< Tilbake til oversikten

Forskjell på stevia?

aslaug sa for siden:

Hei!
Lurer på om det er forskjell på stevia:

Den fra Sunn Stevia er på 70 gram og skal tilsvare 19 kg sukker som det står i annonsen.
Boksen fra Vita-min.no er på 260 gram og tilsvarer 8 kg sukker.

er det noen som har greie på dette?

Rin sa for siden:

Mange forskjellige produkter kalles bare "stevia" selv om det egentlig refererer til forskjellige blandinger av stevia og andre søtstoffer/utblandingsgreier. Dermed blir det tidvis store forskjeller i graden av søthet. :cool: Generelt er det lurt å lese innholdsfortegnelsen.

Jeg bruker som regel bare enten helt ren stevia (uten noe maltodextrin eller annet som ofte brukes som fyll) eller sukrin+, som er en blanding av sukrin og stevia, og ca dobbelt så søt som sukker.

sylwester sa for siden:

• Stevia er en plante så hvis du har en plante i potte du passer på som heter Stevia er det nok Stevia du har.
  • Hvis du har grønne blader som tydelig kommer fra en plante så har du sikkert tørkede blader av Stevia.
  • Hvis du har andre ting så er det Stevioglykosid(E960) som er en fellesbetegnelse for en blanding som inneholder et eller flere av bindingene Steviol, Stevioside, Rebaudioside A, Rebaudioside B , Rebaudioside C, Rebaudioside D, Rebaudioside E , Rebaudioside F, Dulcoside A,Rubusoside og Steviolbioside. Alle disse har forskjellig søtgrad, fra 45-450 ganger sukker.

Den bulkes ofte med noe for å få en svakere konsentrasjon og da med andre sukkeralkoholer (f.eks. isomalt, maltodextrin, erytritol(sukrin)). Dette ser du i innholdsfortegnelsen. Konsentrert eller bulket så er den i denne formen ikke nødvendigvis noe sunnere enn Sakkarin så myndighetenes anbefaling om å holde konsum nede og vekk fra små barn er jeg helt med på. Ved å holde samvittigheten nede så øker ikke andelen av andre usunne valg :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.