Etter veldig mye jojo slanking, bestemte jeg meg ENDELIG å starte med LAVKARBO. Jeg leste litt på på forhånd, og fant ut at ketolysekuren ville fungere best for meg.
9 September 2012, begynte jeg for fullt.
Jeg kuttet ut, brus, godteri,brød,ris,pasta,poteter-
Men spiste 1-2 brødskriver i løpet av dagen (lavkarbo brød)
Har drukket pepsi max (avhengig) nesten annen hverdag.
Jeg har ikke gått ned i vekt, hva gjør jeg feil? værså snill å hjelp meg.
Jeg veier ca 71,5 og har et ønske om å gå ned til 57.
Noen forslag? eventuelt hva jeg burde gjøre annderledes? Spiser jeg for lite fett?
Noen forslag til hvordan jeg kan spise masse fett?
Du sier ikke hvor høy du er - det er vanskelig å gjette ut fra vekttallet alene hvordan du ligger an i forhold til normalvekt. Som regel er det sånn at lavkarbo er vektregulerende heller enn slankende, så om du allerede er normalvektig, vil ikke lavkarbokosthold nødvendigvis virke slankende. (Det er mulig å få til det også, men da som regel med litt andre grep.)
Hvilken retning i Lavkarbo er du?
Egendefinert lavkarbo, ketolyse ( som du nevner) eller Atkins (som står i filosofiboksen din)?
Både ketolyse og atkins har sine regler og type mat man spiser.
Ketolyse kjenner jeg til, siden jeg har gått ned masse på det. les her: www.ketolyse.no
Spiser du etter boka og følger råd og tips, menyer der så bør du gå ned i vekt.
Hva eksakt spiser du i løpet av en dag. Legg ut et par typiske dagsmenyer. Mye lettere å si hva som ev. er feil.
Som de andre skriver, legg inn høyde og nåværende vekt, samt et par typiske dagsmenyer så er det lettere å gi råd.
Såvidt jeg forstår har du ikke holdt på mer enn et par uker, det er ikke gitt at man raser ned i vekt for det om man er i ketose og for noen tar det tid før vekta slipper, spesielt om man ikke har så mange kilo som egentlig skal vekk. Torkil skriver vel også om dette i boka, at ketolyse passer best for de som har mye å ta av. Men få ut litt mer info så kan vi letter hjelpe deg :)
Jeg beklager for at jeg ikke har fått svart dere tidligere :( Litt hektisk pga studiene.
Jeg veier 72 kg.
Høyde 168
i følge min BMI skal jeg ligge rundt 60 kg, jeg skal gifte meg om 7 mnd. Og er nødt til å gå ned i vekt.
Jeg kan fortelle dere hva jeg har spist idag.
frokost: svarkaffe med fløte (rakk ikke frokost)
lunsj: taco kjøttdeig med masse salat og dressing
mellom måltid: kalkun salat
middag: kylling og 2 brødskriver (lavkarbo brød)
Jeg har gått på denne kuren i ca 2 uker, når kan jeg forvente å gå ned i vekt? det skjer ingenting på vekta. Jeg blir så lei meg.
Er det greit at jeg drikker pepsi max? jeg er veldig avhengig?
Trener du? Har du hatt symptomer som tilsier at du går i retning ketose (tung i hodet/tung i kroppen etc)?
Forslag - kan være feil/kan være riktig - tenk over hva som kan passe/ikke passe:
mulig at du bør prøve vitaminene til ketolyse. I overgangen til å bli et fettforbrennende menneske kan det kreves ekstra vitaminer/mineraler.
for noen er pepsi max / kunstig søtning en brems
for noen er brød (selv lavkarbobrød) en brems(spesielt om det er glutenholdig)
for noen er melkevarer en brems
Og ikke minst - for mange er det sånn at etter jojo-slanking så bruker kroppen lang tid før den stoler på at den ikke skal sultes lenger... Og før den gjør det så slipper den ikke noe.
Videre tips - sov godt, minimer stress og tren nok/passe i forhold til deg selv.
På ketolyse er det viktig at du følger beskrivelsene i boken nøyaktig. Vitaminene er viktig. Det samme er trimmen. Trener du en halv time hver dag? Jeg har gått ned over 20 kg på ketolyse selv., men strever nå med å komme i ketose igjen. Masse lykke til.
Lavkarbo og spesielt ketogendiett er vektregulerende og du er ikke langt unna normalvekt. Det vil kanskje si at kroppen din ikke vil særlig lengre ned i vekt og da må du stramme inn og være veldig disiplinert i forhold til kostholdet og trening for å få ytterligere vektnedgang.
Du skriver at BMI tilsier at du bør være rundt 60 kg - hvorfor det? Dersom du absolutt vil se på BMI så er du faktisk innfor normal BMI på 70 kg. Du kan nok kanskje presse kroppen ned til 60 kg, men da må du også kanskje se på kaloriinntaket og trene en del, gjerne tung styrke. Bruk også målbånd og ikke bare tenk kg. Personlig synes jeg at vi henger oss alt for mye opp i et måltall på vekta og BMI, når vi kanskje heller bør se på kroppsfasong og cm eller klesstørrelser om du vil.
Pass på at du får i deg riktig mat og sammensetning, med masse grønnsaker. Spis mest mulig rent kjøtt/fisk/fugl med varierte grønnsaker, kutt ned på meieriprodukter og la heller fettet komme fra naturlig fett kjøtt/fisk. Bruk cocosa og god olivenolje dersom du trenger litt ekstra fett.
Om du ikke gjør det allerede anbefaler jeg deg og legge inn på diett.no hva du faktisk får i deg i løpet av en 3-4 dager, kan være du får deg en a-ha opplevelse. Og glem ikke trening.....:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.