< Tilbake til oversikten

Operasjon mot åreknuter

mam sa for siden:

Jeg har gått ned snart 20 kilo. Og er :lol: veldig glad for det. men bena mine ligner ikke grisen. Eller kanskje det er akkurat DET de gjør? Åreknutene mine har blitt mer tydelige. Og bena er blytunge etter en lang dag på jobb.

Jeg har lagt inn litt ekstra trening. Sykler nå min håpefulle til barnehagen hver dag. Sykler så til jobb. Henter han annen hver dag, også med sykkel. De andre dagene sykler jeg "bare" meg selv hjem. Synes bena er blitt sterkere. Men spesielt i det ene benet, der jeg har mest åreknuter, synes jeg det strammer og verker når jeg belaster benet mye. Kjente ikke dette når jeg syklet uten en 20-mnd på slep.

Dette må være nok til å få operasjon? Jeg slanker meg og trener, men blir nærmest verre av det. Jeg vet ikke hvordan bena skal kjennes ut uten åreknuter, de har kommet gradvis over flere år. Det er arvelig, kombinert med mye ståing og gåing på betonggulv, pluss at jeg har vært overvektig.

Og jeg har masse blåmerker. Er det et tegn på dårlig blodsirkulasjon? Blåmerkene kommer lett, og sitter i lenge. Smøring med salver som Hirudoid eller Venastat hjelper ikke.

Jeg har nevnt det for legen før, men har ikke turt å kreve operasjon. Jeg har tenkt at det er selvpåført pga. overvekt og for lite mosjon. Men har begynt å tro at det er bare operasjon som hjelper nå. Jeg vil heller ha vekk åreknutene enn å stramme mageskinnet. Så da kan dere tenke dere hvor fæle bena er.

Lynx Lynx sa for siden:

Det virker som om du er mer plaget enn min svigerinne var da hun fikk sine åreknuter operert. Spør legen, han kan ikke si noe verre enn nei.

Og da kan du bare blukne og dirre med leppen og snufse litt.:nedfor:. studer ungene de er mestere... neida... det siste var en spøk. :D

Uansett har du ikke noe å tape på å spørre, jeg tror terskelen ligger lavere enn du frykter for å få ordnet på åreknuter som i ditt tilfelle er vonde..

Mine er bare stygge og legen sa: "vel.. du kan ha arr eller du kan ha blå striper? hva velger du".. og jeg velger de blå stripene... Inntil de som min svigerinnes blir blå kuler som verker når hun går lenge...

gaupe..

Mum 4 2 sa for siden:

Det er sikkert ikke noe problem å bli henvist til operasjon. Spesielt ikke når de er vonde. [url="http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZSYYYYYYYYNO"][/url] Det er jo da du trenger det mest.

Dette har kanskje ikke med saken å gjøre men en slektning av meg skal operere sine nå kommende søndag. Han er ekstremt "treningsnarkoman" og hans åreknuter er ikke vonde i det hele tatt. Men han har visst fått en skikkelig kul på innsiden av leggen og mot kneet (presser mot buksebena). Og så synes han at de er skjemmende.

Iallfall dekkes denne operasjonen, utført på privat klinikk,av det offentlige, og han har ikke like god grunn som deg synes jeg. Det gikk fort fra han ble henvist til han fikk time for konsultasjon og operasjon.

Så spør legen din du. Det er jo ikke meningen at du skal gå rundt og ha vondt heller da. Og du har virkelig bidratt selv med flott vektnedgang! Stå på!

Anne sa for siden:

Gratulerer med kjempeflott venktnedgang, mam. Så flott og godt:)
Jeg synes du skal be om operasjon. Det går ikke bare på utseendet, men også på funksjon. Du sier jo at bena er tunge som bly. Åreknutene kan være en av grunnene. Sier dette fordi sønn min ble operert for åreknuter i fjor. Jeg tipper det er genetisk for både hans far og farfar har det samme. Store åreknuter og har blitt operert.

