Har sett litt i gamle tråder her, men får ikke heelt den store inspirasjonen. Ser noen har tørket kjøtt, men jeg har ikke tid og ressurser til det. Det må være noe som er lettlaget. Sånn jeg ser det nå, er det beste alternativet fiberrik og makrell i tomat, så jeg blir litt motløs....trenger litt ny input. Er det noen som har masse flotte idèer til mat som er lett å ta med i en sekk som blir stappet, samt holder seg i flere dager? Både frokost/lunsjmat og middag.
Egg + bacon (i små porsjonspakker) + spekepølse. Egg både ferdigkokte og rå. Hjemmelagde knekkebrød. Real turmat (se etter pakkene med best sammensetning). Tørket kjøtt kan du kjøpe (ikke billig) og tilsette turmaten. Nøtter.
Jeg tørket flere poser med wokblanding i sommer og sammen med tørket kjøttsaus, tørket skinke og kylling ble det grei basis til suppe osv. Hadde med små bokser med kokosmelk som min tunge oppakning. Funka gull i 8 dager uten kjølebag. Egg holder seg, det finnes egne plastholdere. Med plass til 6 egg.
En liten boks med fet kokosmelk, evt en splasj sitronsaft( har noen dråper i drikkevann, så har med en flaske) og hjemmelaget musli, så har man kjapp frokost. Vel og merke om man kan tillate seg den vekten.
Jacobs har en god middagspølse, den tar vi i en gryte sammen med tomater på boks, løk, og for eksempel bønner eller kikerter. Kjøper tomater på boks, bønner osv i pappkartonger, ikke hermetikk.
Plastholdere til egg selges på XXL.
Noe kan tas med frosset hjemmefra. I sommer lagde vi luksusgryte med elgkjøtt, grønnsaker, og tilogmed fløte. Det var riktignok første dagen på tur og kort vei å gå, men den var god!
Vi har også stekt ferdige karbonader (sjekker innhold, det er svært forskjellig), med kokte frosne grønnsaker, og litt tyttebær fra fryseren (selvplukket fra i fjor).
Bacon holder en stund, så det har vi hatt siste dagen flere ganger. Det hender vi tar en skinkeboks ++ også, men det er ikke en favoritt, og den inneholder mye annet enn kjøtt.
Ellers har vi plaid å ha med lavkarbobrød, knekkebrød, og hjemmelaget frokostblanding med tørrmelk (nøtter og frø, kokosrasp, evt havregryn). Speket kjøttpålegg, ferdigskåret ost og baconost på tube holder også en god stund. Har pleid å ta med cherrytomater hvis vi har plass.
Ferdig skavet fenalår er også digg! Samt tørrfisk-snacks.
For når vi er å kanotur, så holder frosne karbonader o.l. seg i flere dager i en liten stoffkjølebag, pakker inn hver matsort i avispapir og legger i bagen. På denne tiden av året holder det meste seg kaldt lenge. Funker i bunnen av en sekk, pakk inn maten i ullgenser mm.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.