< Tilbake til oversikten

Nybegynner - min start + hjelp med spørsmål!

knuttien sa for siden:

Hei folkens. Håper noen orker å lese dette. :)

Jeg er ny på forumet her og ganske fersk på lavkarbo. Har aldri prøvd å miste kg før i mitt liv, men i sommer bestemte jeg meg for å prøve - i håp om å gå ned 10 kg + for å komme nærmere "normalvekt". Etter tips fra min svigerinne som gikk ned 10 kg på 3 mnd med lavkarbo og kickstart pulver.

Utgangspunktet var 32 år - 172 cm høy - 86 kg. (Mann)

Jeg har nå holdt på i 5 uker og har allerede gått ned 10 kg. (ihvertfall om jeg veier meg om morgenen.) I løpet av dagen svinger vekten litt opp og ned. Jeg veier nå 76/77 og det er første gang på over 10 år at jeg er på 70-tallet i vekt. :)

Min svigerinne fulgte kickstart-dietten med 4 x pulver om dagen i starten. Jeg sa tidlig at det var uaktuelt for meg. Jeg må ha varm middag hver dag.
Jeg la meg derfor på en linje med å spise frokost og middag hver dag + pulver til lunsj og kvelds. (Jeg har da vært bevisst å prøve å unngå å innta mer enn 20 gram karbo hver dag i måltidene - men har stusset på at pulvershaken inneholder 21,1 gram per porsjon (50 gram))
Men det har jo funket tydeligvis. Jeg har aldri målt om jeg har vært i ketose, og vil ikke stresse med det -men regner med at jeg har vært endel i det pga vektnedgangen + at min kone bemerker dårligere ånde...

Dette holdt jeg på med i 4 uker - da hadde jeg gått ned 9-10 kg. Gikk ned 4 kg bare første uken. Siden har det gått med 1,5-2 kg i uken.
Jeg har også drukket 2-3,5 liter vann hver dag. Ofte ca 2,5 l vil jeg tro.

Etter 4 uker på pulver å raskt resultat ville jeg kutte pulveret og teste kun lavkarbo, fordi jeg var litt skeptisk til dette pulveret med så mye karbo i..
Men den siste uken har vekten stått stille.

Jeg prøver fortsatt å komme under 20 g karbo hver dag, men jeg driver ikke med veiing av mat og kontrolltelling - annet enn at jeg tar det litt på øyemål.

Under "pulverkuren" var frokosten mine:

• Enten en omelett med 2 elr 3 egg, litt grønnsaker (squash, paprika
    og/eller sjampingjong) og noen ostesneier, og enten 3 baconskiver eller fetaost og majones.
    Eller: 2 fibberrik med majones, gräddost og dansk peppersalami. evnetuelt
    skinke og ost med majones - noen ganger avocadobiter på toppen.
    (gräddost fordi det er mer fett enn norvegia)

Middag var stort sett: kjøtt (mye biff, kjøttdeig, kylling) prøvd å ha laks en gang i uken. Mye grønnsaker (endel ferdige grønnsaksblandinger fra Findus med 3,5-4,5 gram karbo per 100 gram) ellers bruker jeg mye squash, paprika, noe tomat, mye sjampinjong, endel brokkoli og blomkål.) Bruker sjelden gang pose bearnaisesaus, men har blitt glad i Toros nye porsjonspakker med 3 poser a en halv dl, som bare inneholder 0.9g karber.
Forøvrig bruker jeg endel kremfløte og rømme + creme fraiche i matlagingen.

Etter at jeg begynte med 4 måltider om dagen (noen dager bare tre)
spiser jeg ofte en salat til lunsj elr en fiberrik med pålegg, om jeg spiser omelett til frokost. I salat bruker jeg ofte: salat, agurk, avocado, paprika, fetaost + norvegia, dressing eller rømme.

Om jeg spiser kvelds er det enten en fiberrik, eller litt salat, eller middagsrester, eller litt baconsnacks.

Jeg drikker kun vann gjennom uken + kanskje 1 kopp te på en uke. I helgene tar jeg meg 1-2 glass pepsi max tilsammen.
Jeg unngår frukt, og nøtter og bær.

