Jeg drikker en del vann når jeg kjeder meg i forelesningene, det går fort 7,5dl på 45min, og da kan det jo bli opp til 3 liter i løpet av 4 timer, spørs litt hvor mye noterer og hvor lang skoledagen er.
Den "anbefalte" mengden vann i løpet av en dag skal jo være 1,5l, i løpet av hele dagen. Når jeg kommer hjem fra skole blir det kanskje 1,5l i løpet av kvelden! Altså, på en "vanlig" dag kan jeg få i meg 4,5 liter vann!!!
Hvor stor er sjansen til å få vannforgiftning av dette? :confused: Syns jeg går relativt ofte på do, hver 2-3 time, så det kommer jo ut igjen!
Ingen ekspert, men jeg drikker rundt 3 liter om dagen. Vet at behovet øker om man spiser lavkarbo.. Eller jeg føler meg mye mer tørst, og drikker vann uten å tenke over det med lavkarbokosthold
Men ved økt vanninntak så har du vel et behov for salt?! Så lenge det er balanse mellom salt og vann nivå i kroppen, så skulle det i teorien ikke være noe galt med økt vanninntak.
Vannforgiftning har eg aldri hørt om, men drikker du for masse kan lungene rett og slett kolapse, du kan med andre ord drukne.
Men det skal nok mykje meir enn 4,5 liter til for at det skjer.
Eg fikk for nokre år sidan beskjed med legen om at eg faktisk kunne vere glad for at det ikkje skjedde med meg... :eek:
Men eg drakk den gang over 0,5 liter i timen over 2-3 dagar.... det var det einaste som hjelpte for tannpine :confused: (Burde nok gått til tannlegen litt før)
Ingen smertestillande hjelpte.... innlysande nok etterpå, alt vart skylt ut av kroppen pga vatnet.
Men 4,5 liter ville eg ikkje bekymre meg for.
Men, eg leste en artikkel en urolog skreiv for litt sida, at det var en økande tendens til urininkontinens blandt unge jenter...
og det var fordi det var sånn fokus på at en måtte drikke so masse vatn pr dag, og at dei ikkje gikk på do so ofte dei burde.
Anbefalt mengde vatn er vel 2-3 liter i døgnet :)
Så lenge du ikke bøtter ned mer vann når du begynner å kjenne hodepine (man får som regel en umiskjennelig hodepine når det er for mye vann / for lite salt i omløp) går det nok greit. Ellers kan det sikkert være lurt å bytte ut litt av forelesningsdrikken med mineralvann.
Drikker selv 4-6 liter væske iløpet av en dag, men lytter til kroppens signaler, altså. :cool:
Mange som drikker 3-5 liter om dagen! Greit om man virkelig trenger det, men slett ikke noen nødvendighet. 2.0- 2.5 liter pr dag holder i massevis!
Vannforgiftning eller hjerneødem er en tilstand der kroppen, på grunn av overdrevent inntak av vann, får en underbalanse av viktige stoffer; særlig elektrolytter, magnesium og kalsium. Dette kan gi alvorlig hjertetrøbbel/død.
Det har vært tilfeller der idrettsutøvere har kollapset og besvimt på grunn av vannforgiftning, og noen få tilfeller med dødelig utgang.
Etter inntak av party- dop som Ecstacy kan man bli overopphetet og føle for å drikke masse. Det har vært dødsfall knyttet til opp til 8 liter væske på få timer.
Takk for svarene :)
Jeg prøver å få i meg litt ekstra salt i maten osv, og noen ganger drikker jeg farris på grunn av kullsyren! Har ikke følt noe plager på grunn av vanninntaket, men man vet jo aldri helt på symptomene...
Jeg drikker like mye som deg daglig, og har gjort det i mange år (også før jeg la om kostholdet). Så lenge jeg tar magnesium, og bruker skikkelig og tilstrekkelig salt i maten har jeg ingen som helst plager med det. :)
4,5 liter er ikke mye vann ila en hel dag. Jeg har ligget på over 12 liter, så relax, du drikker IKKE for mye vann.
Men drikker du 6 liter på 2 timer kan du dø, eller som andre har sagt 8 liter på 3-4 timer. Cellene drukner mao. Var en jente i England som satte til livs rundt 6 liter på 2 timer og hun knela for å si det slik.
Drikker du 1 liter i timen fikser kroppen det lett. Salttabletter er veldig overdrevet. Spiser du vanlig kjøtt, fisk etc med litt salt i, evt kjøttpålegg etc så får du i deg mer enn nok.
Trener du 5 timer i strekk og svetter mye, så kan kanskje litt ringer drink være en ide, men sjelden folk trener og konkurrerer over så lang tid.
1,5 liter vann er alt for lite på en dag. Ville sagt et sted mellom 2-3-4 liter for et gjennomsnittlig voksent menneske som følger normen i den norske befolkning-
Øøh, btw, viktig å nevne at jeg da oppholdt meg i særdeles varme strøk og var i konstant aktivitet da jeg satte til livs ca 12 liter pr døgn i en periode....viktig punkt å ta med det...hehe.
