< Tilbake til oversikten

Brød til moderat lavkarbo (med bilde)

Laelli sa for siden:

Har prøvd ut en ny oppskrift på brød som passer best til de som spiser moderat lavkarbo :) Kjempegodt og mettende brød!

[img]http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=10818&amp;stc=1&amp;d=1348089777[/img]
Må si her at skivene ble litt større/høyere enn hva som vises. De 3 skivene der var skjært helt i enden av brødet hvor det var litt lavere enn resten :)

Oppskriften:

50 gr linfrø
50 gr sesamfrø
50 gr resskarkjerner
50 gr solsikkekjerner

• Dette kjører jeg i en blender til det er gjort om til mel, så tilsetter jeg:

1/2 ts salt
1 ss fiberhusk
50 gr mandelmel
1 ts bakepulver
1 ts natron
1 ss sukrin
1 ss kardemomme
10 gr kruskakli
10 gr bakepro/proteinpulver

Deretter moser jeg 200 gr blomkål i blender og har dette i resten av blandingen.

Mos deretter en boks med kikerter i blenderen sammen med 4 egg og 4 ts vann, før du tilsetter det til alt det tørre.

Smelt så 50 gr smør og bland dette med resten.

Hell blandingen i en brødform og sett den midt i ovnen på 180 grader i 30 minutt. Ta så brødet ut av formen og sett det inn igjen i 15 minutt. Til slutt tar du det ut, skjærer det opp i skiver og legger det inn i ovnen igjen på varmluft i 15 minutt.

Så er det bare å nyte det :D

Har regnet ut innholdet (utenom det som er av ss og ts), og det blir som følger:

Kcal: 2747,4
Fett: 205,14
Karbohydrat: 76,7
Protein: 133,83

Jeg fikk 17 skiver, og hver skive får da:

Kcal: 161,6
Fett: 12,06
Karbohydrat: 4,51
Protein: 7,87

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.