< Tilbake til oversikten

Kjøttdeig utgått på dato

Becky sa for siden:

Jeg har to pakker svinekjøttdeig i kjøleskapet som gikk ut på dato 10/10. Tenkte jeg skulle åpne og lukte, og steke det opp og fryse ned, om det ikke lukter av det.
Er det trygt å gjøre? Mye jeg spiser etter utgått-dato, men er litt skeptisk til kjøtt...

Gerd sa for siden:

Lukter det normalt, bruk det :)
Viss ikke kast det.

smgj sa for siden:

Med bare to over dager er jeg enig.
Lag kjøttboller og suppe eller noe sånt. :)

gamlebyen sa for siden:

Ikke noe problem. Kjør på!

sylwester sa for siden:

Jeg syns svinekjøtt som er rått ikke lukter godt uansett hvor "nytt" det er.
Stek det opp. Lukt og hvis det lukter godt, smak. Smaker det godt, kjør i vei.
Du vil mislike smaken somregel lenge før det er direkte skadelig å få i seg litt. Det samme gjelder for de fleste i kjøttgruppen. Men for all del stek det godt! Du ønsker ikke å spise halvstekt kjøttdeig som er "litt dårlig"!

Bønna200 sa for siden:

Kjære vene... To dager over?! Da skulle du bodd her! :p

Ikke noe farlig. Med mindre du har et dårlig kjøleskap, da... :o

Becky sa for siden:

Så bra jeg skrev denne tråden, for nå hadde jeg helt glemt dette igjen!:D
Takk for svar, nå har jeg luktet og stekt og smakt, og det kjennes helt greit ut. Usaltet, ukrydret svinekjøttdeig smaker vel ikke så veldig godt, egentlig?

Nå skal jeg fryse det og ta opp til taco eller noe sånt en dag.:)

sylwester sa for siden:

Det er en forskjell mellom noe som ikke er velsmakende og noe som får deg til å ville kaste opp bare ved lukten. Fordervet kjøtt og dårlige egg lukter egentlig ikke ille, men vi er programmert via genene våres til å tro det slik at vi ikke spiser det. Beviset på det er jo at andre dyr kan oppfatte samme lukten med samme reaksjon som vi har til pannekaker, f.eks. en del insekter :)

Colt-pixy sa for siden:

Jeg tror det er leopard, men skal ikke si det helt sikkert, de spiser faktisk fordervet kjøtt. Det gjør dem dessverre utsatt for forgiftning, da. Utrolig hva man lærer av å se på QI.

Tviler på at det er farlig å spise kjøttdeigen! Her pleier vi å kjøpe kjøttdeiger som går ut på dato den dagen, siden de som regel er billigere, og slenger det enten i fryseren eller i kjøleskapet for å bruke i kommende dager. Så lenge du steker det regner jeg med at det går bra.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.