< Tilbake til oversikten

Blomkål- og skinkegrateng?

Kanskje sa for siden:

Jeg fant denne på nettet - Har noen prøvd denne gratengen eller tilsvarende, og er den god? Jeg er ikke helt vant med blomkål til alt mulig, men har lyst til å prøve :-)

lchf-bloggen.blogspot.no/2010/12/blomkal-og-skinkegrateng.html

Blomkål og skinkegrateng
4 personer

smør

1 stort blomkålhode

ca. 500 g skinke i terninger

1,5 dl creme fraîche

1,5 dl fløte

godt med hakket vårløk eller gressløk

salt & pepper

revet muskat

et par store never revet ost

Sett ovnen på 200 grader og smør en ildfast form med smør.

Skjær blomkålen i tynne skiver og legg i den ildfaste formen. Stek blomkålen i ca. 15 minutter. Grunnen til at jeg steker blomkålen for seg selv først er for å bli kvitt litt av fuktigheten. Da blir ikke gratengen "vannete" selv om vi ikke bruker noen jevning.

Bland sammen fløte, creme fraîche, vårløk/gressløk, salt, pepper og muskat.

Ta formen ut av ovnen. Spre skinkebitene over blomkålen og hell fløteblandingen over. Strø ost på toppen og sett formen inn i ovnen igjen. La steke i ca. 30 minutter. Eller til osten begynner å bli gylden.

Småspiseren sa for siden:

Jeg har prøvd en blomkål og brokkoli grateng, og den var i hvert fall kjempegod! husker ikke hvor jeg fant oppskriften, men var vel ca den samme "sausen" og så bare blomkål, brokkoli og ost på toppen mot slutten av steketiden. Men så syns jeg det meste av gratenger er godt, så lenge de ikke inneholder egg :P

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.