen ennå i og med at alt går som det suser for øyeblikket.

Marella77 sa for siden:

wow! så mye på så kort tid?? GI MEG DE TABLETTENE!!!! HAHA... neida! Men så flott at det funker på deg!

Er det noen som vet om man kan ta en test eller noe for å finne ut om man er insulinresistente?

Ja, det er klart! :) Ta enten en glukosebelastning (for å sjekke fastende- og langtidsblodsukker) og/eller c-peptid (sier noe om insulinnivået).
De aller fleste leger vil ikke skrive ut metformin til friske individer. Bivirkningene den første tiden er som regel helt fryktelige, men for mange er denne medisinen faktisk helt nødvendige.
Jeg skal ikke si noe på Milenas lege altså, med såpass stor overvekt i utgangspunktet er faren for insulinresistens uansett svært stor, men det er IKKE en vidunderpille, og i hvert fall ingen slankepille! Kostholdet må også være på stell! Om man ellers går fint ned i vekt så lenge man holder kostholdet, så trenger du det mest sannsynlig ikke. (Selv sto jeg stille i 2,5 år tross rigid kosthold, inntil det ble påvist at insulinet mitt ikke ville ned uansett hva jeg gjorde, og jeg ble svært dårlig om jeg ikke spiste tidsnok. Typ besvimelsen nær).

milena sa for siden:

Så absolutt! Ingen vindunderpille. Jeg har vært utrolig "streng" med kostholdet og har trent masse! Og ja, bivirkningene var forferdelige, jeg var så kvalm jeg ikke viste hva jeg skulle gjøre.

Om du hadde såpass med bivirkninger er det gjerne et tegn på at du trengte dem også. ;) Det er i alle fall hva legen min har sagt til meg, at friske individer ikke får sånne bivirkninger, og ergo har ikke tablettene noen virkning.

Kanutten sa for siden:

Hehe, det er akkurat det vi pleier si til pasientene våre. "Får du bivirkninger så kan du være sikker på at de virker". Som oftest sier vi det fordi stort sett all medisin har en bivirkning man må komme over. Om medisinen er effektiv eller ei er en annen sak. :rolleyes:

ToreH sa for siden:

Hmm, hørtes ut som en vidunderpille uansett...
Men kona fikk en gang noen tabletter på resept for å få bukt med overvekten. De gjorde bare at hun rett og slett ble fryktelig fort mett, samt at hun ikke ble så veldig sulten. De fungerte etter hensikten og hun mistet over 20 kg. Eneste jeg så var at hun spiste/klarte ikke spise så store porsjoner lengre og la oss være ærlige, hun var forbasket svær og spiste alt for mye mat kombinert med omtrent null bevegelse. Skal sies hun også har hypothyreose, men jesus, kan ikke akkurat bruke den sykdommen som unnskyldning for overspising resten av livet heller akkurat. Så overraskelsen var derfor stor når jeg kom hjem fra utlandet etter 7 måneder og hun var 20 kg lettere!
Så noen slike vidunderpiller på resept finnes for de som har litt vel god apetitt. Men var visst en lang kamp med legen for i det hele tatt å få de utskrevet.

Metformin og "god apetitt" har ingenting med hverandre å gjøre. Metformin er til for å stabilisere blodsukkeret ved å få ned glukoseproduksjon i leveren, langsommere opptak av glukose i tarmen og i det hele tatt bedre insulinfølsomhet. Den foreskrives til mennesker med en helt eller delvis utviklet diabetes.

Du er så opptatt av å "forelese den harde sannheten" at du glemmer at det finnes mennesker bak tilstander. Tilstander som mange av oss er disponerte for, og ikke alle (meg inkludert) har blitt syke og medisinavhengige på grunn av at vi har overspist. Ok?

ToreH sa for siden:

??? Det var ikke meningen da. Jeg syntes bare det var litt morsomt å fortelle om den pillen som et komisk svar på "vidunderpillen" til Marella77. Husker jo ikke hva den het og iallefall ikke ment å være i disrespekt for metformin?

