Kan man, i teorien, innta 20-50g med rent sukker per dag uten at dette påvirker ketolysen? Selvsagt under forutsetning om at man ikke inntar karbohydrater fra andre kilder.
Et det tilfellet at man faller ut av ketolysen om man inntar ett eneste karborikt måltid, og at man må gjennom en to ukers induksjon igjen for å komme tilbake til der man var? Hvor går eventuelt grensen for hvor man faller ut av ketolysen? Hvor mange gram må til?
Ganske detaljerte spørsmål, men kanskje noen av de mer erfarne medlemmene kan svare :)
misslinda: Hvis du har lest boka, kan du gi en kjapp forklaring av det? Evt. et enkelt ja eller nei? Et delforum som dette er jo unødvendig hvis det eneste svaret på et ganske vanlig spørsmål mange "nybegynnere" lurer på er "les boka" - det gjør jo hele delforumet til en slags fanklubb for denne boka du snakker om, og ikke et sted hvor man kan komme for å stille denne typen spørsmål og starte denne typen diskusjoner.
-På ketolysekuren spiser man ikke sukker.
-Ja man kan falle ut av ketose ved et karborikt måltid. Spesielt viss det er sukker og stivelse karbohdratene kommer fra.
-Ketolysekuren har ikke induksjon .Det er på Atkinsdietten
-Man kan være i målbar ketose helt opp til 40-50 karber dagen.
Har du lest vår fantastiske nybegynnertråd? Der vil du nok finne svar på mye av det du lurer på!
Mange vil si at det ikke spiller noen rolle hvor karbene kommer fra. Andre vil protestere på det.
Spiser man over sin tålegrense, vil man kunne falle ut av ketose etter et måltid, ja. Induksjon er det bare Atkins som driver med, og det er bare en slags oppstart og har vel strengt tatt ikke noe med ketolyse å gjøre. Annet enn at man jo kommer i ketose de første ukene, da.
Tålegrensen er svært individuell, alt fra 20 til 60- 70 karber. Noen kommer i ketose etter et døgn eller halvannet, andre sliter mer med det!
Ja, du kan innta karboene dine fra hva du vil. Men hvis alt kommer fra sukker blir får du ustabilt blodsukker og du kommer aldri over din trang til å spise mer sukker og drit.
Jeg "forsket" en del på det der om å dette ut av ketose med min egen kropp når jeg var ferdig slanket, det inntrykket jeg fikk var at hvis utskeielsen var over en kort periode, f.eks ett måltid bestående av 200 karbo så var det en 50/50 sjanse for å dette ut av ketose. Men hvis jeg f.eks skeia ut med samme antall karbohydrater over flere timer så datt jeg så og si alltid ut.
Opplevde også som mange andre at hvis jeg spiste masse karbo og hadde en knallhard treningsøkt rett etterpå så var sjansen mye mindre for at det var gjort noen skade.
Desverre er det ikke alle som så lett kommer seg inn i ketose igjen hvis de faller ut, derfor er det vel generelt ikke anbefalt å dette ut mens du er på kur.
Eneste måten å finne ut dette på er jo å teste selv slik jeg gjorde, for alle kropper reagerer forskjellig avhengig av din metabolske forbrenning og aktivitet. Og forsåvidt størrelse. Jeg anbefaler å holde deg til reglene i boken så godt det lar seg gjøre da, det funker jævlig bra hvis man gjør det. ;)
Tror du virkelig at vi mer erfarne brukere ber dere lese aktuelle bøker for å være vrange/for at forfatterene skal få solgt flere bøker/for å gjøre delforum til "fanklubber"? Grunnen til at mange av oss svarer slik på mange grunnleggende nybegynnerspørsmål, slik du har lagt merke til, er at når man spør om en del veldig grunnleggende ting kan man rett og slett ikke nok til at man bør legge om kostholdet radikalt, slik overgang fra høykarbo til LCHF er.
Å legge om kostholdet radikalt uten å lese i alle fall EN bok om temaet er som å kjøre bil uten sertifikat, loke rundt på loftet uten lommelykt, etc - man kommer nødvendigvis til å krasje i noe.
"Har du lest boka, det står en del om det der" er, når jeg sier det, en diplomatisk måte å si "du bør virkelig lese boka" på.
Det første jeg tenkte var "hvorfor vil du spise så mye sukker?" bare fordi jeg kan tenke meg at det er bedre å spise noe med næring. Altså bringebær f.eks. er naturlig søte for meg nå, trenger liksom ikke noe sukrin eller stevia på. Det er nok fordi jeg ikke har rørt sukker på halvannen år. Så om du lurer på å kose deg med godt eller annet med høy karbo innhold vil jeg nok anbefale som de andre, å avvend deg fra sukker.
Men om du lurer på det som rent nysgjerrighet? Grensen for å dette ut av ketose varierer. Noen tåler mer noen mindre. Så å finne ut av det så får du prøve deg fram. Jeg tålte ikke mer enn 20 den første tiden men kan nå spise mot 50.
Jeg henviser til boka fordi en får svar på alt det du lurer på der.. Det er ikke bare svart på hvitt når det gjelder kropp og kosthold!! Jeg har prøvd meg på lavkarbo/ketolyse uten å lese boken før og endte med å eksperimentere for mye, slik at jeg gikk opp istedenfor ned..
Som andre har nevnt her så er dette en ganske radikal endring for kroppen, så jeg ville ikke lagt om kosten så radikalt uten å vite nøyaktig hva som skjer med kroppen.. Så anbefaler deg å lese boka hvis du skal begynne på ketolyse.. :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.