Jeg spiser mye norvegia, liker og gratinere til middager også.

Jeg trener ikke, har en stillesittende jobb, men går litt innimellom (veldig lite) Prøvde å trene for første gang i dag - det gikk dårlig. Ble fort sliten når jeg løp.

Dette er utgangspunktet mitt - skriver spørsmålene under slik at det blir litt mer oversiktelig hva jeg lurer på.

knuttien sa for siden:

Her er mine spørsmål til det jeg beskriver i posten over. Om noen kan svare på noe av det så er jeg veldig takknemlig. Beklager om mange av svarene ligger på forumet fra før – har lest en del, men kan ikke lese alt naturlig nok.

1: Den siste uken hvor jeg ikke har gått på pulver og mat, men bare lavkarbomat har jeg følt meg mer sliten og jeg har mindre energi. Er det fordi pulveret inneholder viktige ting jeg trenger som jeg nå ikke får i meg kanskje? Bør jeg ta kost-tilskudd når jeg går på lavkarbo? I så fall hva? Per i dag tar jeg c-vitamin hver dag, og noen dager i uken tar jeg omega3 kapsler. I tillegg går jeg på en sterk dose med D-vitamin hver 14.dag. (legens anbefaling da jeg har lite d-vitamin)

2: Er det noen spesielle oster som er bedre egnet enn norvegia og gräddost på lavkarbo? Siden jeg spiser mye av det. Bør jeg være forsiktig med krydder? Jeg har stoppet og bruke ferdige krydderblandinger og blander selv nå.

3: Jeg har ikke planer om å gå på lavkarbo resten av livet. Målet var og gå ned 10 kg, men ettersom jeg har forstått at de første 2-4 kg jeg mister kun er vann, som vil komme tilbake om jeg spiser mer karbo, så må jeg gå ned 14-15 kg for å komme ned i 10 totalt.
Noen sier at om jeg begynner å spise mer karbo vil jeg gå mye opp – men jeg planlegger en rolig opptrapping med mer og mer karobhydrater i kosten over 3 måneder, og mer trening og fortsette og drikke mye vann. Er det da gitt at jeg kommer til å gå opp mye likevel?

4: Jeg undrer jo på hva som forårsaker vektnedgangen, er det mindre kalorier? (pulverkuren er jo bare 200 kcal per ”måltid” – noe som sørger for kaloriunderskudd – men da er det vel med og påvirke vekten og ikke bare fettforbrenningen.) Og hva betyr vannet? Hadde en nabo som slanket seg mye – uten å legge om kosten, men bare med å drikke 4 liter vann om dagen. Så jeg lurer jo på hvor mye jeg hadde gått ned om jeg bare hadde drukket vann. Men vann + mindre kcal + mindre karbo er tydeligvis noe som fungerer bra i hvert fall.

5: Om jeg ikke teller kcal og bare karber – så kan jeg jo i teorien spise en del baconsnacks som bare inneholder 0,9 g per 100 gram eller noe sånt. Men er det saltet i snacksen jeg skal unngå? For jeg forstår at man bør være forsiktig med saltet også? Eller tar jeg feil da?

6: Alle sier at salat kan man spise så mye av. Men salat inneholder jo også karber enn om lite. Jeg spiser mye fetaost i salaten – er dette ok?

7: Er fibberik ok til frokost og ellers? Jeg spiser aldri mer enn 2 om dagen som regel og de inneholder jo bare 2,7 gram karbo per skive.

8: Om jeg har vært i ketose stort sett i fem uker – hvor lenge bør jeg være i ketose? Og når bør jeg begynne å spise mer karber? Hvis jeg tenker en rolig opptrapping vil jeg jo fortsette en del på lavkarbo, med kanskje 20 karber dagen en uke, 50 karber dagen neste uke, 75 karber uken etter der osv.. vil dette kunne fungere? Og om jeg etter hvert får i meg mye karber (150 per dag f.eks) så bør jeg vel kutte på lavkarboen og fettet for å unngå å gå opp mye med en gang? Eller? Hvis jeg planlegger å gå mer tilbake til et kosthold med mer normal mengde karbohydrater ( men selvsagt mindre enn før kuren) hvordan gjør jeg overangen – om det er mulig? :)

9: Kom på et spørsmål til: Det hender jeg spiser en lavkarbobar fra nutrislim til lunsj. Disse skal inneholde kun 2,4 gram karbo pga mye sukkeralkoholer (som jeg forstår man trekker fra)
En bar skal gi 207 kcal også. Er dette ok å spise til lunsj? Synes jeg leste et annet sted at noen ikke anbefalte barer på lavkarbo...