Jaja, "høres ut som en vidunderpille", liksom. Tro meg. Inntil tre måneder med sterk kvalme og oppkast er ikke vidunderlig. :cool: Jeg blir bare litt lei av irrelevante avsporinger, altså.

ToreH sa for siden:

Tviler jeg ikke på og slik jeg tolket TS så fikk hun jo mer enn gode nok svar på hva hun burde gjøre ift de spørsmål hun hadde, noe hun også har takket for. Men fair enough, tråden omhandler tabletten metformin heretter ;)

Marella77 sa for siden:

Takk for svaret Hypah, skjønner at det var godt ment jeg ;)

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg kan bare si at jegvaldri har tenkt metformin som en vidunderpille ;)
Men har jo skjønt at den er nødvendig.
Men den andre vidunderpillen, hvis den har så god effekt er det jo rart den ikke er mer i bruk? Sånn i stadiet før operasjon mener jeg. Eller er det sånn at man ikke gjør noe med det egentlig problemet, og når man slutter på pillen så går man opp igjen?
Jeg reagerer ofte på at leger og gynekologer skriver ut metformin uten å snakke om kostholdsomlegging. Også får jeg høre at pillene ikke virker, de går jo ikke ned!
Da jeg begynte med metformin begynte jeg endelig å bevege meg nedover på vekta, men å si at jeg raste ned er en sterk overdrivelse. Vi snakker om maks en kg i måneden!

Gynekologen min skrev ut metformin til meg for pcos, fordi jeg måtte gå ned 20 kilo til første gang da jeg fikk diagnosen. Kjenner meg igjen med lite kostholdsveileding ja.....metformin er ikke en mirakelpille, om den har medvirket for mitt vekttap det siste året aner jeg ikke fordi jeg hadde gått ned 30 kilo da jeg begynte på den. Men det den har hjulpet meg mest med er stabil og fin syklus, og DET er jo flott da vi prøver å få barn. Tror nok at syklusen min hadde blitt tullete igjen om jeg hadde sluttet på de, om jeg hadde lagt på meg tror jeg ikke i grunnen. Da tror jeg at jeg hadde vært nødt til å spise høykarb, men da legger jeg på meg uansett metfo. eller ikke :-) men jeg måtte spørre selv om det var greit å ta metf. på lavkarbokostholdet mitt. Det var null problem, men har hørt om andre leger som ikke har hatt peiling og sagt til pasienten at de ikke må finne på å spise lavkarbo på de pillene.... enkelte NEKTER jo å gi metformin, selv om pasienten kunne hatt god nytte a å forsøke. Men kostholdet er jo uansett viktigst, og det irriterer meg at mange blir frarådet fra å leve lavkarbo:-o

Vibeke-67 sa for siden:

Ja mye uvitenhet ute og går!

ToreH sa for siden:

Den heter reductil og er svært vanskelig å få resept på så fremt du ikke er sykelig overvektig over mange år, evt du kjenner en lege som også kjenner deg hvis du kun skal gå ned 10-20-30kg (altså ikke sykelig overvektig). Leger er restriktive nettopp fordi den kan oppfattes som en vidunderpille og jada, den fungerer, men da driver man symptombehandling og ikke helhetlig behandling.

Så ja, har man ikke en plan for videre liv så er ikke pillen noe du får bare fordi du har lyst. Tror det er bra leger er restriktive i utdelingen. Men som sagt, er det en lege i familien som vet, kan og vil, ønsker følge deg opp helhetlig, så er den en pangstart på et nytt og bedre liv. Litt som eksvis PSMF kan være for de som ønsker en pangstart, men som virkelig trenger livsstilsendin´ring.

nellie sa for siden:

Reductil delte de tidligere ut ganske ukritisk til alle over en viss BMI, bare de tok i mot. Men så skjedde dette: touch.vg.no/article.php?artid=591218

Visste ikke at de hadde begynt igjen?

