Først og fremst må jeg si at det ikke var jeg som fant opp denne oppskriften, men jeg følte rett og slett for å skape litt blest om denne kaken. Jeg har nok lagd den minst fire ganger, og har fått god hjelp til å spise den opp hver gang, selv om jeg er den eneste lavkarberen i familien. Selv de største søtmumsene som avskyr all søtning som ikke er sukker synes den er kjempegod.
Det jeg har gjort med denne oppskriften, er å skrive den om til å gjelde en kake og ikke to. Så... her kommer den:
80 ml/g (1/3 cup) smør/kokosolje
110 ml (60g) (1/2 cup) kakaopulver
4 eggehviter
1/8 ts (1/2 ml) bakepulver (originalt cream of tartar)
1 egg
4 eggeplommer
125 ml/g (1/2 cup) kokosmelk
110 ml (110g) (1/2 cup) sukrin og 2 ts stevia (1 var mer enn nok hos meg)
1/2 ts salt
1/2 ts vaniljeekstrakt (eller pulver)
110 ml (60-65g) (1/2 cup) kokosmel
(Har i det siste eksperimentert med noen spiseskjeer tagatesse. Mmmm...)
Smelt smøret i en kjele på medium varme og tilsett kakao - bland godt! Ta av platen og avkjøl.
I en annen bolle pisker du stive eggehviter med bakepulver, og sett bollen til side.
I den siste bollen blander du kokosmelk, egg, 4 eggeplommer, sukker, salt og vanilje.
Bland sakte inn kakaomiksen.
Ha i kokosmel og mix til det er veldig glatt (tykkelsen her vil avhenge av melet).
Bland i eggehvitene.
Hell i røren i en rund form på ca 23 cm og stek på 180 grader i 30-35 minutter (eller til det ikke er deig på pinnen).
Etter at det har stått kaldt har du på glasur:
Glasur
30 ml/g (1/8 cup) kokosmelk
100 g kremost
60 ml (1/4 cup) splenda (byttet ut med tagatesse sist gang. Anbefales. Men smak til)
60 g (1/4 cup) kokosolje eller smør
110 ml (1/2 cup) kokos
Åååååååååååå :sikle: (ikke sikker på om jeg kal si tusen takk og gi deg en blomst, eller om jeg skal kjefte som bare rakkern for at du legger ut slike fristende saker :p)
Hun skriver at hun har omarbeidet oppskiften fra 2 kaker til 1, så jeg regner med at det er 8 på 2 og 4 på 1. Altså bare en skrivefeil.
Men - vi får sikkert svar etterhvert :)
Oioioi! De 8 eggeplommene kommer fra oppskriften på to kaker. Bra dere oppdaget det. Har rettet på det nå. :P
Når det gjelder hvorvidt kaken blir fuktig eller tørr...æææh.. vanskelig å si. Kanskje litt fuktigere enn ordinære sjokoladekaker, men ikke helt brownie-blaut heller. Ga det mening? :p
Tusen takk for svar. Prøver nok denne til helga f. eks. Regner med at den kan fryses, eller? Jeg må fryse slike ting eller så forsvinner de bare:rolleyes:.
Har aldri prøvd å fryse den ned (det har jo ikke vært noe behov for det ettersom folk spiser den opp med en gang xD ), men jeg kan ikke komme på noen grunn til at det ikke skal gå bra.
Oi, denne så god ut. Den skaljeg lage til søndag når jeg har bursdag. Men jeg skulle ønske det var mål i gram, jeg sliter litt med cups og ml.
Når du sier du har testet ut med tagiatesse, gjelder det bunnen også? Bytter du bare lik mengde sukrin og tagiatesse, eller mindre tagiatesse?
Det er jeg enig i. Kanskje jeg husker å skrive om til gram etter at jeg har lagd den neste uke igjen. :p
Når jeg har brukt tagatesse har jeg faktisk bare hatt i ekstra (i tillegg til sukrin altså). Søtmumsene i familien ble svært glad ettersom de tidligere syntes at den ikke var søt nok. Jeg tror jeg holdt litt tilbake på steviaen da.
Denne så nydelig ut! Takk for at du deler!! ps, har noe sp.mål ang. oppskriften...
Hva mener du med det i parantes?:
1/8 ts bakepulver (originalt cream of tartar)
Kokosmelk som på hermetikkboks?
