< Tilbake til oversikten

God og lettvint lasagne med "ekte" plater

manebane sa for siden:

Inspirert av denne forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28022 lasagneoppskriften har jeg laget dagens middag.

I tillegg lagde jeg "lasagneplater".

Dermed ble lasagnen veldig lik ekte vare.

Først platene:

125g phillidelfiaost (eller hvordan det nå enn staves)
4 egg
0,5 dl fiberhusk

Blandes, la hvile 10 min, kjevle ut mellom to oljesmurte bakepapir og stekes mellom disse på 180g i 8 min.

Lasagnen;

En pakke kjøttdeig - stekes
En boks med hakkete tomater - haes i
Krydre med oregano, hvitløk, basilikum og pepper.
La småputre i 10 min.

Fremgangsmåte;

Kjøttsaus
Hell over fløte
Pepper
ost

lasagneplatene

Kjøttsaus
Fløte
Pepper
ost

Gratineres i ovnen på 200g. I underkant av 30 min

Platene holder formen og har vel i grunn lite smak :rolleyes:
Jeg kunne gjerne tenkt meg å lage flere enn to lag men det gikk ikke :o

Syns den ble veldig god :)

Oppskriften på platene fant jeg på lagalchf.se

Yonah sa for siden:

Utrolig gode de platene ja. Jeg lager av 3 egg og 90 g ost, blir mere passe tykkelse. Også bruker jeg vanlig naturell smøreost og ikke kremost, mindre laktose, færre karber, billigere og jeg synes også det er bedre.

Lillemy71 sa for siden:

Sånn på tube??

Yonah sa for siden:

Fås bl.a. på tube ja, men jeg bruker first price eller landlord sin. Koster 8-9kr for 150g. Temmelig mye billigere enn kremost. Det er sånn som baconost osv. Smelteost.

Moogie sa for siden:

høres bra ut! dette må jeg prøve neste gang vi skal ha lasagne. Hvor lang tid i forvei kan man lage disse? Skal de ev. oppbevares i fryseren?

Yonah sa for siden:

Jeg bruker de som pasta( rull sammen og skjær skiver=båndspaghetti). Og da holder den seg fint et par-tre dager i kjøleskapet.
Men om du orker å lage flere porsjoner etter hverdandre, så er det lurt å lage opp masse og bare fryse ned. Tåler helt fint å fryses.

manebane sa for siden:

Takk for tipset Imse :)

Nå tenkte jeg å lage kjøttdeigsausen for å ha på pizza:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.