ToreH sa for siden:

Vet ikke, tror det var BMI på over 30 som var en minumumsgrense eller en totalvurdering av pasienten. Kona var under bmi på 30, men som sagt så har vi god tilgang på legetjeneste. Så vi er sikkert heldig sånn sett. Men dette var en god del år siden og som artikkelen viser så er den vel ute av markedet nå da. Men finnes sikkert andre liknende medikamenter. Men det enkleste er selvsagt å gjøre dette på den naturlige måten, men for de som ikke kan eller av andre årsaker ikke fikser det så er jo en slik pille en god ting å bruke i samråd med sin lege etter en totalvurdering av helsemessig tilstand. Er vel ikke akkurat livsfremmende å ha bmi på over 30 i livet heller.

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg vet ikke om dette er tilfeldig, men metformin er i hus. For tre dager siden veide jeg 82 nå veier jeg 80,9. Første nedgang på noen måneder dette her,nså kanskje jeg kan døpe tråden om til vektnedgang?
I sommer veide jeg 78 kg, og det er det jeg har lagt på siden jeg fikk min datter og ammet mye. Ved 73/74 kg har jeg normal BMI, så jeg har jo en vei å gå.
Viktigste for meg er å bli kvitt magen, for det er rundt magen alt har lagt seg som en ekkel og vapsete pølse.

Reductil er av markedet, ja. Alt for mange alvorlige bivirkninger. Ble selv satt på Reductil fordi det kunne være heldig for stoffskiftet mitt, men på den obligatoriske 14-dagerskontrollen hadde jeg alt fått skyhøyt blodtrykk, og hadde så mye munntørrhet at jeg gjerne nedla ti Imsdal-flasker om dagen, uten at det hjalp. Etter en 24-timers blodtrykkmåling fikk jeg streng beskjed om å slutte med en gang. Ikke gikk jeg ned i vekt heller. Men når jeg ser hva reductil skal hjelpe for, så skjønte jeg det, jeg spiste på ingen måte for mye. Så selv om det har hjulpet noen, så er det andre som har endt opp med skader av reductil. Som at blodttrykket har blitt varig høyt. Jeg slapp heldigvis unna med skrekken.

Så bra da, Vibeke! Men det er jo mest sannsynlig kroppen som slipper vann når det er så kort tid, men det er jo også en bra ting, og kan vel også henge sammen med at kroppen din ikke er så god på å behandle karbohydrater (som binder vann) uten medisin. :) Krysser fingra framover!

smgj sa for siden:

Det virker jo lovende så langt da. Og som et tips - husk at det mest kvalpsete fettet lettest forsvinner (for ettersom jeg forstår har det allerede begynt å slippe vann/fett)... :)

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg regnet ut dagen i går på diett.no, og ble overrasket over resultatet....
90 gram karbohydrater og 1200 kalorier! GR ville vært stolt over meg;) nå er ikke disse tallene helt presise da, jeg lager havregrøt av store havregryn, det er ikke oppført her som en matvare. Men jeg har mye å hente på å kutte ut den grøten. Jeg spiste ikke grøt i forrige uke, og jeg forsøkte å kutte ut frokost, eller vente med frokost til jeg kom på jobb. Og det funket faktisk veldig bra.

Men nå skal jeg begynne og registrere litt mer regelmessig. Mindre karbohydrater og mer fett.

Og drikke....det er den største utfordringen akkurat nå!

Carisma sa for siden:

Øøøøh? :confused: I min verden er man ikke "forbasket svær" med en BMI under 30... Lurer på hva du omtaler oss andre som da? :rolleyes:

Huldr sa for siden:

:heia: for nedgang, Vibeke!

Jeg har akkurat gått ganske plutselig opp selv (på vei ned igjen nå) og det er en ekkel følelse å gå opp tre kilo på en dag eller to, og så enda litt, selv om det vel ikke kan være annet enn vann ... Men det er nok hormonelt. Selv bruker jeg progesteronkrem og tror det har vært medvirkende til at jeg endelig begynte å gå ned igjen etter tre år!

