< Tilbake til oversikten

LCHF - nøtteallergi

Lyckliga sa for siden:

Jeg skal begynne på LCHF dietten og har kjøpt inn flere lavkarbo-bøker og ser flere av oppskriftene inneholder ul[b][/b]ike typer nøtter, mandler osv. Jeg er super allergisk mot dette, er det noen som har tips eller forslag til hva jeg kan erstatte det med? :confused::)

Kitt sa for siden:

Tåler du frø som solsikkefrø osv? De kan også males til mel feks. Kokosnøtten er jo ikke en nøtt og finnes også som mel, ikke bare kokosmasse.

Ellers finnes det massevis av oppskrifter uten noen former for nøtter. Du får bare lete litt!:)

smgj sa for siden:

Peanøtt er ikke en nøtt, kokosnøtt er heller ikke en nøtt... Solsikke som Kitt nevner, sesamfrø og bokhvete og linfrø er et par andre alternativ.

Og så selvfølgelig vite om det gjelder alle nøtter, eller bare enkelte. Er det det sistnevnte kan du selvfølgelig bruke av de som du tåler.

Yonah sa for siden:

Du trenger jo ikke å spise hverken nøtter eller frø. Det er jo stort sett bare til erstatninger. Holder lenge med rent kjøtt, fisk, fugle, egg, grønnsaker som vokser over jorden og fett som fløte, rømme, evt kokosmelk om du tåler det, smør, osv. Det er grunnmaten i lavkarbo, uansett filosofi. Man trenger ikke å lage en eneste erstatning.

VSB sa for siden:

Liker ketolyse bakemiks til baking jeg, ellers får du bakepro på helsekost, så finnes mange alternativer!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.