125 ml (1/2 cup) kokos melk
Da du brukte tagatesse, kuttet du ut stevia da? Hvor mange ml med tagatesse og sukrin brukte du da?
(110 ml (1/2 cup) sukrin og 2 ts stevia (1 var mer enn nok hos meg)
Hva er forskjellen? Eller rettere sagt, hva er vaniljeekstrakt? 1/2 ts vaniljeekstrakt (eller pulver)
Hvor får man kjøpt kokosmel?
110 ml (1/2 cup) kokosmel
Ser at hun ikke er pålogget, så jeg kan i hvert fall svare på noe av det ;)
Legger svaret under spørsmålene jeg...
Jeg bakte denne og hadde med på besøk til Bønna. Den var god, men beskjeden fra Bønna var at den var enda bedre dagen etter :D
Men er kaken så god at den er verdt å bake? Er litt lat når det gjelder kakebaking, så orker ikke om jeg blir skuffa om du skjønner. Jeg stoler på deg, så hvilken terningskast vil du gi? Kan godt sende terningskast på privaten, og du ikke vil her ;)
Her er link til kokosmel, og her er vaniljeekstrakten jeg har.
Kaken var absolutt god. Neste gang skal jeg brekke opp en 70 % sjokolade eller en plate med mørk tagatosesjokolade og ha i også. Kanskje også litt mer søtning, men det er ikke nødvendig, heller smak og behag.
Kokostoppingen var veldig god. Lurer på om jeg skal prøve med den kremosten med mandarin neste gang, for den synes jeg er så god.
Jeg er veldig kresen på sjokoladekake (alltid vært min favoritt, så det skal litt til å toppe sukkervariantene), men dette er foreløpig den beste erstatningen jeg har prøvd. Liker alltid å lage min egen vri etter å ha testet originaloppskrift, så som sagt blir det litt sjokolade i kaken neste gang :)
Jeg vil bare tipse om flytende vaniljestevia. Det er helt genialt. Jeg erstatter en god del annen søtning OG vaniljestang/pulver med dette.
NB - bruk alltid vaniljesteviaen først (for å unngå oversøting).. til det er passe vaniljesmak - fortsett så med annen sukker(-erstatning) til deigen er passe. Jeg ender vanligvis opp med 5-20 dråper til kaker/fyll... Veldig godt i mokkakrem eller vaniljekrem. Og i formkaker osv osv.
Fødselsdagsselskapet skal være på søndag, så det blir vel i de nærmeste dagene. :p
Da har jeg og svart på spørsmålene. Håper det hjalp. :)
Jeg vet ikke helt hva du legger i lavkarbo-ish.... men den er ikke eggete eller noe sånt. Tror jeg skal være såpass vågal og si at den er mer lik vanlig kake.
Og ja... vaniljestevia må være ideelt til denne! Jeg har kjøpt steviadråper med vanilje, sjokolade og english toffee siden sist. Så denne gangen blir det nok... en interessant kake. :p
Da har jeg lagt inn mål i gram på smør, kakao, kokosmelk, sukrin og kokosmel. :)
I dag droppet jeg stevia teskjeene og hadde istedenfor i 1 spiseskje tagatesse, og 4 dråper av hver: stevia dråper vanilje, english toffee, chocolate. Hadde 3 spiseskjeer tagatesse i glasuren istedenfor splenda. Er redd for at det ble alt for mye. :p Kaken blir fortært på søndag, så da skal jeg melde hvordan det ble.
Da står to kaker i ovnen i litt større former. De skal få et lag med krem og lerum syltetøy mellom og så skal de få sjokoladeglasur. Ummmm! Gleder meg til i morgen!
Jeg har aldri prøvd, så det aner jeg ikke... men ser ingen grunn til at det ikke skal gå bra. Den er veldig fast, og lett å flytte på i et stykke.
Her har du dobbel oppskrift forresten: goodshiplollypoop.blogspot.no/2011/07/chocolate-cake.html :)
Ja, helt vanlig kokosmasse som du bruker på kaker. Kokos har lite kh, så dette er noe av det man fint kan fortsette å bruke selv om man spiser lavkarbo.
Har aldri kjøpt kokosmasse annet enn på Kiwi, Meny etc, så jeg aner ikke om det man event. kan kjøpe andre steder smaker noe bedre.