Og så vil jeg bare skyte inn at man godt kan ha insulinresistens selv om blodprøvene er "normale", for den grensa er ikke helt til å stole på. Jeg er innenfor normalen, men legen på Balderklinikken mente noe annet med de verdiene jeg hadde. Så metformin kan helt sikkert være på sin plass også med såkalt normale blodverdier.

smgj sa for siden:

Dersom du er frisk nok til det så er trening (ikke nødvendigvis hard) i fastende tilstand noe av det som virker mest positivt for insulinfølsomheten (i tillegg til styrketrening). Jeg mener - du flørter uansett med intermittent fasting (IF) nå. :)

Vibeke-67 sa for siden:

Takk Huldr, kjekt med litt heia :lol:
Vi får håpe vi snart kan heie litt mer for enda litt nedgang! Og bra at du også merker det, men progesteronkrem? Hva er det?

Vibeke-67 sa for siden:

Hm, spennende, smgj! Jeg har jo tenkt på å ta en mildere yoga noen morgener. Ellers så føles det litt som trening å bakstere 3åringen i barnehagen om morgenen. Vi tar buss og må gå et stykke før vi er framme. Ofte må jeg bære henne, gode 16 kg :lol:

smgj sa for siden:

:D Høres ut som du er igang. :D

Annala sa for siden:

Akkurat det tenkte jeg også :confused: Her inne er/var det maaange som er sinnsykt/vannvittig enorme/digre eller hva?? Selv er jeg fullstendig klar over at jeg ikke var slank men så faktisk ikke på meg selv som enorm....før nå da :( Ser jo at jeg hadde en bmi på 32,4 så var nok sinnsykt/vannvittig diger/enorm/feit ;p

Ja ja, er da på vei til normal størrelse :D Beklager avsporingen folks, men måtte bare kommentere jeg også.

ToreH sa for siden:

Subjektive meninger og forholdstall. Nå som kona er ned 20 kg så omtales hun på jobben som "radmager" og farlig tynn (av de fleste som selv har overvektsproblemer, men ikke av de normalt slanke).....hennes BMI er nå på 25,1 (lett overvektig). Hun hadde BMI på 31,7 sier hun her. BMI synes jeg selv er et dårlig måltall, liker heller å vurdere totalen. Har man kiloene over rumpa og hoftene (som kona hadde), så vil jeg si den er sinnsykt svær, mens har du det jevnt fordelt så kan bildet være helt anderledes. Mange kler jo en høy BMI særdeles godt sikkert fordi de er høye og kiloene er jevnt fordelt.
Har selv en BMI på 23,2 og får stadig kritikk på jobb for at jeg ser sykelig tynn ut. Så ikke lett å bli klok på dette nei ;)

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg tar for gitt at du nå bare skriver den definisjonen som kommer opp på BMI kalkulatorer? For akkurat den er ganske så frustrerende....i fjor høst (jeg var syk med høyt stoffskifte og derfor høyere forbrenning siden jeg løp på fjellet hele dagen for å holde uroen i sjakk) veide jeg faktisk nærmere 25 i BMI, men okke som - overvektig var jeg! Men den stakk ikke dypt altså. Synes din kone har vært kjempeflink, Hypah! Og jeg fikk jo med meg at hun løper maraton og greier. Jeg skal - SKAL - oppnå en BMI på 25,1 snart jeg også :ja:
men nå til Yoga en times tid: Ashtanga :meditasjon:

ToreH sa for siden:

Ja en BMI kalk. Uten kona hadde jeg jammen ikke vært mye til kar skal jeg si deg ;) Hun er særdeles motivert og har vel en vilje få forunt. Altså, hun har hatt stillstand i over 9 mnd nå hvor vekten har gått opp 1 kg den ene uken og ned en kg den neste. Spiser ketogent som bare det og selv i USA på ferie i 3 uker spiste hun ketogent (lagde sin egen mat), løp/trente hver dag hvor alle vi andre gasset oss med både det ene og det andre....så det i seg selv var beundringsverdig. Så for å si det slik så har jeg ingen unnskyldning for å ikke klare gjennomføre min egen trening og kosthold i det hele tatt. Hvis jeg prøver meg med en lur bortforklaring på unnasluntring i kosthold/trening, så bruker hun bare si: "Jaha, javel"......

