Jeg sysler med tanken på å skaffe oss et fadderbarn, men hvilken organisasjon skal jeg velge? Jeg kan tenke meg å velge verdensdel (land?), kjønn og alder på barnet og såvidt jeg har funnet ut er det bare Plan som tilbyr at man kan velge?
Har dere fadderbarn? I hvilken organisasjon? Er dere fornøyde med organisasjonen? Er fra før verdensfadder i Unicef, men kan tenke meg et fadderbarn i tillegg.
Vi har et fadderbarn i Plan! Ikke noe å utsette på det. Får jevnlige oppdateringer og det var veldig viktig en periode, da vårt fadderbarn bor på Haiti!:eek:
Han slapp heldigvis unna katastrofen uskadet og det var godt å få beskjed om det innen ikke så alt for lang tid!
Han er en herlig gutt som får skolegang, mat og medisiner takket være pengene fra oss. Alt som vi vil at våre egne barn skal ha, men som hans foreldre, som han bor sammen med, ikke kan gi han!
Føler litt at vi på denne måten gir både han og tildels landet hans en fremtid, om du skjønner hva jeg mener!
Jeg var innstilt på Plan, men så leste jeg at de ikke gir til barnet direkte, men til lokalmiljøet slik at barnet nyter godt av hjelpen på en mer indirekte måte. Så jeg er fremdeles usikker...
Mine foreldre ga gjennom Strømmestiftelsen. Vet ikke så mye om det bortsett fra at vi vet at klær og gaver kom fram og at pengene gikk til hennes utdanning og kom hele familien tilgode. Vet ikke noe om hvordan de fungerer nå da jeg heller har gitt til Leger uten grenser.
Uansett hvem man bruker forsvinner vel en del i lønn og adm-kostnader. Om det er så lett å finne ut "hvor mye", vet jeg ikke.
Noen sier også at hos Plan så følger man et barn i lokalmiljøet og diverse prosjekter der (legesentra, skoler, vann osv.) og når prosjektet er ferdig og velfungerende så trekker de seg ut og man blir tildelt et annet fadderbarn? Det er ikke aktuelt da, vil jo gjerne følge det samme barnet.
Prisverdig. :) Jeg er full av beundring over mennesker som gjør slike ting!
Dette sier jeg ikke for å være frekk - men dersom dere hadde fått noen til å lese korrektur på sidene deres så hadde det sett utrolig mye mer profesjonelt ut. Det er dessverre alt for mange skrivefeil der, i alle fall på forsiden.
Vi har et fadderbarn i Peru - gjennom Plan :)
Får jevnlig brev, bilder og oppdateringer.
Fikk bare tildelt henne da vi meldte oss inn, hørte ikke noe om at vi kunne velge på noen som helst måte.
Det kan godt hende, de er veldig hyggelige når man ringer og sender mail.
Personlig ville jeg ikke valgt Plan. De har vel fått en del kritikk på hvordan de bruker pengene. Jeg regner med de er blitt bedre med årene, men likevel er jeg skeptisk.
Da er det ekstra lurt å få noen til å se over og rette opp, det ser som sagt mye mer profesjonelt ut og da er det straks mer tillitsvekkende og mer innbydende å gi en hjelpende hånd. :) Lykke til videre!
Hei
Dette er ikke egentlig en fadderbarnorganisasjon, men jeg er en tilhenger av små prosjekter som hjelper direkte. Så jeg vil anbefale å støtte www.gateengler.no/
Nok et prisverdig prosjekt. :) Men man kan ikke hjelpe alle så jeg har kommet til at jeg i tillegg til å være verdensfadder i Unicef nå har meldt fra at jeg vil ha et fadderbarn i Fadderbarnas Framtid som konsentrerer seg om jenter i India. Og så støtter jeg Foreningen for hjertesyke barn fra tid til annen da. :)
Jeg har lest noe forskning på at det i India har lønnet seg å støtte utdanning til jenter, da dette fører til høyere velstand i hele samfunnet. Jenter med utdanning får færre barn og har færre komplikasjoner ved fødsel. I tillegg bruker de i høyere grad inntekter på familie (og utdanne egne barn). Så det virker jo som en god idé å støtte jenter i India. Jeg regner med at denne forskningen også har en universell betydning. Utdanning av jenter er fremtiden :D
Jeg er fadder for en søt pus i Dyrebeskyttelsen. :D Og de trenger virkelig pengene. Det koster 50 kr i måneden. Så har jeg fått sagt det. ;)
Jeg var fadder i SOS barnebyer. Var ei søt jente fra Venezuela og jeg fikk jevnt brev og bilder. Men så stoppet det, men jeg betalte som vanlig i et par år til, før jeg fikk vite at hun hadde blitt voksen og flytta! Og ikke fikk jeg noe nytt fadderbarn heller. Hvor gikk pengene mine til?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.