Lykke til med kaka :)
Å guri hvor godt dette ble! Ble bare syltetøy mellom lagene og sjokoladeglasur! Litt bitter, men akkuratt slik jeg liker den. Denne er min løsning for kaker framover. Og alle ikkelavkarbomenneskene spiste som bare det!
Jeg sier som et par andre at det blir deng hvis denne kaka er god... den står i ovnen nå, og jeg - ja - smakte på røra. Hvis kaka tilsvarer den så....
Jeg orker ikke bruke tid på å finne/prøve gode kakeoppskrifter, særlig fordi så mange inneholder ost/fløte el.l (kumelkallergi). Denne var uten alt, og osten i fyllet byttet jeg elegant ut med snøfrisk (som har 20% kumelk og må gå bra i små mengder). Jeg gikk rett på tagetesse på all søtning forresten; er ikke så glad i sukrinen. Nå skal jeg spise middag sånn at kaka ikke blir middagen....
Samtidig som jeg tutrer her, håper jeg denne blir vellykket, for da har jeg - om ikke annet - en kake å bake/ta med/servere i slike anledninger. Som nå har jeg ingenting jeg kan ta, annet enn hvis jeg smører snitter e.l..
Nok sutter! Snart smak!
Og ja....det blir nok deng... Kaka er ikke eggete, svampete - heller litt tørr. Jeg stekte min i 35 min, og skulle kanskje gitt meg etter 30. Men den glasuren oppå, som jo er litt syrlig pga snøfrisken - var den kjempegod! Jeg kommer til å fryse ned hele graia, glasur og alt så får vi se om noen dager om det fungerer. Takk til deg som la ut oppskrifta!
fikk ikke tid til å bake i forige helg og nå skulle jeg liksom bake og ser at jeg har jo ikke hverken sukrin eller tagatesse. Har stevia og splenda. Kan de brukes? hvor mye? eller bør jeg vente til at jeg får kjøpt tagatesse eller sukrin? Og hvilken kremost har dere brukt? jeg kjøpte Philadelfia. Går den? Skal i et bursdagsselskap på lørdag og da har jeg tenkt å ta denne kaka med meg som en liten gave til hu som har bursdag :) for det første så er det da noe jeg selv kan spise i selskapet og for det andre så er jo begge de jeg skal besøke diabetikere så må jo vise at det går an å spise god mat og ikke være avhengig av insulinpumper :D
Beklager sent svar.. skal gjør så godt jeg kan nå da. :p
Angående søtning, så kan du jo strengt tatt bruke hva du vil. Jeg vil tippe at du kan bytte ut sukrin med lik mengde (i ml/dl) splenda. Smak på røren rett før du blander inn eggehviten. Den skal være veldig søt. ...men jeg ville nok ha ventet på sukrin og tagatesse, ettersom jeg synes splenda er skit. :p Men det er en smakssak.
Når det gjelder kremost, tror jeg ikke det spiller så mye rolle så lenge den er naturell. Tine Kremost, Philadelphia, Snøfrisk.... alt skal nok gå fint.
og da har jeg fått alt i hus og i kaka er bakt :) står til avkjøling. Skal man bare blande alt til glasuren? ikke noe oppvarming der, sant? Gleder meg til å smake den! for røra smakte jamen godt!
Takk for svar, Dietta! :)
Da er den ene kaka ferdig dekt med glasur og alt smakt på og noen biter er frøset ned. Nydelig kaka! Den første blei nok litt tør da jeg trur det blei for mye mel. Også trur jeg at jeg skal ha litt mer glasur på den neste kaka. Har en ny stående i ovn nå og håper den blir super! Har bruk litt midre kokosmel, trur det blei ca 57 gr. totalt slik at røra ikke var like tør som den forige.
tenke, tenke
Jeg tror faktisk jeg spedde med ekstra kokosmelk jeg, slik at røra ble endel tynnere. Ja - når jeg tenker meg godt om så gjorde jeg det :)
tenkte å gjøre det, men turte ikke... Den andre kaka blei faktisk veldig fin :) trur jeg... får jo ikke smake den før imårra for den skal bli en del av bursdagsgaven :) Men trur den blei litt mindre søt av en eller annen grunn. Så kanskje jeg søter glasuren litt mer for den. Og glasuren er foresten helt fabelaktig!!! Namnamnam! Denne kommer jeg nok til å bruke andre plasser også, der det passer seg selvsagt.