Nå i det siste har det løsnet bra for henne og nålen peker nedover igjen. Ja, jeg brukte en vanlig slik BMI kalkulator, men den er jo bare et tall. Totaliteten er jo viktigere, heldigvis. Synes ikke kona er spesielt overvektig jeg da, men hun mener det jo selv og da er nok det riktigst for henne vil jeg tro. Støtter henne i det hun ønsker og derav kan nok vi oss imellom kalle hverandre for både "smellfeit", "spiltynn", "latsabb" osv osv. Men jeg står ikke akkurat opp om morran og ønsker henne: "God morn, i dag ser du skremmende tjukk ut gitt, hva har du spist ila natt da din smultbolle?":D

Vibeke-67 sa for siden:

Husker da jeg var 16 år og hang veldig mye med en gutt i klassen. Han viste seg å være forelsket i meg, noe som ikke var gjensidig. Så skulle jeg kjøpe ny bukse, men fant ingen som passet. (Av en eller annen merkelig grunn, jeg veide ikke mer enn 63,64 kg, så så veldig stor kan jeg jo ikke ha vært). I alle fall, fyren sa at det nok var på høy tid med en slankekur siden jeg var for feit for vanlige størrelser.
Det høynet ikke akkurat for vinnersjansene hans hos meg, for å si det slik.....

Vibeke-67 sa for siden:

ligger ganske godt an i dag da, frokost og lunsj utgjør 20 gram karbohydrater og 630 kalorier. Ifølge Diett.no har jeg allerede forbrendt 400 kalorier etter å ha bært ett stykk barn til barnehagen på ryggen fra hjemmet til bussen og fra bussen til barnehagen ;) og etter en time med yoga.
Og siden mannen er syk, må jeg pogså hente barnet i barnehagen i dag, samt lufte hunden i kveld. Tilsammen blir det da 700 kalorier forbrenning. Er ikke det ganske ok på en moderat treningsdag? Jeg pleier å si at jeg har et moderat aktivitetsnivå i og med at jeg lufter hunden en times tid daglig, ofte på fjellet, samt trener 2-3 ganger i uka og bærer rundt på den ungen ;)

ToreH sa for siden:

Du har iallefall god oversikt over det du spiser og det er jo ikke feil. Når det gjelder kcaloriuttak så er det greit å ikke stole blindt på de alltid(tror ikke du gjør det heller)
Selv om uttaket i form av aktivitet skulle tilsi underskudd så kan det være andre årsaker til at vektnedgangen uteblir. Veldig mange feilkilder, men om man over tid har nedgang så er jo det en veødig god indikator på at man prioriterer riktig ift hva som er målet.

Når det gjelder den gutten så var det der den aller dårligste sjekkereplikken jeg har hørt ;-)
Hans kommentar virket nok som en som var snurt fordi hans følelser ikke ble besvart slik han forventet....
Regner med du ikke akkurat tok den som veldig seriøs hehe. Blir som å si til gutta i gjengen det at den dama du ikke fikk sjanse på var ikke "sååå fin" allikevel.... Alt for å beholde æren... Hva bruker gutter og jenter si da? "Ååh, jeg var så full i går kveld at jeg husker ingenting jeg.."

Vibeke-67 sa for siden:

Dagens Matinntak:
52 % fett
26 % protein
22 % karbohydrater

1242 kalorier og 80 gram karbohydrater.

Jeg har sikkert glemt noen fettkilder, som olje i suppen i dag, men jeg har ellers notert ganske nøyaktig. Merker jeg ikke knasker like mye mellom måltidene nå som jeg noterer på diett.no.
Dette her ligger nok tett innpå ED som jeg jo begynte med den gang. Dvs jeg gikk på ED uten produkter. Lav GI- produktet. Så jeg er ganske sikker på at jeg nå vil gå ned.