Det var mange vanskelige spørsmål – men håper på noen kloke svar likevel! Kan du svare på et av dem er jeg uansett takknemlig! Takker!

Mvh Nybegynner-Knuttien.

ToreH sa for siden:

...

ToreH sa for siden:

Ja, jeg vil nok si at dette er en god grunn ja. Men kjenner ikke til pulveret du bruker, selv benytter jeg meg av Herbalife Formula 1 med proteinpulver i tillegg til lavkarbokost og får i meg essensielle næringsstoffer. Mange er nok uenige med meg, men hvis det fungerte bedre for deg med det pulveret, så ville jeg fortsatt med det som tilskudd. Antar du fikk i deg nødvendige næringsstoffer i det som kroppen din responderer bra på. Se deg ikke helt blind på antall gram karbohydrater, det er farlig fordi det kan variere fra person til person hva man tåler. Jeg tåler flere hundre pr dag uten å gå opp i vekt, men jeg er nok i særtilfelle i så måte siden jeg bruker karbohydrater for en mening. Bruker aldri karbohydrater uten at de skal benyttes til noe.

Hva med å prøve Jarlsberg? Jeg vil si at her avgjør smak og behag, men det Franske paradoks, der spiser de veldig mye roquefort og slike oster. Men i prinsipp vil jeg personlig si at ost har lite å si ut over smak av de du nevner. Krydder, tja, bruker kun havsalt og pepper selv. Lite annet slik blandingskrydder om du skjønner. Piffi allkrydder er iallefall ikke noe vi har engang. Pepper er godt for stoffskiftet og forbrenning, men du må jo ikke overdrive heller da. Jeg vet ikke hva du mener med mye krydder?

Ja, spørs hva du mener med mye, men en viss oppgang må du nok regne med, dog kanskje et par kilo. For meg varierer jeg ca mellom 1-2kg men er stabil der ja. Så hvis du nå har levd veldig strikt på karbo, la oss si under 50-70gr pr dag og skal gradvis trappe opp til et par hundre som er mer "normalt" på vanlig kosthold, så må du nok være forberedt på noe oppgang. Når det er sagt så ser jeg ikke helt vitsen med å trappe opp karbohydrater over 3 måneder til der hvor du spiste før....var det ikke slik du spiste før som gjorde at du fikk for mange kilo? Men, siden du har planer om å trene mer, så kan det gjøre at vekøkningen kommer saktere ja. Jeg vil nå heller anbefale deg å prøve deg frem litt over den perioden til du finner din balansegang så du ikke faller tilbake til ditt gamle kosthold. Men som du sier, dette tror jeg du vil ha kontroll på, prøv deg frem.

Tja, å bare drikke vann har jeg mindre tro på som en særlig sunn slankemetode. Ja du vil jo gå ned, men kroppen din vil også gå over i sparebluss fordi den ikke får i seg næring og ALT den da får vil lagres som fett. I tillegg er det stor overhengende fare for at du kan ødelegge stoffskiftet ditt ved å velge slike slankekurer. Fort ned, men fort opp og gjerne mer enn før. Lavkarbo mat med høyere andel fett og proteiner enn kanskje normalt inneholder mye mye mer energi enn samme mengde hurtige karbohydrater, så at du da drikker en shake som måltidserstatter ser jeg ikke som problematisk. Kroppen trenger faktisk energi og kcal for å forbrenne. Du må jo ha en viss energi for å forbrenne fett også....
Men ja, i praksis er det jo at du skaper en kontrollert ubalanse i kroppen på energi-siden slik at du er i underskudd. Termiske lover gjelder jo uansett om man eter lite, mye osv. Så ja, selv med lavkarbo og shake på 200kcal så er det rimelig å anta at du er i underskudd og derav mister vekt. Kutter du ut shaken og blir slappere og kanskje ikke har samme vektnedgang som før, så kan jo det bety at du faktisk får i deg for lite og kroppen har gått i sparemodus......Så, for meg høres det ut som at du har funnet den balansen (uten at du er klar over det) for din kropp slik at den får nok energi til "å leve greit" men du er i underskudd på en god måte rent stoffskifte/metabolsk.
Uansett, så er vann slik du har drukket frem til nå en meget avgjørende effekt for å forbrenne fett. Vann må du ha akkurat nok av, hverken for lite eller for mye.

