< Tilbake til oversikten

Lavkarbo for en semi-vegeterianer?

Kipp sa for siden:

Jeg prøver å hjelpe en venninne med kostholdet. Hun ønsker å gå litt ned i vekt.
Problemet hennes er at hun er en slags semi-vegeterianer. Hun liker ikke kjøtt så godt.
Kylling klarer hun i mindre doser ~100g per måltid maks. Litt mindre svin, eller storfe dersom det er kokt mykt i flere timer.
Fisk i omtrent like doser som kylling.
For å bli mett spiser hun veldig mye stivelsesprodukter som poteter, ris, brød, etc.

Jeg har etterhvert fått henne til å like bacon og egg, men man blir fort lei av å spise det samme.

Det jeg lurer på er om noen har noen tips til hvordan en kan øke proteininntaket og fettinntaket uten at det blir for mye kjøtt for henne?
Jeg har tenkt på proteinpulver, men for min del blir jeg veldig sulten av myseprotein. Det kan virke mot sin hensikt på henne også.
Ost er også et alternativ, men det er veldig dyrt og hun klarer ikke mumse i seg store mengder ost.

I tillegg er hun delvis negativ til å kutte ut stivelsen sin. Hun er redd hun ikke skal bli mett og må gå rundt å være sulten.

Anyone?

smgj sa for siden:

Hva med å tenke gryterettaktig da? Jeg mener - vil man holde på noe karbohydrater så finnes det iallfall en del bedre karbohydrater innenfor bønner/linser (jupp, jeg kjenner også argumentene i mot) som er tregere enn brød. Og det finnes fettrike ting fra plantefamilien som oliven, avokado, frø og nøtter - samt kokosmelk/olje/masse/mel.

Jeg ville faktisk tro at semi-paleo som du bruker, adkins/fedon lindberg kanskje kunne være noe å hente inspirasjon fra? Det finnes også en del på Marks Daily Apple om primal blueprint. Der legges det heller ikke så tung vekt på fett/proteiner som riktig fett/riktige proteiner...

Lykke til.

brdmnd sa for siden:

Chiafrø skal være en super proteinkilde for vegetarianere. Dessuten er det mettende, fordi det sveller opp og absorberer væske. For å bli mett, kan hun vel i tillegg til mer fett spise mindre stivelsesrike grønnsaker, som brokkoli, blomkål og sellerirot?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.