Vibeke-67 sa for siden:

Bare sånn for å visualisere dette litt, her er det som skal bort....slik legger det seg som en vapsete pølse rundt magen min. De fire kiloene har alle plassert seg der...
[ATTACH]10918[/ATTACH]
Grøss.... håper jeg om ikke altfor lenge kan vise et - nå - bilde som viser en markant bedring!

ToreH sa for siden:

Ikke umulig det der. Leser deg dithen av innlegget at du ønsker forme kroppen din (magen iallefall)? Har du vært inne på fitnessbloggen og sett magen til enkelte av jentene der FØR de begynte diett og intensiv trening? Skal vel sies at de har trent tung styrketrening over laaang tid da, kombinert med tilpasset diett, typisk lavkarbo men med en god del proteiner.

Interessant lesning iallefall. Sett deg klare tydelige mål og gå igjennom hva og hvordan du ønsker nå målet. Er målet å få stram mage med lite vapsete lag, så kommer du etter all sannsynlighet ikke unna med temmelig hard styrketrening kombinert med kardio på lav intensitet.

Hun jeg viser til startet på 85kg fordelt på 168cm. Vil si hun var greit overvektig mao.

fitnessbloggen.no/hvordan-madelene-fikk-drommekroppen/
forum.fitnessbloggen.no/threads/fra-feitas-til-finas-hard-vei-%C3%A5-g%C3%A5.2243/

Vibeke-67 sa for siden:

Takk for lenke, Hypah! Nå er det ikke slik at jeg nødvendigvis har som mål å få flat mage. Men jeg ser at jeg veldig lett legger på meg rundt midjen, slik PCOSere ofte gjør. Ikke er det pent, men det jeg faktisk helst tenker på, er at dette fettet rundt magen er usunt også! Og i tillegg så nærmer jeg meg overgangsalder, og da er det enda vanskeligere å få bort magefettet.
Min datter er 23 og har også PCOS. Hun gikk ned 30 kg på lavkarbo og magen fin og flat uten mye trening. Så alderen spiller ikke på lag med meg heller ;), hadde jeg lagt om kostholdet 20 år før jeg gjorde hadde kanskje ikke fettet satt seg så utrolig godt fast rundt midjen heller.
Men jeg har bestemt meg nå, fettet skal bort. Er dessverre ikke veldig motivert for å trene veldig styrketrening på magen, men kanskje motivasjonen kommer? Jeg prøver nå først gjennom yoga. I dag skal jeg trene Hot Yoga, i 39 grader....

ToreH sa for siden:

En jente på 23 år kan helt sikkert klare få en flat mage bare ved å kvitte seg med fettet, men som du sier, når man nærmer seg 40 og passert den så er det dessverre ikke like elastisitet i huden..huff. Ser det godt selv jeg. Men Vibeke67, du er bare 5 år eldre enn meg så kan vel ikke klage på alderen vel ;-)

Skal jeg skryte litt så må jeg si at jeg ser faktisk både mer fit og strammere enn mange av mine yngre menn som er 20 år yngre enn meg....og jeg la om kostholdet i fjor...

Nok selvskryt, poenget er at du er ikke gammel og resultatet hadde kanskje ikke vært noe bedre om du la om for 20 år siden. Finnes en god del 50 åringer som er fit som bare det og begynte trene og tenke kosthold først ved passerte 50 år.

Ulempen med sånne som deg og meg er at vi må jobbe hardere for å få en mage som en 20 åring. 20 åringen trenger kanskje bare slanke seg, mens du og jeg må trene knallhardt SAMTIDIG som vi spiser fornuftig. Jo eldre man blir desto viktigere blir det å trene styrke. Målet må vel være å ha en sunn alderdom, ikke bare en tynn alderdom?

Marella77 sa for siden:

Du ser jo sjelden bra ut til å bli 40 år hvert øyeblikk da Hypah!! Så vær stolt og takk for at du motiverer andre, men jeg selv vet at jeg aldri klarer å trene så mye som deg, har ikke den stålviljen.

