< Tilbake til oversikten

Brie - noen med kunnskaper?

bligravid? sa for siden:

Kan spise uante menger av det, men er egentlig litt grønn på kvalitet. Bedømmer bare på smak jeg :p

Men kjøpte brie de meaux, og den smakte ikke som forventet. Konsistensen var heller ikke som normalt, den var noe tørr og grynete. Altså ingenting som som tydet på at den var dårlig i den forstand at man vil bli syk av den.. men altså hadde forventet mer smak og bløtere konsistens.

Noen som vet hva som kan være årsaken??

NB: Dette er en ost jeg spiser ofte, og den smakte i hvert fall anderledes i Frankrike, positivt anderledes :D

Carisma sa for siden:

Brie blir mer rennende etterhvert som den modnes. Så den var kanskje for fersk?

bligravid? sa for siden:

Så da burde det hjelpe å la den ligge litt?? Håpe håpe ;)

smgj sa for siden:

Brie meaux som er TØRR?

Brie meaux er laget av upasturisert melk og smaker en del annerledes og noe "rikere" en vanlig brie synes jeg, så at den er forskjellig er normalt. Men ikke at den er grynete. Den kan ha vært veldig ung (lenge igjen til utløpsdato?) eller rett og slett en feilproduksjon.

Dersom det er lenge til utløpsdato så hadde jeg prøvd romtemperatur 12-24 timer... Det gjør ofte underverker med umoden brie.

bligravid? sa for siden:

Jepp tørr!!
Det er første gang jeg har opplevd det. Som sagt, spiser denne osten ofte, så smaken liker jeg, eller i hvert fall til vanlig.

Men da skal resten få tilbringe litt tid på kjøkkenbenken. Passer jo ypperlig at sambo men overfølsom nese ikke er hjemme da ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.