Det min sønn opplevde var en utrolig rask bedring av hva han kalte kondis i leggen.... Han spiller håndball på herrelag. Trent siden han ble født:D
Mot min vilje:o(som om det spiller noen rolle hva jeg siier:D ) spilte han håndball 14 dg etter operajsjon, og påstod at det eneste stedet han ikke hadde vondt/fikk melkesyre under kampen, var i den nyopererte leggen:D

Så be om operasjon du, mam, skal se de "blytunge" leggene blir mye lettere. Det er mye vi blir behandlet for til og med selvom det er "selvpåført". Ikke tenk på det. Be om hjelp.

Og lykke til videre med sunt og godt kosthold....og "spring-glade" bein:klem:

mam sa for siden:

Jeg har bestilt time til legen. Håper jeg får en avgjørelse før sommerferien. Må vel henvises til kirurgisk avdeling for vurdering. Arr betyr ingenting i forhold til et 25-30 cm langt "perlekjede" av knuter som slynger seg oppover benet. Jeg skal holde dere oppdatert når jeg får vite noe mer!

guro sa for siden:

Fint, for jeg lurer på hva jeg skal gjøre med mine. Nå kan du være prøveklut og veiviser. Har du brukt støttestrømper?

Kristian sa for siden:

Om det er selvpåført eller ikke skulle da ikke ha noe å si. Tenk på alle som får lungekreft på grunn av røyking eller diabetes på grunn av dårlig kosthold. Helsen din hadde vel neppe vært bedre om du hadde sittet istedenfor å stå. Nei gå til legen din du og si at du trenger operasjon på grunn av smerter i bena.

Mum 4 2 sa for siden:

Du kan henvises til private klinikker. Da går det som regel raskere.

Nille sa for siden:

Moren min er operert flere ganger og har blitt mye mye bedre i bena etter det. Jeg kan søren ikke se mye arr heller, Nå til dags "trekker" de visst årene ut og det vises ikke uttapå engang ! Jeg har arvet åreknuteproblemet fra mormor og mor, men har bare en fremtrendende en og altfor lite til operasjon. Men når den blir stor nok får jeg det dekket sier fastlegen min ! :D

Mrs_Maya sa for siden:

Jeg har også samme problem. Mine åreknuter er forferdelig stygge. De buler og er knallblå! :( Nekter gå med korte skjørt, eller shorts annet enn på egen veranda. Føler meg ikke bra i svømmehall, annet enn når jeg kommer meg i vannet! :( Åreknutene troor jeg jeg alltid har hatt(siden tenårene), men hukommelsen er ikke helt med der! ;) Har uansett blitt verre med økning av vekten etter som årene gikk.

Er så ille at jeg ikke kan bruke tights, særlig ikke hvite. De synes igjennom. Bena er også kalde, som oftest kald på bena, men av og til blir jeg for varm på bena. Kjenner "kulden" i bena når jeg sitter lenge, og når jeg står i mer enn 5 min. (vasker koppene, f.eks) må jeg strekke litt på bena. Og leggsår som ikke blir borte er ikke noe særlig, det heller.

Jeg har aldri sett noen (hverken i svømmehaller eller på strender ) med slike knuter, så jeg var ikke sikker på om flere haddde det. Men egentlig regner jeg med at de fleste med slike lår ikke viser dem frem, det er bare jeg som elsker å svømme, som viser de. Jeg hater å vise de, men elsker å svømme, så da må jeg bare. Kanskje jeg skulle gått med dykkerdrakt? ;)

Tror jeg får en operasjon dekket, men har ikke lyst å be om en før jeg har gått ned en god del. Er det nok å snakke med legen, så blir jeg henvist videre? Når jeg kommer meg såpass langt, da! Er det en stor operasjon og betaler man noe selv? Finnes det noe sted som gjør slikt i Nord Norge? Eller gjøres det på sykehuset?

Mange spørsmål. Hadde vært takknemlig for noen svar! :)

Gracella sa for siden:

Det er bare å snakke med legene din, da kan du selv velge om du vil la ballen begynne å rulle.
Kirkenes sykehus har vistnok meget god ekspertise/erfaring med åreknuter, ellers er det jo nok av sykehus/private klinikker i Tromsø, er det ikke?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.