Lurer på om ikke man burde hatt litt mer bakepulver? slik at kaka kanskje skulle ha blitt litt luftigere? også tenker jeg kanskje jeg skal prøve den ut som muffins? både at de blir jo enklere å porsjonere den og fryse ned og for at det blir gøy for ungene å spise den :D for se om jeg prøver det ut en gang.
Helt enig - den glasuren var farlig god :sikle:
Jeg smakte på glasuren før jeg hadde i cocosaen. Etter at jeg hadde den i, synes jeg faktisk at det tapte seg litt i smak, så jeg blandet i 1/2 pk til med kremost og litt mer søtt og kokos. Da ble den farlig god igjen.
Jeg har bare smakt kaken "nybakt" dvs. samme dag som den ble lagt. Ifølge Bønna var den enda bedre etter en dag i kjøleskapet.
Gled deg :D
Smakte på røren nå... Var ikke noe særlig god! :/ men vi får se hvordan kaken blir. Jeg brukte halvparten "kokosmel" (kokos som jeg har malt litt selv) og halvparten soyamel. Brukte også 100% sjokolade istedenfor kakao (er vel i teorien det samme)
Ikke rart om røra smakte ille med soyamel. Det smaker jo sand. :p
Tror nok full mengde kokosmel vil sørge for at kaken ikke blir skum-aktig. Det har den hvertfall aldri blitt hos meg. Og med kokosmel... mener jeg det man får kjøpt i helsekost. Det trekker til seg mye fuktighet og gjør kaken veldig fast.
Må jo bare raportere om at kaka gikk på høykant blant de som var i selskap og jeg fikk mange "kan jeg få oppskriften" forespørsler, hehe. Den smakte nydelige både etter en og to dager i kjøleskapet. Blei noe tung etter å ha stått i kjøleskapet, men det ga bare mer sånn brownies følelse til kaka. Så ja! denne skal nok bakes igjen mange ganger!
Bakte denne to ganger i jula :) den blir jo spist i en fei!! Prøvde å ha mer bakepulver i kaka men det gjorde ikke noe større utslag, kaka blei ikke noe mer luftig med 1,5 ts bakepulver. Har også laget sjokoladekrem med kaffe til den og denne blei bare helt utrolig god! Nå tenkte jeg å bake to kaker i litt større form slik at de blir litt lavere og kan legges oppa hverandre til en høyere kake. så skal jeg lage sjokoladekrem og ha mellom lagene og på toppen. Trur det blir bra :) håper jeg....
Fikk ikke til denne :nedfor:
Den ble litt tørr, kompakt og ryende, og litt for søt(kan jo gjøres noe med). har prøvd mange sjokoladekaker, men har ikke fått noen som jeg syns ble ok.
Tror jeg må holde meg til mandelbunn og peanøttkake. De vet jeg blir bra.
Det var jo synd... og merkelig :
Det første som slår meg er at eggene kan ha vært for små, kombinert med for mye kokosmel. Det kan være lurt å porsjonere ut kokosmelet litt, for det skal fortsatt være en slags (dog fast) røre, og ikke bli til deig. Søtningen smaker jeg alltid til, fordi jeg stadig varierer hvilken søtning jeg bruker. Håper dette hjelper om du får lyst til å prøve igjen. :3 Ellers kan det jo bare ha med preferanser å gjøre, naturligvis.
Da har jeg prøvd å bake muffins av røra og de blei kjempe fine og gode :) også har jeg prøvd å bake to kaker i store former og ha de opp på hver andre til dobbel kake og da syns jeg den største formen var litt for stor, kakene blei litt lave. Neste gang skal jeg prøve to mellomstore kaker til å ha opp på hver andre
Jeg har tatt utgangspunktet i den som er i oppskrifta og bare tilsatt 2 ss sterk kaffe og 2-3 ss med kakao. Kutter ut kokos i selve kremen men tar litt over kaka, bare til pynt
Titlen på kagen er meget rammende :) denne chokoladekage smager virkelig godt og har en perfekt konsistens :)
Jeg havde ikke noget fint kokosmel så jeg lavede mit eget af almindeligt kokosmel i blenderen og som sødemiddel brugte jeg stevia og til slut drysede jeg kakaonibs over inden den kom i ovnen :)
TAK for en utrolig nem opskrift og meget velsmagende kage :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.