Driver å tenker på å skjerpe inn matvanene litt, og gå ned noen kilo. Vil spise lite karbohydrater uten å overdrive fettinntaket. Men fortsette å spise endel; er glad i smør rømme olivenolje etc.. Har ingen målsetning om å komme i ketolyse; men har oppdaget tidligere at jeg har gått ned ved å kutte sukker, hvitt mel etc.. Bekymringen er at jeg drikker en god del vin, et glass til middag og noen flere på kvelden, og enda litt mer i helgene og når jeg har fri. Trenger ikke synspunkter på hvorvidt jeg drikker for mye. Men vil jeg gå ned i vekt under et slikt regime? Drikker tørre viner, både rødt og hvitt, og vil kutte øl i denne perioden. Er dette et håpløst prosjekt?
For å si det enkelt så stopper fettbrenningen når man drikker alkohol. De timene alkoholen er i kroppen vil mao kroppen forbrenne det viktigste. Dvs få giften ut av kroppen.
Det er vel ikke helt korrekt konkludert. ;) Alkohol blir i likhet med fett omgjort til ketoner, men alkohol innebærer en enklere konvertering for leveren enn fett, (du kan være i ketose fra 50-60 gr kh daglig, alt ettersom, altså er du fortsatt i ketose tross alkoholinntak), dermed vil dette gå før fettet, og fettforbrenningen vil teknisk sett bli satt på vent inntil videre.
Men om du er i ketose eller ei, alkoholinntak vil bremse vektnedgangen. Ikke dermed sagt at du ikke kommer til å gå ned i vekt, men jeg vil nesten med sikkerhet påstå at det kommer til å gå saktere. Du må nesten vurdere hva som er viktigst for deg for øyeblikket. :) Om du ikke har det travelt, så for all del, kos deg med vina di! Det gjør jeg, uten å kalle det en utskeielse.
Du har nok rett, Photo. ;) Men det blir sagt at kroppen vil kvitte seg med giftstoffene før noe annet. Og alkohol ER gift på kroppen, sånn er det jo dessverre bare. :o
Men for all del, jeg drikker også vin og har ikke dårlig samvittighet når jeg gjør det. For noe må en stakkar kunne unne seg også. :D
Ja, men jeg er noe usikker på at det er akkurat derfor alkoholen går før fettet, men at det er lettere å konvertere (karbohydrater går også før fett, fordi det er lettere å forbrenne), det er vel det biproduktet (acety ... et eller annet) som er det som gjør en berusa, som er selve gifta, som også taes opp fortere i kroppen enn vanlig under denne prosessen. Dette gjør jo også at mange opplever å bli fortere fulle i ketose. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.