Men, vann kan være sdkadelig om du ikke får i deg nok mineraler, salter og magnesium. Men, vi snakker jo her mer om misbruk av vann, og som kjent så er jo misbruk av det meste usunt og farlig.
Flere her inne drikker nok 2-4 liter vann hver dag, men de spiser også sunt og med tilstrekkelig mikro/makronæringsstoffer ila dagen.
Så lenge du ikke bøtter nedpå for mye vann på for kort tid så klarer vel kroppen å ta det unna.
Guttungen her og en kompis hadde drikkekonkurranse på barneskolen en gang. Han var liten og fistynn og drakk 2 liter vann på veldig kort tid. Han var temmelig uvel i et par dager etterpå og har ikke gjort det siden gitt...
Jeg har aaalltid vært veldig tørst - ingen andre i familien er sånn. Vet ikke helt hva det kan komme av? Men jeg har natriummangel og sånt tøv da, så jeg prøver å begrense meg litt. :o
True!
Etter 2x45 minutter i Sophus Bugge aud. 2 (alle som har hatt forelesning der vet hva jeg snakker om!), er jeg døden nær om jeg ikke har med meg vann, eller tar en luftetur midt i ... :o
Når jeg jobber på sykehuset, hvor luften er ganske sammenlignbar, kan jeg drikke 2, 5-3 liter på 7.5 timer.. Og da pleier jeg å gjøre som atletene og prehydrere endel først. Det er det jeg ellers drikker på et "normalt" døgn.
Men hva skjer om man drikker for lite vann? Altså, jeg vet man kan bli dehydrert, så jeg tenker på nivået over dehydreing ;)
Jeg liker ikke vann, og drikker generelt veldig lite væske. Inkludert 3 kopper kaffe m melk kan jeg klare meg med 1 liter om dagen.
Leste denne tråden i går og fant ut at jeg må skjerpe meg med vanndrikkingen, og har nå en flaske med friskt vann ved min side som jeg nipper til. Men jeg får så dårlig smak og følelse i munnen/halsen når jeg drikker vann! Har faktisk problemer med å svelge vann hvis jeg ikke er veldig, veldig tørst etter trening og lignende!
Aldri spesifikt - men jeg var jo gjennom massevis av utelukkelses-utredning i anledning ME-diagnosen, inkludert døgnmåling av urin osv. Kanskje naivt å tro at det ville ha dukket opp da? :o Det eneste jeg kan huske at ble nevnt den gangen (er vel åtte år siden nå) var et eller annet om "spor" av cushing, som forsåvidt aldri ble fulgt opp.
De jeg kjenner som drikker veldig lite vann (1 glass pr dag ca) får papiraktig hud. Broren mn kan i tillegg dra huten langt ut, det ser ut som den løsner fra underlaget. Og det er jo naturlig, når cellene tørker ut mister de bindeeffekten.
Prøv litt sitron i vannet. Jeg leste her inne at rent vann har dobbelt så store molekyler som vann tilsatt smak, derfor mange syns det er lettere å drikke saft f.eks. for da spaltes de.
Forøvrig drikker jeg 3-5l vann, og ei veninne av meg drikker 7-10l vann hver dag og vi lever i beste velgående vi. :o 1,5l er ekstremt lite! Kroppen trenger 2,5l daglig for å holde de normale funksjonene i gang, og om du er i ketose trenger du minst det dobbelte. Husk at det blandt annet er mye som skal renses ut av kroppen i slike prosesser.
Husk også at disse literene vi trenger i løpet av døgnet også gjelder all væske vi får i oss gjennom mat feks.
Jeg fikser heller ikke å drikke rent vann! Aldri gjort det og Farris er direkte grusomt!:o
Slet bigtime etter GBP når jeg ikke kunne drikke Cola Zero og endte opp med å gå tilbake til Fun light appelsin! Eneste måten å få i meg det jeg trenger på!:p
Som jeg har nevnt en gang tidligere havnet jeg på sykehuset med lammelser i hele venstre side. Årsaken viste seg å være alt for lite kalium. Jeg drakk da ca 3 liter vann hver dag, men tok ikke ketolysetilskuddene.
Ketose og lavkarbo i seg selv er vanndrivende og jeg blir litt oppgitt over at man snakker om hvor viktig det er med magnesium hele tiden fordi at det er mye mer viktig at kaliumen er på plass. Så hvis du går på lavkarbo og er i ketose vil jeg anbefale deg at du får sjekket elektrolyttene.
Ja, takk! Jeg tenker jeg skal få tak i god grønn te og trekke noe kanner i løpet av arbeidsdagen og heller nippe til teen i stedet for kaffe.
Farris er ikke noe særlig bedre enn vann. Men det viktigste for meg er nok bevisstheten over dette. I dag har jeg vært ganske flink, hittil har jeg drukket ca 1 liter fordelt på vann og basete (som er vanndrivende så jeg har løpt på do)
Ellers får jeg nå en Phillips juicepresser, så da tenker jeg at jeg kan få i meg mer væske gjennom dette, agurkjuice eller tomatjucie eller gulrot og rødbeterjuice.