Tja, dette spørs litt på aktivitetsnivået ditt og hvor mye vann du drikker. Temperatur og klima du oppholder deg i har også mye å si. Men generelt så vil jeg anta du får i deg nok salter gjennom det andre krydderet du spiser mye av? Baconcrisp er jo salt, men fornuftige mengder på la oss si en pose eller to i uka er nok ikke det som ødelegger for deg. Karbs er jo en ting, men fett inneholder jo veldig mye energi da. Bare les på hvor mye energi som ligger i en boks fløte....MYE!
Kan gi et eksempel på når jeg begynte ta ekstra salt ut over det jeg fikk i meg gjennom vanlig krydret mat. I afghanistan var det 49 grader i skyggen og jeg svettet usannsynlig mye inntil jeg var akklimatisert. Drakk da ca 8-12 liter vann om dagen og først da tok vi alle sammen 1---EN stk salttablett for å unngå uttørking. Så, det er ikke mye som skal til og for mye salt er heller ikke bra. Drikker du 8-12 liter vann om dagen? Bor du i et land hvor tempen er 49 i skyggen? Driver du anstrengende kroppsarbeide i denne varmen? Hvis svaret er nei, så er det rimelig å anta du ikke trenger ekstra salttilskudd. Men en pose baconcrisp en-to ganger i uka skal nok gå helt fint.

Spis så mye salat du bare orker, men ikke mais. Fetaost i salaten høres godt ut ja, men samme her også, alt med måte. Jeg er alltid skeptisk når folk sier de spiser "mye fetaost". Hva er mye for deg? For meg er 2-3 fulle spiseskjeer MYE fetaost i en salat, for andre kan det være en-to spiseskjeer, mens for andre er dette et halvt glass eller mer.....

Ja, jeg hadde ikke hatt problemer med å spise fiberrik til frokost, men igjen, hvis du ikke reagerer negativt på kornprodukter, så trenger man heller ikke problematisere dette. Spis det og vær glad. Flere her inne spiser jo ikke kornprodukter. Det beror nå mer på at noen tåler det godt, andre tåler det ikke i det hele tatt ift vektnedgang. Jeg tåler det godt og kan gjerne spise en skive eller to med kneip om så skal være til frokost uten at det ødelegger dietten min. Skal mer til enn som så kan man si. Men, det har da fungert for deg så langt, så hvorfor skal det ikke fungere nå videre også?

Dette blir jo et veldig hypotetisk spørsmål da. Hvor lenge du bør være i ketose avhenger jo av deg selv og hvor mye og raskt du vil ned i vekt osv. En rolig opptrapping med over en dobling av karboinntaket pr dag på en uke? Nja, hadde ok roet det ned enda mer jeg da.
Hadde egentlig ville ikke regnet så mye på karbohydrater, men heller introdusert ulike produkter gradvis over tid.
Sier seg egentlig selv at hvis du har tenkt å gå over på et høykarbokosthold igjen så må du kutte drastisk ned på fettinntaket. Det fungerer ikke å ha 70% fett og i tillegg ha 70% karbo :-) Så ja, skal du opp i prosentvis andel av karbo, så må du redusere tilsvarende på fettsiden. Det er jo kombinasjonen fett og karbohydrater som ofte fører til overvekt i utgangspunktet, gjerne kombinert med alt for lite proteiner og trening.
Ligger du på 150gr karbohydrater (sånn ca der jeg ligger pr idag) pr dag, så er det jo fremdeles karbohydratredusert ift tidligere og da tror jeg det vil gå bra så lenge karbohydratene kommer fra naturprodukter og ikke hvitt sukker. Sier jeg da som ila en treningsøkt dytter i meg 200gr karbohydrater i form av maltodekstrose og fruktose :-) Men, jeg trener på sykkelen i 3-5 timer så de blir brukt opp kan du si :-)

