Jeg har prøvd diverse knekkebrød oppskrifter, men har altså store problemer med å få kjevlet deigen ut på bakepapiret! Det blir bare noe kliss, bakepapiret flyr rundt på disken, deigen henger fast på kjevlen ( har prøvd olje, vann, pose) og jeg hyler som en hyene med håret full av linfrø og nesen dekorert med deig! For ikke å snakke om hvordan kjøkkenet ser ut... My Gad.
Hva gjør jeg galt? Det kan da ikke være SÅ umulig å lage knekkebrød???
jeg bruker plastfolie slik langaard beskriver, klemmer grovt utover og finfordeler med kjevle, så blir det flatere og bedre synes jeg. Kjevler oppå plastfolien altså.
Hmmm, jeg får prøve igjen... Hvis ikke deigen blir flat nok, blir jo knekkebrødene seige, så jeg har stresset litt så langt i knekkebrødkarriæren for å si det mildt! Kanskje deigen også et for bløt, skal prøve å lage den fastere.
Nå vet jeg ikke hvilken oppskrift du bruker, men den jeg bruker blir en lett smørbar røre, ikke fast deig. Lett å smøre utover og blir sprø, lette og gode :D
Jeg gjør klar stekeplatene med bakepapir på før jeg blander i vannet. Når det er hatt i rører jeg ekstra godt, og øser det over på papiret med en gang jeg begynner å svelle/bli mindre "vassent" - det skjer umiddelbart. Så legger jeg et nytt bakepapir over og smører det ut med hendene og ved hjelp av et kjevle. Det må gå fort, hvis ikke blir deigen for fast og da blir den vanskelig (klissete) å få utover. Så lar jeg platene stå noen minutter slik at knekkebrødene får svelle ferdig.
jeg har forøvrig - ved en glipp - brukt varmt vann da jeg laget knekkebrød. Det varme vannet førte til at fiberhusket svellet umiddebart og ble som små gråe klumper i knekkebrødet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.