Småspiseren sa for siden:
Jeg sliter med at jeg alltid ender opp med å ha plommene eller hviten når jeg har skilt egg og bare trenger en av delene! Hva gjør folk med det? og hvor lenge holder de seg i kjøleskapet??
Jeg sliter med at jeg alltid ender opp med å ha plommene eller hviten når jeg har skilt egg og bare trenger en av delene! Hva gjør folk med det? og hvor lenge holder de seg i kjøleskapet??
Bik sa for siden:
Plommene pisker jeg sammen med et par egg til, litt fløte og salt og lager nydelig eggerøre av det.
Hviter kan du lage pavlova av, eller en mandelbunn som er grei å ha på lur i fryseren :)
Litt usikker på hvor lenge man kan oppbevare i kjøleskapet, men til dagen etter går nok greit.
Moogie sa for siden:
jeg gjør akkurat det samme. Har også hatt eggene i kjøleskapet i et par-tre dager i en tett beholder så går det bra. Ellers om det er snakk om bare et eller to egg (delere som er igjen) så kan heg finne på å lage en 15 sek is til meg selv: litt frosne bær, egg og litt fløte kjører det sammen med en stavimikser til en nydelig is! Litt kakao kan ikke skade eller ev. litt søtning.
smgj sa for siden:
Eggehviter (og plommer )kan fryses. Bare å merke boksene med antall og så ta opp og bruke når man trenger dem... Det går fint å piske tidligere frosne eggehviter.
Jeg pleier også å lage mandel- eller nøttebunn av eggehvitene. "Kjekt å ha"...
Rin sa for siden:
Ekstra eggeplommer går til omelett eller smoothie eller iskrem - eller vispes ut i en kaffekopp. (Det skummer og smaker og oppfører seg omtrent som kremfløte, bare det vispes godt nok.)
Ekstra eggehviter bruker jeg til feks mandelkjeks eller brød eller improviserte kokosmakroner.
manebane sa for siden:
Såå...da må jeg vel kaste de eggeplommene som har stått i kjøleskapet siden....forrige lørdag:o?
Ziltoidia sa for siden:
Uff... jeg har stadig vegg alt for mange eggeplommer stående. Måtte kaste 3-4 stk i nå nettopp. Klarer aldri å finne et passe bruksområde til dem. Eggerøre og omelett er jo flott, hvis man ikke tilfeldigvis er driiitlei det. :p
smgj sa for siden:
Eggeplommer: smoothie, saus... majones... for å nevne noen.
Jeg har lagd litt is av plommene, skal prøve å finne litt flere måter å bruke hviten på.. har lyst til å prøve Pavlova! noen som har en god oppskrift på det? :rolleyes:
Carisma sa for siden:
Søk på tråder startet av Nannah, evt bare pavlova...
Festina lente sa for siden:
Eggeplommer: Omelett eller eggerøre.
Hviske: Og blir det for mange gir jeg dem til hunden..... :o
Han har veeeeldig fin pels ;)
Lilleslem sa for siden:
Min favoritt, er marsipan av hviten. En god ummskyldning for å lage noe godt:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.