Men, har du ikke et før-bilde av deg selv, utenom det rygg-bildet i speedoen?? hehe.... Mener forfra... Kanskje du alltid har hatt six-pack lissom...

ToreH sa for siden:

Har ikke alltid hatt sixpack nei, men under alt fettet så har alle og enhver en sixpack ser du. Utrolig men sant, enhver blubbete mann har faktisk en sixpack godt gjemt i spekklaget.

ToreH sa for siden:

Her er nok et eksempel på hard styrketrening og et tilpasset kosthold basert på mest mulig naturlig matkilder.

fitnessbloggen.no/roger-marcussen-50-kilo-slanking/

Morsomt å se forskjellen på hvordan de som er overvektige takler sin overvekt på fitnessforumet kontra lavkarboforumet egentlig. Skal ikke lage en lang diskusjon på det, men har andre merket innstillingen på de ulike brukerne som på begge forum sliter med overvekt?

Vibeke-67 sa for siden:

Her var det også noe bra om kvinner og hvorfor de har vanskelig for å gå ned i vekt: fitnessbloggen.no/kvinner-ga-ned-i-vekt/

Han du lenker til har gjort en formidabel innsats, Hypah! Virkelig inspirerende å lese.

Det kan godt hende man har en ulik innstilling til overvekt her og på Fitness, jeg har ikke lest noe annet enn det du har linket til. Men det lille jeg har lest, ser jeg at man har mye fokus på utseende, mens her er det mye fokus på helse. Men her bare synser jeg. Men jeg blir ikke så mye imponert over at en som nå har klart å gå ned så mye synser om hvorfor andre ikke går ned i vekt.
Jeg er uansett veldig glad for at folk finner en livvstil de kan leve med, som fører til nedgang i vekt og sunnere og bedre helse. Jeg vet for min del, for jeg har faktisk prøvd det en rekke ganger, at en livsstil som innebærer knallhard styrketrening flere ganger i uka, det klarer ikke jeg å følge etter. F eks, da jeg var rundt 30 år var jeg virkelig flott! Tror jeg var nede i 65-68 kg. Jeg syklet lange turer flere ganger i uka, trente styrke, bokset og var ganske hekta på dette. Ser på bilder av meg, og jeg har jo definerte muskler! men så kom en prolaps i ryggen som satte en stopper for dette....
Men shit, nå trener jeg yoga, og har dere sett disse yogakroppene! Virkelig smidige og flotte kropper altså. Så jeg setter min lit til yogaen.

ToreH sa for siden:

Det viktige er at den enkelte finner sjelero med seg selv og hvordan en ser ut. Tror de fleste som er veltrente og fit på fitnessbloggen er over norm sunnere i sin livsstil enn andre. Helse er jo viktig, og er jo derfor de ser ut som de gjør også. Jeg bruker jo stort sett all min ledige tid til å trene og forme kroppen for å bli mest mulig fit. Jeg er også langt over norm opptatt av å forme kroppen ift mitt ideal, så når du sier at jeg er overfokusert på utseende fremfor helse så skjønner jeg ikke hva du egentlig mener. Jeg er 100% opptatt av å ha god helse, hadde jeg ikke vært det ja da hadde jeg ikke brukt 10-15 timer i uka året rundt på å trene heller. I tillegg kommer all den tid som brukes på mattilberedning osv. For en målbevisst supermosjonist/fitnessutøver dreier hverdagen seg om å spise riktig, trene riktig og ellers gjøre alt det andre man som familiemedlem tar del i.

Så, jeg er ikke så sikker på at brukere her inne er mer fokusert på helse enn andre. 9 av 10 brukere her inne snakker jo ikke om annet enn å slanke seg for å få fin mage, slankere lår, mindre bollekinn, slankere legger osv osv. Så fokuset på utseendet er vel i enda større grad/like stor grad drivkraften her på lavkarbo. For ikke å snakke om aktiviteten i tråder som "Kler jeg dette" ;)
Så gjennom å spise riktig OG trene riktig så får man god helse får man håpe iallefall.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.