Jeg tenkte vi kunne starte en tråd uten for mye dikkedarier, hvor alle kan legge inn sine (lavkarbo) favorittsalater til inspirasjon. Jeg er overbevist om at grønnsaker spises best rå, og salater er en genial måte å få i seg grønnsakskvoten. Min favoritt er gresk salat! Legger også ved oppskrift på tzatsiki som fungerer fint som dressing/dip, og en salat med dressing og runstykker.
Gresk salat:
1 agurk, i tykke skiver
4 store tomater, i båter
2 rødløk, i tykke skiver
1 gul paprika, i store biter
100 g stenfrie sorte oliven
100 g fetaost, i terninger
salat- og spinatblad, forskjellige typer
Server med olivenolje og balsamicoeddik, eller tzatziki
Skrell og del agurken i to, ta ut frøene. Kvern den og legg den på papir slik at overskuddsvæske fjernes. Finhakk hvitløken. Bland alt sammen, og la stå en liten stund før servering.
Grønn salat med syrlig dressing og pestorundstykker
Salat:
50 gram sikorisalat (gjerne små blader)
50 gram little gem salat
50 gram ruccola eller spinat
50 gram stilselleri i biter
70-100 gram agurk skåret i skrå skiver
Anrett i store biter på tallerk, drypp dressingen over, og server med nystekte rundtykker og smør. Renser kroppen og gir gode enzymer for å bidra til fordøyelse (og fettforbrenning).
Dressing:
1 ss sitronsaft
1 1/2 ss linfrøolje (eller valnøttoøje evt olivenolje)
salt og pepper etter smak
1/4 ts oregano
Rundstykker (5 stk små):
1 egg
1/2 dl vann (litt mindre)
2 ss olivenolje (eller rapsolje eller smør)
2-3ss pesto
1 ts oregano
1/2 ts timian
1/2 ts huskpulver
1/2-1 ts bakepulver
ca et mål (20 gram) soyaproteinpulver (til det blir muffinsrøreaktig)
Rør sammen alt det våte. Tilsett det tørre. Fordel i 5 små muffinsformer. Bruker du papirformer, bør disse smøres først. Stekes ved 220 grader i 8-10 minutter (til de er stive og gyldne oppå, og bakepinnen ikke har deig på seg). Rett før servering kan de dryppes med extra virgin olivenolje (gjerne en type som har urter i seg).
Her får man omega 3, proteiner og grønnsaker, 3 ting på en gang!:D
Håper på mange andre gode forslag på friske, velsmakende, spennende salater.
Her er vår favoritt for tida - passer grenseløst godt til kjøttmat som er litt godt krydra. Gjerne med en dill/mynte/hvitløk/sitronsaft rømmesaus ved siden av.
Grillet Fennikelsalat (fra "The River Cafe Cook Book)
6 fennikler, fjern det ytterste bladet
1/2 sitron
Olje- og sitron vinaigrette (se nedenfor)
Ta vare på de grønne "tustene" når du renser fenniklene.
Skjær fenniklene i tynne skiver på langs, sånn at hver enkelt skive fremdeles holdes sammen av stilken. Om du ikke skal grille med én gang, oppbevares fennikelskivene i en bolle med isvann og sitron, sånn at de ikke blir misfarget.
Varm opp grillen. Tørk fennikelskivene på et håndkle og grill dem på begge sider. De skal ha grillmerker (dvs. være litt brune "i svingene"), men fortsatt være al dente (går fint under grillelementet i stekeovnen også, dette her!)
Legg de grillede fennikelskivene i en bolle og bland med olje- og sitronvinaigrette. Strø hakkede fennikel"tuster" over. Server ved romtemperatur.
Olje- og sitronvinaigrette:
3 ss extra virgin olivenolje
1 ss nypresset sitronsaft
havsalt og nykvernet pepper
Dette synes jeg er verdensbeste salat... litt arbeid men det er verdt det...
hakk 2 fedd hvitløk og fres det litt i pannen med rapsoje, stek kyllingfilet i biter..
Stek bacon i samme oljen etterpå..
kok egg..
kok litt lav-glymetisk pasta og avkjøl i kaldt vann..
Lag en salat av det du liker:
Feks. Isberg, roucola, paprika, tomat, sopp, agurk.. osv..
bland sammen med kylling, bacon og pasta og pynt med hardkokte egg..
