< Tilbake til oversikten

Et demotiverende platå

Oakley sa for siden:

Hei alle,

For ca 3 måneder siden bestemte jeg meg for å gå tilbake på lavkarbo etter et år og 2 uten å tenke for mye over hva jeg spiste. Jeg hadde est ut til ca 115 kg og dette er uakseptabelt. Så jeg byttet ut sjokoladen og chipsen med smør og egg.

Jeg raste godt ned i vekt de neste 2 månedene, fra rundt 112kg til 100, men så ble det bom stopp. Jeg vet at platået kommer, slik er det bare, men når vekta står bom stille i over en måned på 100.5, da blir jeg så demotivert at jeg vet ikke helt hvordan jeg skal takle det.

Det er ikke til å komme unna at 2 siffer på vekta er en motiverende faktor, men når jeg er så nærme så nærme i så mange uker så blir det heller demotivererende kleint enn et motiverende mål.

Jeg spiser lavkarbo stort sett hele uken. Ingen brus, ikke godteri bortsett fra på lørdager av og til. Det går mye i egg, kjøtt og smør. Jeg har prøvd å spise mindre for å se om det kan fungere og jeg har prøvd å spise mer for å se om det fungerer. Jeg har også prøvd å variere kostholdet fra kylling til kjøttdeig og annet.

Ingenting fungerer. 100.5.

Noen som har noen råd om hvordan jeg kan klare å bryte dette platået før jeg bare ikke orker mer?

Jeg er forresten 1.87 på sokkelesten.

Yonah sa for siden:

Hva mener du med stort sett lavkarbo? Betyr det at du spiser ting som ikke er lavkarbo en gang i uka eller mere? Jeg går i allefall ikke ned i vekt med uskeielser en gang i uka..

TrillTrall sa for siden:

Du er jo ikke veldig overvektig med den høyden, men jeg skjønner at du vil ned litt mer.

Jeg ville rett og slett sett litt på kaloriene. Kroppen din trenger jo ikke så mange kalorier nå som den veier 100 kg som da den veide 112.

Halver smørmengden (det er enormt kaloririkt!) og spis litt mindre til hvert måltid - og rør deg litt mer. For meg så funker det som bare rakker'n! :)

Oakley sa for siden:

Med stort sett mener jeg at jeg har en karbodag, lørdag, hvor jeg spiser litt mer karbo, f.eks hjemmelaget pizza (vanlige ingredienser) og kanskje litt sjokolade. Jeg kan jo alltids prøve å kutte ut den dagen også..

Oakley sa for siden:

Jeg trener 2 ganger i uken som regel, men jeg hører hva du sier. Jeg kan prøve å få jogget mer enn jeg ellers gjør. Når det gjelder smør så har jeg prøvd å kutte det ut og bruke litt olje i stedet for å se om det kan hjelpe, bare for å variere, men den gang ei.

Så frustrerende altså.. :)

Yonah sa for siden:

Det er i allefall veldig få som klarer dette ved en sprekk i uka. Kroppen må jo starte opp på nytt en gang i uka. Kanskje OK med idealvekt, men ikke OK når man skal ned i vekt.

Oakley sa for siden:

Du sier noe. Den der er hard å svelge men kan jo prøve. :)

Yonah sa for siden:

Prøv å lage deg noe annet godt til helgen, feks en porsjon bringebæris( 1/2dl fløte og 50g frosne bringebær, kjør i blender og spis straks), en sukkerfri ostekake som fryses i stykker så du kan ta opp en og en, litt bacongull med rømmedip, osv. Taco uten lefser, biff og avoado osv.

Oakley sa for siden:

Takk for tips :)

Dietta sa for siden:

Hvis jeg har en karbodag i uke - står vekten bom fast :mad:
Hvis du vil ha pizza, hvorfor ikke prøve en av oppskriftene på lavkarbo bunn her inne ? Nei, det smaker ikke det samme, men det er en sabla god erstatning :D

Oakley sa for siden:

^^ Jeg er hverken flink eller tålmodig til å lage ting fra "bunnen av" (schwing!), men det er ingenting i veien for å prøve heller da. Fins det ikke lavkarbo-mel nå?

Yonah sa for siden:

Søk på pizza her inne du.

Finnes flere sorter lavkarbo"mel", mandelmel( må ikke forveksles med malte mandler), kokosmel, fiberhusk feks er bindene og svellende..

TrillTrall sa for siden:

Oopsies funker greit som pizzabunn synes jeg. Du må steke dem først da, stek en hel haug og putt i fryseren så har du! De tiner på nullkommasvisj, da er det bare å hive på saus, fyll og ost og noen minutter i ovnen. :) :sikle:

Oakley sa for siden:

Takk for tipsene. :)

sylwester sa for siden:

Det kan sikkert virke med en sprekk i uka og, men da bør du også være fysisk aktiv for å få brukt opp karbene.. karber kan nemmelig lagres som glykagen i leveren og kroppen vil bruke det du spiste for mye i helga til å opprettholde vekta i uka.

Forskjellen mellom ukedager og helgedager er at jeg har bedre tid.. maten jeg spiser i uka har jeg somregel laga på søndag, mens i helga kan jeg lett bruke en time på å lage middag. Indisk, lasagne, jegergryte, taco, fajita - men alle i lavkarbovariant. Jeg tillater meg også mer proteiner enn ukedagsgrensa på 35g/måltid. Jeg skeier ut litt mer på karbosiden og så lenge det er grønnsaker. F.eks. spiste jeg mye rosenkål i forrige helg og var nok over grensa, men siden det er grønnsaker og ikke hver dag så er det greit..

Se etter Imse's pizzabunn. Den med 1ts provencekrydder og 1ss parmesan i bunnen blir enbunn som er fin helgemat.

krokodillen sa for siden:

Jeg hadde laget et ekstra velsmakende lavkarbo-alternativ på lørdager istedet for å ha en karbo-dag. Masse oppskrifter her inne. Er kjekt med noe ekstra en gang i mellom, men det trenger ikke være usunt!

Samt kuttet brus og andre unyttige ting fullstendig.

Lagt inn noen styrkeøkter og målt om omkretsen rundt livet går ned, kanskje. Det kan jo godt hende! Muskler veier mer enn fett.

Oakley sa for siden:

Jeg trener jevnlig men det har blitt litt mindre i det siste pga en kraftig forkjølelse som sitter i.

Har kikket på oppskriftene her inne og det er jo masse. Prøver å finne de som er minst komplisert da.. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.