< Tilbake til oversikten

Hvor mye fett?

mamz sa for siden:

Har tatt av 7 kilo siden mai, men sliter med de siste 3-4 kiloene, prøver å holde meg på rundt 20 karbo hver dag(ikke alltid jeg klarer) føler meg bedre i kroppen når jeg ikke spiser så mye karbohydrater :)
Hvor mye fett trenger jeg egentlig pr dag? ...har hatt litt lite energi de siste dagene....og vil gjerne bli kvitt de siste kiloene, noen som har nå forslag?

Takknemlig for svar :)

brdmnd sa for siden:

Jeg vet ikke hvor mye fett man trenger, men jeg synes i hvert fall chiafrø (inneholder masse omega 3), kokosolje (mettet fett) og noen minutter i solarium i uka gjør underverker for energinivået.

Kitt sa for siden:

De 20 karbene skal utgjøre ca 5% av energiinntaket ditt. 20-25% bør være proteiner(avhengig av aktivitetsnivå) og resten blir da fett!

sylwester sa for siden:

Og når Kitt skriver %-er så er det prosent energi og ikke prosent fett/protein/karbo i gram.. Siden fett har 9kcal/g mens karbo og protein har 4kcal/g så vil 70% energi fra fett bli ca. 50% i gram hvis du teller gram fett vs gram protein+karbo.

Det blir vanskeligere å redusere des nærmere matchvekt du er. Nå går du jo på ketolyse, som betyr at du trener som en del av dietten, så da er det nok bare å la det gå sakte men sikkert nedover. Hvis det ikke virker så konsentrer deg om å få mer grønnsaker ut av karbogrensen din og muligens kutte ned på proteinmengden.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.