brdmnd sa for siden:
Jeg poster ikke så ofte her inne, og ikke er jeg så flink til å telle karbohydrater, men jeg tror ikke denne skal være så ille. Vil man kutte ytterligere ned på karbohydratene, kan man redusere på løk og paprika, jeg tror det blir godt likevel. Ikke noe en blander sammen i ei fart, men det ble ganske godt, i hvert fall.
Først vannet jeg 400 g skinn- og beinfri klippfisk i halvannet døgn (skiftet vann tre-fire-fem ganger).
Så trakk jeg fisken i vann i 20 minutter.
I mellomtiden forvarmet jeg ovnen til 200 grader mens jeg laget saus:
2 dl kokosmelk
2 dl vann (tenkte for sent på at jeg kunne brukt kokevannet av fisken, men det hadde kanskje blitt godt)
200 g sellerirot i terninger
noen fedd hvitløk
Kokte dette i ca. 20 minutter, til sellerirota og hvitløken var møre. Moste så det hele med stavmikser, og tilsatte:
1 hakket rødløk
1/2 gul paprika i terninger
nykvernet pepper
Så avkjølte jeg sausen litt, mens jeg skilte 4 egg, og stivpisket eggehvitene med litt salt. Plommene blandet jeg så i sausen, før jeg vendte inn eggehvitene. Så la jeg litt av gratengrøra i bunnen av ei ildfast form, la på biter av fisk, nytt lag gratengrøre, fiskebiter, og gratengrøre på toppen.
40 minutter i ovnen, serverte med brokkolitopper og smeltet smør iblandet litt extra virgin cocosa og limesaft.