Kitt sa for siden:
Er jo bare det jeg alltid har sagt, men nå står det faktisk i avisen også! Og til og med på nettet!;)
Kitt sa for siden:
Er jo bare det jeg alltid har sagt, men nå står det faktisk i avisen også! Og til og med på nettet!;)
smgj sa for siden:
Når det gjelder egg er det som regel ingen tvil om når de har blitt dårlige. Den lukta glemmer du aldri. Den andre måten de kan bli utgåtte på er litt mer anonym, men når eggehviten er vannaktig og ikke normalt seig er det lov å bli mistenksom...
Har spist 3 måneder gamle egg som var like fine (oppbevart på kjøelager), bare litt ekstra seige eggehviter.
Shamu sa for siden:
Fløten holder seg også veldig godt en god stund etter den har gått ut på dato.
TrillTrall sa for siden:
Jeg synes fløte (kremfløte altså) surner nesten før dato jeg...
Rin sa for siden:
Min erfaring er at det avhenger av kjøleskapet! Et sted jeg bodde holdt fløten aldri mer enn høyst to dager, så jeg rakk aldri å bruke den opp. Nå, i et annet hjem med et annet kjøleskap, har jeg aldri det problemet lenger. (Og om man velger den laktosefrie varianten får man også bedre holdbarhet på kjøpet.)
Kitt sa for siden:
Eneste fløten jeg har opplevd at blir sur, er den svenske. Har faktisk aldri opplevd det med norsk kremfløte!:)
Shamu sa for siden:
Vi har ett kaldt kjøleskap, og her kan jeg ha fløte på bringebærene en uke etter at den er gått ut på dato, den smaker helt likt. Tipper det er den høye fettprosenten som gjør at den holder lenge.
Sanney sa for siden:
så lenge fløten er uåpna holder den seg en stund, men den blir klumpete eller "sitter fast" i kartongen... og fløten har jo sjelden lang holdbarhet i butikken her, så jeg må nesten plassere den mitt i skapet så jeg ser den... :p
bærrgen sa for siden:
Lukten av kyllingfilet som er gått ut på dato er også uforglemmelig :_ohmy:
sylwester sa for siden:
Vi har naturlige avsmak mot det bakterier og sopp gjør med mat. De fleste matvarer som er på vei til å blir dårlig, men ikke direkte farlige, vil begynne å lukte vondt og smake vondt før en smak går ut over helsa. Friske folk tåler litt mugg og bakterier.
Hvordan sjekke holdbarhet:
Hamster59 sa for siden:
Leste at kylling var lurt å spise før holdbarhetsdato. Kjipt at mange butikker da venter til siste holdbarhetsdag med å sette ned prisen. Har en gang opplevd å kjøpe en gourmetkylling (nå heter det visst bare maiskylling...) som var dårlig flere dager før utløpsdato. Synes kylling lukter "promp" nesten uansett, men den lukta er ikke farlig. Bruker å skylle og tørke av kyllingkjøtt, noe jeg aldri gjør med annet kjøtt. Det er verre når det lukter surt av kyllingen, da skal den ikke brukes.
Kula sa for siden:
På KIWI hadde du fått den gratis. De kaller det Holdbarhetsgaranti - og den virker faktisk!
smgj sa for siden:
Mye kjøtt er pakket i såkalt "beskyttet atmosfære". Den stinker.
Klara sa for siden:
:ja:
Og synet av den! Ikke spis kyllingen hvis du lurer på om det egentlig er dragekjøtt! :D
Bønna200 sa for siden:
Åpna en pakke med kyllingkjøttdeig en gang som så litt mistenkelig ut. Det stinka så fælt at t.o.m kattene føyk ut fra kjøkkenet. :lol:
Da er det ikke vanskelig å bedømme om man skal spise det eller ikke. :p
Kanutten sa for siden:
Jeg fant en stor pelsdott i en avglemt matboks. Inni boksen var det forøvrig et stykke jarlsberg som både luktet og så fint ut. Bed siden av jarlsbergen lå det derimot en pelsdott på størrelse med en liten mus. Fin og hvit var den. Myk å ta på og luktet godt. Men akk, jeg turte ikke spise en camembert som hadde ligget i romtemperatur i en uke. Den var VELDIG myk og fin å ta på. :ja: :lol:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.