Du må til legen for å ta en blodprøve, ja. Eneste måten å gjøre det på.
Ganske så standard blodprøve, egentlig. De fleste har nok tatt den en gang, men er det ikke noe galt, får man jo som regel ikke vite hva som er tatt av prøver.
De viktigste er natrium, kalium, kalsium, magnesium, klor og bikarbonat.
En god regel er: Ta ikke blodprøve bare fordi du har lyst eller fordi noen forteller deg det.
Blodprøver og tester tar man fordi man er syk.... Jeg synes rett og slett det er en uting her inne at normalt friske folk tar blodprøver i tide og utide for å kanskje sjekke etellerannet.
man kan være syk uten å merke det, som f eks diabetes. har man først blitt så syk at man merker det, er det ofte langt fremskreden. jeg var heldig som ble diagnosert som 22 åring.
men alt med måte seff. trenger jo ikke bli hysterisk heller. men eu kontroll en gang iblant er det ikke noe galt med. menn har jo (ihvertfall hatt) høyere dødlighet av kreft nettopp fordi så mange venter for lenge med å gå til legen...
Og det er nettop denne holdningen som gjør at diabetes 2 er en sykdom som rammer menn i femtiåra... (Nei, den gjør ikke det, men da blir de kalt inn til helsesjekk! De kunne forebygget det ved å sjekke om de f.eks var insulinresistente en gang seint i 30-åra!)
Og som gjør at "friske" menn midt i 30åra faller om med slag eller infarkt.... Eller går og hangler i månedsvis med en eller annen vitaminmangel. For de er jo ikke syke! Så å gå til legen og få tatt en sjekk er jo utelukket! :rolleyes:
Hvorfor tar man ikke prøver av friske folk? Og vet man da at de er friske?
Anbefalte mengden vann i løpet av et døgn er vel minst 4 liter og des nærmere det du kommer des vakrere hud har du. For mye vann gjør at vitaminer og mineraler går tapt, men det virkelig farlige er jo å drikke veldig mye på veldig kort tid. Det gjør vondt hvis du ikke går på narkotika, men det var jo på nyhetene at noen unger som spilte vannpoker kom på akutten siden de ikke trodde det var farlig...
Det du føler dagen etter et skikkelig fylleslag er jo effekten av dehydrering så folk flest har følt det. Det er derfor du kan fjerne symptomet helt ved å drikke like mange glass vann som andre ting :)
Det er ikke det at man ikke skal ta prøver eller ha en helsesjekk, men min oppfatning her inne er at det er flere brukere som jevnlig tar prøver, bare for å ta prøver om du skjønner...
På min arbeidsplass er det obligatoriske helsesjekker hvert 5.år f.o.m 35års alder. Dette er nok ikke så dumt enten man er mann eller kvinne, nettopp for å forebygge. Piloter i aktiv tjeneste er vel inne 1 gang pr år og får sin sertifisering av helse. Dette er jo folk som normalt er friske, det er mer av sikkerhetsmessige hensyn.
Det jeg er litt opptatt av er å ikke skape en holdning hvor det er opp til hver enkelt å ta prøver av ulike ting bare fordi man har lyst. Det håper jeg ikke er trenden, men akkurat her inne på lavkarbo så oppfatter jeg det som at det snakkes mye om å få analysert både det ene og det andre basert på "kjekt å ha" prinsippet, eller fordi en eller annen her inne gjør det selv.
Men alt er ikke svart hvitt, det finnes selvsagt gode grunner til at noen må kontrollere det meste og ofte, men de har da litt bedre argumenter enn "nå har jeg lyst til å sjekke hva D-vitamin nivået mitt er for noe fordi jeg har endret mitt kosthold"-typen mennesker.
Det kan, og jeg sier kan, være direkte farlig å ta isolerte prøver og så gjøre noe med akkurat det forholdet uten å helt ha en totaloversikt på hvordan ting henger sammen. Leger har iallefall en litt bedre forutsetning for å tolke prøvesvar i de aller fleste tilfeller, enn Ola Nordmann, eller et forum for den saks skyld. Det finnes selvsagt unntak, er ikke det jeg sier heller, men det er lett å la seg rive med og bli litt sånn "hysterisk" opptatt av prøvesvarene.
Er vel heller aldri lurt å behandle prøvesvarene, men heller behandle pasienten helhetlig :-)
Jeg skal ikke uttale meg om det er mange friske menn i 30 årene som hver dag faller om og dør av slag eller infarkt, til det er min kunnskap alt for liten om dette stemmer.
Men det som er sikkert, skulle nå alle friske mennesker i Norge løpt tillegen for å ta ulike prøver i tide og utide når man i utgangspunktet er/føler seg frisk, ja da tror jeg ikke det hadde blitt så mye ressurser til overs for å faktisk undersøke de som faktisk er syke....
Men nå var vel dette langt utenfor "Faren for vannforgiftning". Dog det finnes helt sikkert prøver man kan ta for å finne ut om man drikker alt for mye vann også, men hva er egentlig vitsen med å ta en slik prøve egentlig? Ut over at det kanskje er kjekt å vite ift den mengde vann man drikker rent matematisk?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.