Serveres med tsatsiki..
eller Aïoli (hvitløksmajones)
4 fedd hvitløk,knust
2 eggeplommer
3 1/4 dl kaldpresset oliven olje
1 ss sitronjuice
1 krm malt hvit pepper
NB: husk at alle ingrediensene må være rom temperert..
ha hvitløk, eggeplommer og en klype salt i en kjøkken maskin og kjør i 10 sek.mens motoren går tilsetter du oljen i en tynn stråle til blandingen begynner å tykne. når dette skjer kan du tilsette oljen litt fortere.. rør til all oljen er oppbrukt og majonesen er tykk og kremete. Rør inn sitron juice og pepper..
Tacosalat
1 bifftomat
1/2 agurk
1 oransje paprika
2ss mais
1 stor ss med stekt løk
fres enten kjøttdeig eller kyllingstrimler med tacopulver med lite karber i
og lag guacamole av 1 stor avokado og krydder, limesaft og rømme.
dander det fint på en tallerken til hver person, grønnsakene først, så kjøttet litt spredt utover, også en klatt rømme, og en (stor) klatt med guacamole og en med salsa.
og legg opp någen taco chips til pynt ( som kan spises)
Hei
Carpacio. Noen liker det ikke når de hører omm det , men alle elsker det når de spiser det. Ketolysegodkjent.
50 gram rå storfeindrefilet i løvtynne skiver på en tallerken
Roculasaltt en nevefull (dameneve)
1 ss pinjekjerner ristet på tørr, varm panne.
Revet parmesan (må være nyrevet ellers er det pyton)
litt olivenolje av beste kvalitet
enda mindre av din beste balsamicoeddik
salt og pebber
Nammmmm
Jeg tilslutter meg Tzatziki, men tilsetter gjerne 2-3 ss gresk olivenolje av beste kvaliet.
Og fisk... ingenting er som nylaget gravlaks med en hærlig sennepssaus... ja for ikke å snakke om gravfisk da... (for de av oss med litt herdete ganer, så klart...:p).
Men det er det... på samme måte som spekeskinke er det... og fenalår!!!
Spekepølser, salami og pepperoni m.fl. er faktisk også rått kjøtt som er "modnet" før det skjæres opp og selges i butikken... så jeg tror det er flere som spiser rått kjøtt uten at de egentlig tenker over det jeg.... :p
Om maner redd for bakterier og slikt så kan man fryse kjøttet før man skjærer det opp. Halvtint er det mye lettere å skjære i tynne skiver også.
[color=purple][/color]
Jeg har laget min egen gravlaks i mange år, - men jeg ville ikke spist rakfisk fra hvor som helst. Det er en myte at rakfisken skal lukte pyton. Den skal lukte - ja, men lukter den skikkelig pyton er den dårlig. (Sa en rakfisk-leggende venn av meg fra Valdres).
[color=#800080][/color]
Jeg har en herdet gane :p
Dette er egentlig en pasta salat men jeg bruker blomkål istede for pasta, å bruke hvis man er på Atkins diett.
Til 2-3 personer
1 boks rømme
1 boks cottage cheese
1 stk stor rødløk
1 fedd hvitløk(ikke nødvendig men godt)
1 stk blomkål (egentlig 250 g pasta, andre grønnsaker kan sikkert benyttes)
salami (ikke nødvendig)
salt og pepper
Kok blomkålen i lettsaltet vann, ikke for myk det må være litt motstand i den.
Rør forsiktig sammen rømme og cottage cheese, pass på at det ikke blir veldig rennende da har du rørt for hard. Bland i finhakket rødløk og hvitløk, smak til med litt salt og mye pepper. tilsett salami hvis du vil ha det og tilslutt blomkål. Salaten bør stå litt i kjøleskapet før den serveres slik at rømme og cottage cheese er kaldt når det serveres, da smaker det best og konsistensen blir fin. Spar gjerne litt rødløk til pynt på toppen.
Inntil for ikke så mange år siden var forgiftning fra dårlig sushi største dørdsårsaken i Japan... Det var jo riktignok fisk, men jeg bare kom til å tenke på det... :rolleyes:
Salat av litt grøntfor i bunn toppet med
chevre
pinjekjerner
pærebiter
med dressing av moste jordbær og balsamicoeddik, most til dressingkonsistens i mixer / blender. Herregud..... Da er jeg i himmelen (pass på karbene i balsamicoen)
en neve isbergsalat
litt rucola
2 rå champignong
10 skiver revet agurk (m/ostehøvel)
1 ss olje
1 ss creme fraishe
1 dl revet parmesan
tre gode skiver gulost (strimles og has i)
saltes etter behov
bland alt sammen, det blir en herlig middag. Det er særlig kombinasjonen av oljen, creme fraishe og revet parmesan som gjør den så rågod.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.