Min personlige mening? Bare tull og tøys. Du kan godt spise en proteinbar på lavkarbo. Men du skal huske på at mange her på lavkarbo mener at barer, proteinpulver, shaker osv ikke er "ekte lavkarbo" og i og forseg har de vel rett, men jesus, how hard can it be?
Barer, pulver og shaker er tilskudd og ment å være det i tillegg til vanlig mat. Særlig hvis alternativet er å ikke få i seg noe. Jeg spiser proteinbarer med god samvittighet som tilskudd selv. Gjerne et mellommåltid, men husk nå på da at jeg er treningsnarkoman og trenger MYE energi bare for å opprettholde intensiteten i min trening. Men spiser heller en bar eller to til lunsj fremfor en baguett eller en banan. med en bar får du iallefall i deg nødvendige næringsstoffer og det får du ikke alltid i et hurtigmåltid.

knuttien sa for siden:

Hei og takk for at du orket å svare på alle de spørsmålene! :)
Setter stor pris på det!

Bare som en oppdatering så har jeg etter å ha gått ned 10 kg den første måneden på pulver og lavkarbomat, nå stått så og si stille på vekten i 2 uker hvor jeg har spist bare lavkarbo, uten noe pulver. Jeg har spist strengt og prøvd å holde meg under 20gram karber per dag, (noen dager sikkert litt over) men jeg har altså ikke gått noe mer ned disse ukene. Prøver derfor nå en uke igjen med 2 måltider om dagen og 2 shaker om dagen, for å se hva som skjer da. Ønsker å gå ned et par kg til, slik at jeg har noe å gå på - om jeg begynner å gå endel opp igjen.

Når det gjelder planen min om å gå tilbake til gammelt kosthold, så må jeg legge til at jeg tror ikke jeg spiste så altfor usunt før. Problemet mitt var/er heller at jeg er glad i mat, og at når jeg egentlig var mett, gjerne tok litt ekstra på tallerknen likevel. Målet mitt er å kun spise en tallerken til middag, uansett hva jeg spiser - og derfor tror jeg at vektoppgangen kanskje ikke vil komme - om jeg blir flink til det. :) Når det gjaldt opptrapping av karber så var det ikke dobling per dag jeg skrev, men dobling per uke - i tillfell du misforsto. Så mener det er en respektabel rolig økning... eller..?

ang: Fetaost så har jeg gjerne 15-20 fetaost-terninger i en salat jeg spiser til lunsj. Det er kanskje mye, men jeg tenker at med salaten må jeg jo få i meg litt fett - og der kommer fetaosten inn. samt at den inneholder jo veldig lite karber per 100 gram da...

Jeg drikker ca 2-3 liter vann hver dag. Trolig ligger jeg på rundt 2,5 liter. Sliter med å trykke i meg mer, men satser på at det er nok.

Jeg får vel bare prøve meg litt frem, så merker jeg vel fort om vekten stiger fort - så får vi ta det fra der! :)

ToreH sa for siden:

Bare hyggelig. Men selv om du ikke går ned noe på vekten så kan du nok ha gått sammen i vitale mål. Når du nærmer deg den vekten kroppen mener du bør ha (ikke den du selv mener du skal ha), så vil en vektreduksjon også avta og gå tregere.

Men skjønte det med karbo pr uke, dog så var det nå allikevel en stor økning med en dobling fra uke til uke, men dette har du kontroll på tipper jeg.

Prøve seg frem er lurt, de 2-4 første kiloene kan bare være økt vannsamling i kroppen og ikke fett. Men ut derfra kan det nok være greit å ha en viss kontroll ja, for å holde matchvekten liksom.

Btw, å starte å trene seriøst, ikke bare trimme, er nok en lur ide nå på dette tidspunktet. Og denne aktiviteten må selvsagt repeteres omtrent daglig :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.