< Tilbake til oversikten

Kjøpe ketonmåler

Yonah sa for siden:

Lurer på hva du skal med den? Ketose er jo ikke ensbetydende med vekttap.

smoothieboy sa for siden:

Slik jeg har forstått det så kan et slikt apparat gi deg en god indikasjon på om du er i ketose, da ketostix kan være misvisende. Det er nivået av ketonlegemer i blodet som er det ultimate målet på om man er i ketose eller ikke.

Dessuten er det jo interessant å kunne få en viss oversikt over både ketonnivå og blodsukker mens man holder på med kuren. Tror ikke dette er noe for alle.

Ladejarlen sa for siden:

Du lukter på morgenurinen din om du er i ketose. Har brukt ketostix, da klipte jeg de i to for å få mer for penga.

smgj sa for siden:

De som er interesserte i ketonmålinger i blodet og forskjellen på det kontra urin-målinger finner mer informasjon om dette hos Jimmy Moore (Livin' la vida low carb-sidene) og svenske "kostdoktorn" Andreas Eenfeld.
Jimmy Moore har iallfall greid å gå ned en god del igjen etter å ha begynt blodmålinger og lagt om kostholdet deretter. :)

smoothieboy sa for siden:

Liten oppdatering her. Kjøpte en ketonmåler på DittApotek av typen Freestyle Precision. Den ser slik ut:

Denne dingsen måler både blodsukker og blodketoner. Skal først og fremst bruke den til å få en indikasjon på hvor sterk ketose kroppen er i om jeg hiver meg på lavkarbo igjen. Er vel kanskje først og fremst et leketøy for den som er over middels interessert i kosthold, legevitenskap og helse.

Har allerede gjort to blodsukkermålinger. Så veldig tydelig hvordan blodsukkeret raste i været etter at jeg hadde spist. Starta på 4,1 mmol/L i blodsukker og gikk opp til 7,9 mmol/L ca en og en halv time etter at jeg hadde spist.

Som sagt, dette er nok først og fremst for spesielt interesserte :) selv om jeg tror det vil bli mer vanlig med teknologiske hjelpemidler som dette i fremtiden. Ikke bare for den som er syk, men også som forebygging for den som i utgangspunktet er frisk.

Man kan se utrolig mye om kroppens tilstand og eventuelle sykdommer som holder på å utvikle seg via kroppsvæsker som blod og urin.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.