< Tilbake til oversikten

Forskjell på mandelmel?

iren84 sa for siden:

Jeg har kjøpt mandelmel etter at jeg leste at det brukes i veldig mange oppskrifter. Men så såg jeg noen oppskrifter der det står at man skal bruke hjemmelaget mandelmel. Kan man da bruke kjøpemel i steden? Hva er evnt forskjellen??

Gerd sa for siden:

Flytta tråden til "spørsmål om mavarer og oppskrifter" :)

Noe mel er fettredusert, annet ikke.
Fettredusert trekker til seg mer væske har jeg forstått.

Scroll helt ned på siden her så finner du flere tråder om mandelmel :) Finnes kanskje skikkelig svar i en av de trådene :)

iren84 sa for siden:

oops:p Takk:)

Peppa Gris sa for siden:

Det du kjøper er ofte fettredusert og trenger mye mer væske. Lager du selv av mandler blir det mye "fuktigere" og trenger mindre væske. Og mye bedre spør du meg.

iren84 sa for siden:

Takk:) da er det bare å kjøre gjennom en kvern da?

Gerd sa for siden:

Mandelkvern ja :ja:

Peppa Gris sa for siden:

Jeg har sånn "kopp" på stavmixeren min som jeg bruker. Den har slike kniver som går rundt. Blir like bra som med mandelkvern.

smgj sa for siden:

Jeg bruker ofte finmalte mandler (ikke fettredusert) i oppskrifter hvor man ikke trenger "bindeevnen" fra vanlig mel. Synes det blir godt, jeg. Eller en blanding av finmalte mandler og kokosmel. De finmalte mandlene får man kjøpt både på iherb og i Sverige - eller man kan lage selv. Har altså ikke helt like egenskaper som det fettreduserte mandelmelet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.